Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snart 10 år siden en bilmekaniker fortalte meg at automatgirkassa var dårlig og kunne ryke «når som helst». Nå begynner jeg å frykte at det nærmer seg på ekte.

De siste 2–3 månedene så har det tidvis vært en slags skranglelyd under bilen, spesielt under nedbremsing i nedoverbakke og rygging i oppoverbakke. Jeg håpte og trodde egentlig det bare var eksosanlegget som var litt løst, men i dag sleit jeg med å sette bilen i revers. Det vil si, jeg fikk satt den i revers, men da jeg ga gass, så skjedde det ingenting, som om den fremdeles sto i park. Etter å ha prøvd to-tre ganger til, så funket det fint igjen, da. Muligens bare en engangshendelse, men fikk likevel en liten vekker.

Bilen min er ikke verdt særlig mer enn 40k-ish nå, men den har stor sentimental verdi, så jeg vil gjerne redde den om jeg kan.

Splitter ny automatkasse er selvfølgelig uaktuelt, men ser man får en brukt hos høggere til 4-5k, eller litt finere modeller til 12-15k via f.eks. Koed.

Så er spørsmålet hvor mye det koster i arbeid? Hvor mange timer går med på å bytte automatkassa, og hva slags verksteder tar på seg jobben når man ikke skal ha fabrikkny del?

Dette er altså en E60, 2006 mod 520D. 

Noen erfaringer her? :)

Skrevet

Jeg regner med at et verksted tar ca 5 timer arbeid for å skifte automatkasse. Så ganger man det med 2000,- per time og vipps, 10.000,-

Er det mulig du har 2 forskjellige problemer? Det ene er noe som skaper skranglelyd og det andre er feil innstilt gir wire?

Skrevet

Tatt litt ut av lufta, vil anslå at et verksted tar rundt 7-9k, uten å stille garanti for resultatet av å montere en brukt del. Noen verkstedet vil antageligvis prise seg ut da noen kan være sære på akkurat dette med å bruke brukte deler. Men du vil nok finne noen som kan gjøre dette med brukt del. 
Jeg vil anslå en 4-5timer med skruing går med på bytte av kassa. 

Husk også ny olje & filter på kassa om du kjøper ei brukt ei fra finndel.no eller Koed 😁 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...