Gå til innhold

O2 sensor problem


Anbefalte innlegg

Hei! Vet ikke om dette er rett sted for dette men jeg har et problem med min 2007 passat b6 2.0 tdi.

Jeg har feilkoden P0130 som nekter å forsvinne og jeg har byttet lambdasonde, luftmengdemåler, drivstoffilter, renset systemet med dieselrens og sjekket etter dårlige ledninger.

Får målinger på 2,5v fra lambdaen på tomgang og rundt 12 g/s fra luftmengdemåleren på tomgang.

Før jeg byttet lambda så hadde jeg også feilkodene P2626 og P2195.

 

IMG_1938.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AUDa, kondolerer med valget at VAG som billeverandør 😉.

1. Har du bytta rett sensor, sensor 1 er før katalysator.

2. Har kjøpt en kjip sensor? Veit ikke med VAG, men ECU på BMW liker best sine egne sensorer.

3. Har du sletta koder med VAG diagnose? Ikke alle ECU'er bryr seg om billige diagnose bokser for lagrede koder når det kommer til sletting.

4. Har du målt motstanden i kablene til og fra ECU til sensor?

5. Med en test lampe, får du lys mellom kontakten til sensor? En krets kan vise spenning (V) uten å kunne bære særlig med strøm (A) (f.eks nesten-kabel brudd, irring eller strøm lekkasje til jord)

6. Dersom det er flere pinner på kontakten til sensor må du få bekreftet krets integritet på alle funksjoner.

Du sier du får 2.5v på sensor, denne skal endre seg hvis du gir gass, og når du går av igjen, får du opp noe live data på biltema dingsen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar!

1. Har byttet rett ja, rett bak blokka.

2. Kjøpte en lambdasonde fra Thansen. Har byttet lambda på flere biler tidligere uten problemer men de var fra autodoc.

3. Nei har bare brukt biltema sin. Har fungert på andre biler jeg har hatt men aldri hatt VAG før.

4/5/6. Nei det har jeg ikke prøvd men kan prøve det.

 

ja den endrer seg men er ikke 2,5v veldig mye på tomgang? Trodde fra 0,1 til 0,8 var normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5v er alt for høyt på tomgang. Derfor lurte jeg på kvaliteten på sensor, det selges haugevis av sensorer til BMW på alskens butikker, men det er få som fungerer. Veit at selv mekonomen ble satt fast av å benytte egne udugelige sensorer og måtte kreditere noen 10 tusener..

Biltema skryter av live data. Viser sensoren 2,5v uansett (også ved pådrag) kan det fortsatt være feil på sensor.

Er verdiene dine fra ECU (avleste verdier fra diagnose) eller målt med multimeter? Hvis avlest fra ECU viser den 2,5v hvis du plugger av sensor (->kabel feil eller defekt ecu)?

Er det verdiforskjell på ny og gammel sensor? Viser de likt ville jeg i utgangspunktet sett videre på andre ting. Har du koblingsskjema er det lettere å bevege seg og hva som skal ha strøm og ikke og finne jordingsledere. Husk at noen funksjoner måles og styres med jord i ECU. 

Greia med diagnose er å være systematisk og utelukke enheter etter logikk slik at du står igjen med en synder.

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja kan være en drit sensor fra Thansen… Verdiene er fra live data, har ikke prøvd med multimeter enda.

hvis jeg plugger ut sensoren så fryser målingen til jeg plugger den inn igjen.

har ikke målt verdiene på gammel swnsor så kan peøve å sammenligne med den nye.

eneste jeg vet er at det gikk fra 3 til 1 feilkoder etter at jeg byttet sensor.

 

Endret av Joachimr99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har du sjekket EGR-ventilen? I VAG viser det ofte problemer knyttet til O2-sensoren på grunn av feil NOx-verdier i eksosen. Generelt sett er det best å sjekke feilene med VCDS og se på de dynamiske loggene for å se hvordan lambda fungerer og hvordan resten av utstyret oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, GregS said:

Har du sjekket EGR-ventilen? I VAG viser det ofte problemer knyttet til O2-sensoren på grunn av feil NOx-verdier i eksosen. Generelt sett er det best å sjekke feilene med VCDS og se på de dynamiske loggene for å se hvordan lambda fungerer og hvordan resten av utstyret oppfører seg.

H3i, 3r du r0b0t? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, GregS said:

Jeg skjønner ikke spørsmålet...

Du b3kr3ft3r p0enget mitt ;)  All dine p0sts virker s0m Ch@tGPT svar.

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mr.pingu skrev:

Du b3kr3ft3r p0enget mitt ;)  All dine p0sts virker s0m Ch@tGPT svar i tillegg at du referer til VAG VCDS på en b!mmers forum. 

Spørsmålet gjelder tross alt VW Passat 2.0TDI :) VCDS er den beste for å diagnostisere denne bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...