Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Jeg har en BMW E30 med en ABS-lampe som lyser konstant. Er det noen som har erfaring med dette eller kan gi noen tips om hva jeg bør sjekke? Jeg har lest at hvis lampen bare lyser når bilen er i bevegelse, kan det være en sensorfeil. Men hvis ABS-lampen lyser hele tiden, kan det tyde på et problem med styreenheten eller releet. Er det noen som har vært borti dette problemet før, og vet hva som kan være årsaken?

Posted

Hvis lampen slokker når du starter bilen men begynner og lyse så fort du begynner og kjøre er det som regel en sensor feil. Hvis den begynner og lyse først når du kjører fort, typisk over 110 km/t så er det som regel en av tannkransene ved hjulet som begynner og bli rusten. Hvis den ikke slokker når du starter bilen så er det nok et av releene i hydraulikenheten eller styreenheten. Det er mer vanlig at releet begynner og kødde en elektronikken. Kan også være dårlig kontakt et sted. Den skal bl.a få signal fra ladelampen så den slår seg på nå motoren har startet. Du finner koblingsskjema på nettet, det er ikke så veldig avansert.

Posted
16 timer siden, Rune-K skrev:

Hvis lampen slokker når du starter bilen men begynner og lyse så fort du begynner og kjøre er det som regel en sensor feil. Hvis den begynner og lyse først når du kjører fort, typisk over 110 km/t så er det som regel en av tannkransene ved hjulet som begynner og bli rusten. Hvis den ikke slokker når du starter bilen så er det nok et av releene i hydraulikenheten eller styreenheten. Det er mer vanlig at releet begynner og kødde en elektronikken. Kan også være dårlig kontakt et sted. Den skal bl.a få signal fra ladelampen så den slår seg på nå motoren har startet. Du finner koblingsskjema på nettet, det er ikke så veldig avansert.

Hører ikke noen lyd fra pumpen, det kan vel trolig være et rele?

Posted (edited)
På 16.8.2024 den 8.20, Rune-K skrev:

Hvis lampen slokker når du starter bilen men begynner og lyse så fort du begynner og kjøre er det som regel en sensor feil. Hvis den begynner og lyse først når du kjører fort, typisk over 110 km/t så er det som regel en av tannkransene ved hjulet som begynner og bli rusten. Hvis den ikke slokker når du starter bilen så er det nok et av releene i hydraulikenheten eller styreenheten. Det er mer vanlig at releet begynner og kødde en elektronikken. Kan også være dårlig kontakt et sted. Den skal bl.a få signal fra ladelampen så den slår seg på nå motoren har startet. Du finner koblingsskjema på nettet, det er ikke så veldig avansert.

Hei,

 

jeg har enda problemer med ABS lyset som står og lyser. Når jeg tar ut ABS releet så går ABS lyset bort. Jeg har gjort målinger på ABS rele-kontakten som på pumpen (se bilde). Der fikk jeg noen målinger som i følge kunstig intelligens skal være uriktige. Jeg fikk følgende målinger:

 

Terminal 30 - 0v - 0v med tenning av

 

Terminal 86- 0.89v - 0v med tenning av

 

Terminal 85 - 0v - 0v med tenning av

 

Terminal 87 - 11.8v - 12.2 når tenningen er av

 

Terminal 87a - 0v - 0v med tenning av

 

Terminal L1 - 11.7v - 0v med tenning av

 

Har du peiling på hva dette kan være?

IMG_1700.jpeg

Edited by Kennethlang
Posted

Du må nesten få tak i et koblingsskjema, da bør du klare og se hvilke målinger du kan forvente og få med tenning av og tenning på. Hvis du søker etter BMW E30 ETK så bør du finne det ganske greit.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...