Gå til innhold

Cupefilter bytte krever reset?

Jan E-28
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpt en brukt X431 Euro pad3 med nylig utgått update, men min -22 iX hadde fått blitt med på siste update og lå inne.

Bilen startet å blåse svært svakt i cupe. Byttet cupefilter, for var fortsatt en stund til første inkluderte service. Men den blåste nesten like dårlig. Koblet til Launch'n for å se om det ga noe muligheter innen det området- men fant ikke noe.

Bilen har nå vært på sin første service der cupefilterbytte var inkludert, og bilen blåste godt igjen. Spurte BMW, og de sa at en må resette bilen når en bytter filter. For den merker at filteret begynner å gå tett og reduserer hastigheten på viften for å beskytte den...

Så nå lurer jeg litt på om cupe filter reset skal være en eget valg i launch? Eller om den inngår i en annen form for reset option? Kipt om en ikke kan resette filterbytte selv den dagen service avtalen har utgått?

Og et tilleggs spørsmål: Er det en sensor som merker at filteret går tett, som struper motoren? Eller går det på tidsintervall? Eller kanskje de bare har sagt feil til meg?

Jeg ser logikken, men samtidig så vil en ved struping av motoren føre til at en får "dobbel" redusert effekt etter som filteret blir gammelt 🤔 Syntes det hele høres litt merkelig ut...

-Om det ikke går på tidsstyrt struping men sensor så kan det lønne seg å ta ut å blåse gjennom filteret jevnlig lenge før det starter å gå tett  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe slikt på de gamle bilene som brenner energioverskuddet i en motstand, men jeg ser for meg at det kunne man ha implementert på en elbil. Sikkert forskjellige måter å implementere det på, men du kan få til å måle at vifta drar mer strøm som følge av tett filter ja, så teknisk sett plausibelt (uten å ha gjort oppslag).

Launch har CBS resett, mener det ligger under spesialfunksjoner etter at du har valgt bilmerke. På gamle biler finner du kupefilteret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...