togga Skrevet Onsdag kl. 12:56 Skrevet Onsdag kl. 12:56 (endret) Har en stund hatt problemer med "knakkelyder" som høres ut å komme fra under bilen, og det har blitt verre de siste par ukene. Det høres nesten ut som et gåent drivledd, men det er helt uavhengig av rattutslag så jeg mistenker noe annet. Det kommer og går, men er typisk tilstede under jevn kjøring med normalt pådrag, og kan bli verre i motbakker og/eller svinger. Det spesielle er at når jeg slipper gassen helt så forsvinner lydene. Virker også som at det blir litt bedre etter å ha kjørt en stund, men er ikke 100% sikkert på det. Var innom et lokalt verksted i går etter å ha kjørt et par mil, men når de ble med på en prøvetur så hørte vi ingenting (selvfølgelig...). Etter en del fundering og lesing om liknende problemer så lurer jeg på om det kan være motorfeste(r). Har også ved et par tilfeller opplevd vibrasjoner på tomgang på kald motor, med det har gitt seg etter å ha kjørt litt. Usikker på om det er relatert... Jeg har nettopp tatt en video for å prøve å se om motor beveger seg når jeg setter den i drive og revers. Det ser jo for meg ut som det kanskje kan være noe der, men jeg aner jo ikke hva som er normalt. Det hadde vært helt konge hvis noen har tips til hvordan finne utav det, eller eventuelt kommentere på om videoen sier noe som helst. EDIT: Youtube-link til samme video: https://youtu.be/GEe311ElX6E EDIT2: Bilen er en 2011 530dat xdrive gått ca 150k. IMG_1784.MOV Endret Onsdag kl. 13:03 av togga Lagt til youtube-link og bilinfo
kjell høllesli Skrevet Onsdag kl. 14:55 Skrevet Onsdag kl. 14:55 Det kan være reg kjede få dette sjekket
togga Skrevet Onsdag kl. 15:18 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 15:18 (endret) 26 minutes ago, kjell høllesli said: Det kan være reg kjede få dette sjekket Huff... Men vil det ikke normalt være noen form for ulyd når stillestående da (enten på tomgang eller ved rusing)? Hos meg er det kun under kjøring, og ikke alltid da heller. Enig i at det bør sjekkes, men håpte på at det ikke var noe av det første som må sjekkes. Bilen er tross alt ikke kjørt så mye og har hatt hyppige oljeskift (som regel rundt 10-15k) Edit: Og burde ikke ulydene variert med turtall i tilfelle? Jeg har kjørt den i manuell og det er ingen forskjell i knakkingen om jeg girer ned eller opp et hakk... Endret Onsdag kl. 15:23 av togga
540is Skrevet Onsdag kl. 16:20 Skrevet Onsdag kl. 16:20 3 timer siden, togga skrev: EDIT2: Bilen er en 2011 530dat xdrive gått ca 150k Da er det mulighet for ulyder fra drivaksler foran og mellomaksel til forakseldrift ,mellomaksel bør sjekkes så fort som mulig togga reagerte på dette 1
togga Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden On 1/29/2025 at 5:20 PM, 540is said: Da er det mulighet for ulyder fra drivaksler foran og mellomaksel til forakseldrift ,mellomaksel bør sjekkes så fort som mulig Skal sjekke de 👍 Er det typiske svakheter på denne modellen eller fordi det er xdrive?
540is Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden 1 time siden, togga skrev: Er det typiske svakheter på denne modellen eller fordi det er xdrive? Alle tradisjonelle x-drive kan/vil slite ut leddene på aksel og/eller splines inn mot fordelerkassa. Dette kan knuse automatgirboks når det begynner å rotere uten styring togga reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå