vegard89 Skrevet Søndag kl. 12:09 Share Skrevet Søndag kl. 12:09 (endret) Hei. Har lagt merke til at bilen ikke oppnår normal temperatur under kjøring nå som det har blitt litt kaldere ute, godt mulig den har vært sånn en stund uten at jeg har tenkt noe over det. Vet ikke hvor lang tid det skal ta før temperatur øker til normalt? Men er det vanlig termostat som må skiftes, eller er det noe mere? Ser mange av dieselbilene har noe som heter egr termostat også, men har ikke klart å finne noe rundt det på denne motoren. Kan det være at den sitter ferdig montert på selve egr ventil? Den ble hvertfall skiftet for en stund tilbake. Ser at oljetemp ikke stiger så høyt heller, men det kan kanskje ha en sammenheng med vanntemperaturen? Motoren er en n47. Endret Søndag kl. 12:26 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Søndag kl. 12:23 Share Skrevet Søndag kl. 12:23 (endret) Bytte av termostat er ikke noe uvanlig med årene, men det kan godt være bare at det er kaldt ute. N47 er ikke akkurat eksplosiv i å lage overskuddsvarme når kupéoppvarmningen krever sitt. Du må belaste motor en del eller skru ned varmen inni bil for å nå driftstemperatur raskt. Du kan enkelt teste om hovedtermostaten er defekt. Nedre radiatorslange (ut av termostat) skal være iskald. Øvre slange skal være varm til sammenligning. Disse har ikke EGR termostat, men er en termostat inni oljekjøleren. Sjeldent disse ryker, men det går en tynn slange nederst i radiatoren på førersiden som skal være kald før denne termostaten åpner. Husker ikke temperatur her, men den åpner senere enn hovedtermostaten (88°c). Edit: ser du har manuell(?) Da tipper jeg du kun har hovedtermostat å sjekke Endret Søndag kl. 12:24 av ///M-ini95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Søndag kl. 12:30 Forfatter Share Skrevet Søndag kl. 12:30 (endret) 8 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Bytte av termostat er ikke noe uvanlig med årene, men det kan godt være bare at det er kaldt ute. N47 er ikke akkurat eksplosiv i å lage overskuddsvarme når kupéoppvarmningen krever sitt. Du må belaste motor en del eller skru ned varmen inni bil for å nå driftstemperatur raskt. Du kan enkelt teste om hovedtermostaten er defekt. Nedre radiatorslange (ut av termostat) skal være iskald. Øvre slange skal være varm til sammenligning. Disse har ikke EGR termostat, men er en termostat inni oljekjøleren. Sjeldent disse ryker, men det går en tynn slange nederst i radiatoren på førersiden som skal være kald før denne termostaten åpner. Husker ikke temperatur her, men den åpner senere enn hovedtermostaten (88°c). Edit: ser du har manuell(?) Da tipper jeg du kun har hovedtermostat å sjekke Takk for svar. Da skal jeg prøve å få sjekket det. Nå er det mellom 12-15 minus ute, så er ikke sånn veldig kaldt. Men er det ikke sånn at hvis bilen ikke oppnår en viss temperatur, så vil ikke dpf regenere? Temperaturen har nå økt til 70°c etter litt kjøring. Bilen er manuell ja. Endret Søndag kl. 12:32 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Søndag kl. 12:40 Share Skrevet Søndag kl. 12:40 3 minutter siden, vegard89 skrev: Takk for svar. Da skal jeg prøve å få sjekket det. Nå er det mellom 12-15 minus ute, så er ikke sånn veldig kaldt. Men er det ikke sånn at hvis bilen ikke oppnår en viss temperatur, så vil ikke dpf regenere? Temperaturen har nå økt til 70°c etter litt kjøring. Bilen er manuell ja. Nei -15 er ikke akkurat arktiske tilstander, men for en 2l diesel er det nok til at den vil "slite" med å bli skikkelig varm. Hvis du skrur av varmeapparatet og kjører, så vil du se hvor mye fortere du når 88°c. Mye av varmen forsvinner inn i kupé. Så lenge termostaten ikke er mekanisk defekt så vil bilen klare å regenere. Bilen utfører en såkalt "forvarming" ved å strupe lufta og endre på innsprøytningen slik at eksosgasstemperaturen stiger. Du vil samtidig få mer enn høy nok motortemperatur. Kan dele erfaring fra min F10 med N47. Kjørte i -15° og kjølevannstemperaturen steg mye fortere enn normalt fra 60° til 85-90°. Uansett hvor mye varme jeg krevde inn i kupé, så påvirket ikke dette motortemperaturen noe særlig. Bilen befant seg i "DPF regen modus" om jeg kan kalle det slik. Temperaturen øker fort og forblir stabilt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Søndag kl. 13:07 Forfatter Share Skrevet Søndag kl. 13:07 (endret) 29 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Nei -15 er ikke akkurat arktiske tilstander, men for en 2l diesel er det nok til at den vil "slite" med å bli skikkelig varm. Hvis du skrur av varmeapparatet og kjører, så vil du se hvor mye fortere du når 88°c. Mye av varmen forsvinner inn i kupé. Så lenge termostaten ikke er mekanisk defekt så vil bilen klare å regenere. Bilen utfører en såkalt "forvarming" ved å strupe lufta og endre på innsprøytningen slik at eksosgasstemperaturen stiger. Du vil samtidig få mer enn høy nok motortemperatur. Kan dele erfaring fra min F10 med N47. Kjørte i -15° og kjølevannstemperaturen steg mye fortere enn normalt fra 60° til 85-90°. Uansett hvor mye varme jeg krevde inn i kupé, så påvirket ikke dette motortemperaturen noe særlig. Bilen befant seg i "DPF regen modus" om jeg kan kalle det slik. Temperaturen øker fort og forblir stabilt. Okei 😊 La merke til at motortemperaturen økte ved å slå ned varmeapparatet. Den havnet på rundt 83°c Men oljetemp er det også normalt at den ikke går opp til 100°c når det kaldere ute? Fordi jeg har vel aldri sett den har klart det på vinterstid etter 1 time eller 2 med kjøring. Så at oljetemp gikk opp til 83 °c samme som vanntemperaturen nå istad under kjøring. Endret Søndag kl. 13:09 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Søndag kl. 13:34 Share Skrevet Søndag kl. 13:34 21 minutter siden, vegard89 skrev: Men oljetemp er det også normalt at den ikke går opp til 100°c når det kaldere ute? Fordi jeg har vel aldri sett den har klart det på vinterstid etter 1 time eller 2 med kjøring. Så at oljetemp gikk opp til 83 °c samme som vanntemperaturen nå istad under kjøring. Oljetempviseren på F serie diesel er egentlig bare tull. Den viser en indikasjon på motortemperaturen basert på flere parametere. Hvis du går inn i ISTA og leser live verdier fra DDE, så vil du se at den ekte oljetemperaturen kan ligge så langt som 20° lavere enn hva instrumentpanelet viser. På noen biler har jeg sett at oljetempen ligger på 90°, mens kjølevæsketemperaturen knapt har bevegd seg fra 70°. Det bare viser hvor misvisende temp.måleren på noen av dem kan være. Din virker å vise slik min F10 gjør. Der går coolant.temp og oil.temp hånd i hånd ganske lenge. Forøvrig kan jeg legge til at det er et parameter i EGS styreenheten (girkasse) som heter engine oil temp, og denne viser utrolig nok identisk temperatur slik instrumentpanelet viser 🤷♂️ Finner ikke bilde fra ISTA, ligger et sted på forumet her. Men her kan du se to eksempler på usannsynlig oljetemp basert på kjølevannstemperaturen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Søndag kl. 13:53 Forfatter Share Skrevet Søndag kl. 13:53 (endret) 21 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Oljetempviseren på F serie diesel er egentlig bare tull. Den viser en indikasjon på motortemperaturen basert på flere parametere. Hvis du går inn i ISTA og leser live verdier fra DDE, så vil du se at den ekte oljetemperaturen kan ligge så langt som 20° lavere enn hva instrumentpanelet viser. På noen biler har jeg sett at oljetempen ligger på 90°, mens kjølevæsketemperaturen knapt har bevegd seg fra 70°. Det bare viser hvor misvisende temp.måleren på noen av dem kan være. Din virker å vise slik min F10 gjør. Der går coolant.temp og oil.temp hånd i hånd ganske lenge. Forøvrig kan jeg legge til at det er et parameter i EGS styreenheten (girkasse) som heter engine oil temp, og denne viser utrolig nok identisk temperatur slik instrumentpanelet viser 🤷♂️ Finner ikke bilde fra ISTA, ligger et sted på forumet her. Men her kan du se to eksempler på usannsynlig oljetemp basert på kjølevannstemperaturen. Ok. Men hvis feks oljetemp ligger 20°c grader lavere enn det instrumentet viser, så er vel ikke det helt bra, hvis den ligger så lavt? Ut ifra det jeg kan se, så skal oljetemp normalt sett ligge opp mot 100-120 °c. Endret Søndag kl. 13:55 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Søndag kl. 14:01 Share Skrevet Søndag kl. 14:01 (endret) 14 minutter siden, vegard89 skrev: Ok. Men hvis feks oljetemp ligger 20 grader lavere enn vanntemperaturen, så er vel ikke det helt bra, hvis den ligger så lavt? Utifra Google så skal oljetemp normalt sett ligge opp mot 100-120 °c. Den kan ligge 20 grader lavere i starten, men desto lenger du kjører, desto mer lik vil temperaturen være. Det var bare et eksempel jeg husker fra den gangen jeg undersøkte det. Når motoren din oppnår full driftstemp på kjølevann, vil du kunne se at oljetempen overstiger den. Men så lenge kjølevannstemperaturen din ligger rundt 70°, så vil du ikke se noe særlig høyere oljetemperatur enn det heller. 120° er vel høyt til normal temperatur å være på en N47. Det er noe du ser på autobahn etter å ha dundret ned i 200. Min F10 har jeg fått opp til 118°c på oljetemp, men det var etter å ha ligget mellom 200-240 i en evighet på Autobahn. Normal oljetemp vil nok ligge på 90-100. Nå som det er kaldt vil du ikke nå 100° på oljen uten å måtte kjøre et stykke eller belaste motoren betydelig. Edit: Bare for å ha det sagt det, den 20°c forskjellen har jeg sett på sommerstid når kjølevæsketemperaturen stiger lettere opp. På vinterstid kan den faktiske oljetempen ligge tettere på kjølevannstemperaturen med tanke på hvor "tregt" den øker. Endret Søndag kl. 14:08 av ///M-ini95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Søndag kl. 14:20 Forfatter Share Skrevet Søndag kl. 14:20 11 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Den kan ligge 20 grader lavere i starten, men desto lenger du kjører, desto mer lik vil temperaturen være. Det var bare et eksempel jeg husker fra den gangen jeg undersøkte det. Når motoren din oppnår full driftstemp på kjølevann, vil du kunne se at oljetempen overstiger den. Men så lenge kjølevannstemperaturen din ligger rundt 70°, så vil du ikke se noe særlig høyere oljetemperatur enn det heller. 120° er vel høyt til normal temperatur å være på en N47. Det er noe du ser på autobahn etter å ha dundret ned i 200. Min F10 har jeg fått opp til 118°c på oljetemp, men det var etter å ha ligget mellom 200-240 i en evighet på Autobahn. Normal oljetemp vil nok ligge på 90-100. Nå som det er kaldt vil du ikke nå 100° på oljen uten å måtte kjøre et stykke eller belaste motoren betydelig. Edit: Bare for å ha det sagt det, den 20°c forskjellen har jeg sett på sommerstid når kjølevæsketemperaturen stiger lettere opp. På vinterstid kan den faktiske oljetempen ligge tettere på kjølevannstemperaturen med tanke på hvor "tregt" den øker. Ok, jeg forstår. Ja fordi jeg får sjeldent oljetemp noe høyere enn 80°c nå på vinteren hvis det er litt kaldt ute. Men skal vel sies at jeg kjører ikke i flere timer heller. Men så er det noen som sier at du aldri skal gi på med bilen hvis oljetemp er for lav, da det kan være skadelig for motor osv. Men er jo ikke så lett det hvis bilen ikke bikker over feks 80 °c i oljetemp da 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Søndag kl. 15:25 Share Skrevet Søndag kl. 15:25 58 minutter siden, vegard89 skrev: Ok, jeg forstår. Ja fordi jeg får sjeldent oljetemp noe høyere enn 80°c nå på vinteren hvis det er litt kaldt ute. Men skal vel sies at jeg kjører ikke i flere timer heller. Men så er det noen som sier at du aldri skal gi på med bilen hvis oljetemp er for lav, da det kan være skadelig for motor osv. Men er jo ikke så lett det hvis bilen ikke bikker over feks 80 °c i oljetemp da 😅 Om det er noe trøst, så er du nok ikke alene om det 😅 Dette er fra min idag. Temp på rundt -11/-12°. Motor vært skrudd av i 24t, og etter 40 min er dette hva jeg har. Det skal sies at av de 40 minuttene, så er minst 20 min tomgang ved forskjellige anledninger. Hadde jeg vært litt hardere på gassen, kunne jeg hatt litt varmere kjølevannstemperatur tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Søndag kl. 15:42 Forfatter Share Skrevet Søndag kl. 15:42 (endret) 16 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Om det er noe trøst, så er du nok ikke alene om det 😅 Dette er fra min idag. Temp på rundt -11/-12°. Motor vært skrudd av i 24t, og etter 40 min er dette hva jeg har. Det skal sies at av de 40 minuttene, så er minst 20 min tomgang ved forskjellige anledninger. Hadde jeg vært litt hardere på gassen, kunne jeg hatt litt varmere kjølevannstemperatur tidligere. Ja, er tydeligvis ikke alene om det der da 😅 Tusen takk for utfyllende svar idag, en lærer stadigvekk noe nytt 😊 Endret Søndag kl. 15:42 av vegard89 ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå