wSax Skrevet Februar 5 Skrevet Februar 5 (endret) Hei! Jeg sliter med å koble opp INPA mot en 2010 E61 N53, jeg har. Jeg kjøpte en kabel med INPA på CD, for mange år siden. Dette har fungert helt fint på en 2004 E60, 2004 E63, 2007 E61 og E60, men jeg har hatt et tilfelle der INPA ikke fikk kontakt med en E90 LCI for mange år siden. Etter at jeg kjøpte 2010 E61-en og ikke fikk kontakt, kjøpte jeg en ny kabel på finn. Har lest at kabler med grønt kretskort skal være gode greier(?), så jeg tok sjansen. Prøvde først medfølgende programvare (CD), men jeg fikk feilkode "SYS-0010" når jeg trykket på "les feilkode" eller andre funksjoner i INPA. Slettet dette, og prøvde "Mike's Easy BMW Tools Package", med samme resultat. Deretter ble jeg lei, og tenkte jeg skulle begynne helt på nytt. Tilbakestilte PC-en, og lastet ned programvaren @Otis linker til. Jeg har fulgt guiden til Otis til punkt og prikke (foruten side 4 som handler om NCS-expert). Slik ser problemet ut: 1. Starter INPA, og får opp ikonet med "E" på blå bakgrunn. Det står "running" i feltet nederst til venstre. 2. Velger E60 og MSD80.0. 3. Kommer inn i menyen, men nå står det "stopped" i gult nede i venstre hjørne, og "E-en" har blitt grønn. 4. Trykker på "les feilkoder" (eller andre funksjoner) og får da disse: Trykker "OK" men kommer ikke videre og får heller ikke noe info. Noen som har noen tanker? Kabelen er satt til COM1 med latency=1. Jeg som bare skulle kode inn en ny dyse.. Endret Februar 7 av wSax
Otis Skrevet Februar 6 Skrevet Februar 6 Hva står det i enhetsbehandling? Hvilken port er valgt der? Og hvor mange msec er valgt under egenskaper og avansert?
wSax Skrevet Februar 6 Forfatter Skrevet Februar 6 Har valgt COM1 i enhetsbehandling og valgt 1 msec. Har også sjekket at det står COM1 i OBD.ini. Bryteren på kabelen er stilt helt til venstre.
Otis Skrevet Februar 6 Skrevet Februar 6 Meget pussig. Men kunne du forsøkt andre moduler? Feks EHC eller noe annet kjent, som benyttes i flere biler? Du skal kunne velge en plass i menyen å lese ut feilkoder fra alle moduler samtidig, men jeg husker ikke hvor/hva man skulle trykke på...
wSax Skrevet Februar 6 Forfatter Skrevet Februar 6 Ja, jeg synes dette er rart. Testet å koble til luftfjæringsmodulen i går, med samme feilkode som resultat. Vet ikke om dette er en god modul for å teste slikt? Jeg kan prøve å teste litt mer i morgen. Jeg har en billig feilkodeleser fra Jula (BMW-spesifikk) som helt fint kobler til alle modulene og sletter feilkoder, så det virker som alt på bilsiden er ok.
Otis Skrevet Februar 6 Skrevet Februar 6 Ja, riktig. Det jeg tenkte på var om inpa hadde problemer med å snakke med enkelte moduler. Husker ikke om kabel sin bryter skal stå til høyre eller venstre. Har du forsøkt begge posisjoner?
wSax Skrevet Februar 6 Forfatter Skrevet Februar 6 Skal teste flere moduler i morgen, for å sjekke litt. Bryteren har fire-fem posisjoner. Testet kun venstre, og deretter høyre posisjon med ny kabel og INPA-filene du linket til. Men med gammel kabel har jeg testet alle posisjoner. Skal teste alle posisjonene. Er det noen spesielle filer jeg bør sjekke at jeg har, og evt. innhold i filene? Regner med at de aller fleste filene må være på plass, men er det noen filer som typisk er knyttet til slike problemer som jeg har?
Otis Skrevet Februar 6 Skrevet Februar 6 Sett dette? https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1071121
wSax Skrevet Februar 7 Forfatter Skrevet Februar 7 22 timer siden, Otis skrev: Sett dette? https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1071121 Jeg har faktisk lest den tråden tidligere og gjort endringene han beskriver med edibas-filen, uten at dette hjalp. Dette med DCAN Utility ga jeg opp, da jeg ikke fant helt ut hva det var og hvor dette kan lastes ned. Jeg ga det et nytt forsøk nå, og fant til slutt ut at man kan laste ned programmet her. Merk at da kommer DCAN Utility i en pakke sammen med INPA og NCS-expert. Jeg prøvde først å sette kabelen (?) i 500 kbit/s-modus, men fikk da opp "Error: Echo K-line". Konkluderte mer eller mindre med at kabelen var årsaken til problemene, men etter å ha lest tråder om at "Echo K-line" kan ha noe med kobling av pin 7 og 8 på kabelen å gjøre, testet jeg en gang til. Satt bryteren på kabelen i posisjon nr. 2 fra venstre og forsøkte DCAN Utility og 500 kbit/s-modus igjen. Denne gangen sto det "done", og INPA fungerer helt som normalt. Tusen takk for all hjelp @Otis! Det er mye greiere å ha E6x-bil med fungerende INPA. Otis reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå