Gå til innhold

i3 hovedlykt lever sitt eget liv


HeTr
 Share

Anbefalte innlegg

Har en en i3 2014 hvor høyre hovedlykt over natta ikke lenger kommuniserer med resten av bilen. Det betyr i praksis:

1. 90% av tiden står lykta på, dvs også når tenning er av og bilen er låst. Kun nærlys (LED) og ikke park.

2. 10% av tiden er den av

3. Ved noen anledninger har den blinket

4. Den justerer lysbildet opp og ned veldig ofte

Har tatt diagnose med ISTA og den rapporterer hovedsaklig at den ikke kan kommuniserer med LHM_R (som jeg tror heter FLER når det er kontakt). Se bilder. Jeg regna derfor med at det var kontrollmodulen på lykta som var gåen og i helga demonterte jeg fronten for å bytte modul mellom høyre og venstre side. Men uansett om jeg byttet modul og/eller lykt var problemet alltid på høyre side og alt fungerte som forventet når det var koblet inn på venstre side 😭 Målte alle lederne på på begge sider og signallederne viste i området 2.5v, 2.5v, 10.5v på begge sider. Vet ikke hvorvidt det er rett, men det var i alle fall likt. Kan være signalet som kommer på høyre side er søppel, men det har jeg ikke utstyr til å teste.

Noen som har tips til hvordan jeg kan feilsøke videre? Er det BDC-en som skal kommunisere med lykta? Er det vanlig at den tar (litt) kvelden?

Veldig takknemlig om noen har noe innsikt! 🙂

1714682599_Screenshot2024-08-25125248.png.06df2ab9b63f9f037b8eaebb85ef364d.png1448401666_Screenshot2024-09-08130706.png.ebb38b3d80a9a3ad2d25db029dd2f275.png1241281411_Screenshot2024-08-25125354.png.0a643a6865ba3258dce10600e944aabd.png1051414754_Screenshot2024-08-25125336.png.4c8d01b9c152f8a97b6df5758c5e6a4a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående målte volt.

CAN-bus både hi og lo skal være rundt 2.5, kan bare sees med oscilloskop. 

10.5V er litt lavt, men siden det er på begge sider er det nok ikke sannsynlig det skaper problemet. Uansett sjekk om jordings eller strømledning til lykta i orden ofte rød(/gul) og brun og har ikke forhøyet motstand.

Om det er helt i orden må det nesten være CANbus-ledning fra høyre lykta til BDC som har en eller annet ledningsbrudd. 
 

ved bytte moduler har du utelukket at det er modulene, så det må nesten være ledninger som går til den lykta.  For å være sikker; har du byttet begge enheter/moduler?

 

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God input, motstand til jord skal jeg måle i morgen!

Første test jeg gjorde var å bytte hovedmodulene og sette lyktene tilbake, samme problem. Tok så og kobla høyrelykta på venstre side (samme plugg) og da funka den helt fint, og motsatt funka venstre lykt ikke på høyre side. Så konklusjonen i hodet mitt er at det ikke kan være noe feil med lykt eller modul. Bytta aldri rundt på parklysmodulene av samme grunn.

Må grave litt om jeg kan få lånt et oscilloskop. Om ledningsnettet er dårlig burde jeg det minste kunne se det på signalet. 10.5v var forøvrig en av de tre lederne som var i tillegg til 12v og jord. 12v-en viste ~14.5v om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.5V høres mer riktig ut. :) 


Åja, den andre er da LIN-bus 10.5V og for  lin-bus da gjelder det sammen som CAN-bus; Trenger Oscilloskop for å lese signal.

Liten triks man kan gjøre med CAN-bus er at motstanden skal være sirka 60+-3 Ohm mellom CAN-L og CAN-H. 

Led lysene på i3 følger ganske enkelt skjema som du kan finne fram i ISTA og. Da kan fu også finne lokasjon på R3. 

Diagnose går gjennom CAN og LIN er brukt for LWR. 

IMG_2602.thumb.jpeg.fcd4b664d4cc2532f5e6103c17ff7a05.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The plot thickens! 🙂 Motstanden mellom CAN-L og CAN-H er ~62ohm på venstre side og ~150kohm på høyre (120kohm andre gang jeg målte og sakte nedadgående). Utifra koblingsskjema må det nesten være noe feil i R3 eller et sted mellom lykta og R3 iom at venstre side har rett motstand. Jeg prøvde å bøye litt på det jeg kom til av ledninger, men klare ikke å få noe utslag på målinga. Vet du hvor R3 sitter? Er den bare en del av ledningsnettet eller er det en boks med 2 eller 3 plugger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da, nå er vi på riktig spor. 😃
Da er det  ledningsbrudd på en av CAN ledningen til høyre lykt mellom R3 og Høyre lykt. For å avdekke hvilken av de 2 ledninger:
Mål motstanden mellom CAN-H fra høyre lykt med CAN-L fra venstre lykt og omvendt. Om begge er skadet gir begge alt for høyt motstand ellers bør en av de gi en for høyt motstand.

R3 i er bare en motstand så om R3 i segselv er dårlig hadde du fått feil motstand på begge lykter. Derfor må det være ledningsbrudd. 


R3 sitter bak sikringsboksen, se vedlagt video

Siden det gjør ikke noe hvor i CAN nettverket man koble til kan du eventuelt skjøte inntil ledningen av andre lykten. 
 

mer info her, om du er interessert  i hvordan CAN-bus topologi ser ut https://www.ni.com/docs/en-US/bundle/sbrio-9627-feature/page/can-bus-topology-termination.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suksess! 🥳 Fikk målt meg frem til at det var brudd i CAN_H. Løsna sikringsboksen for å komme til R3 og lirka litt på kontakten i tilfelle dårlig kontakt. Gjorde ingen utslag og fant fort ut at jeg ikke gadd trekke ny kabel samme veien som originalt for der var det kronglete å komme til. Lagde meg en tvinna kabel som jeg trakk bak frunken og hekta meg på bussen på venstre side, og det funka helt perfekt! 😃

Tusen takk for god hjelp og informasjon! Det har vært gull verdt! 🙂

image.thumb.jpeg.cfa18fe739066360438d823275592d52.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...