Gå til innhold

Kommer ikke ut luft fra klima anlegget i e61. Spjeld virker ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kontrollpanelet virker som det skal, består i alle fall funksjonstestinga til ISTA på tross av at jeg har en LIN bus feil.
I helga bytta jeg viftemotor og regulator og av en grunn så blåser det nå kun ut av defroater kanalen på frontruta. Har kjørt igjennom spjeldtest med ista, skjer ingenting. Tok av dekselen foran luftekanalene som er i senter på dashbordet for å se om det var noen bevegelse der, men ingenting.
Ikke et vindpust fra venstre, midten eller på passasjersida.
Mener bestemt det virka før viftebytte, men mer tydelig nå, litt mer futt i den nye vifta.

Stilt spjeld manuelt i iDrive til å kun blåse ned mot fotbrønnen og dashbordet men skjer ikke så mye da heller.

Blir i det minste godt og varmt på frontruta. Men er det egne servoer og spjeld for venstre/høyre side og forbrønnene? Har 2 soners klima foran.

Skrevet

Det er ganske mange motorer/spjeld inni dashbordet. 

Men jeg vet ikke hva som er feil. Kan du lese ut verdier fra alle spjeld å temperatur? 

Skrevet (endret)
1 time siden, Otis skrev:

Det er ganske mange motorer/spjeld inni dashbordet. 

Men jeg vet ikke hva som er feil. Kan du lese ut verdier fra alle spjeld å temperatur? 

Jeg glemte å ta skjermbilde av feilkodene i går. Når jeg kalte opp ECU modulen IKHA, kunne jeg se at status på spjeldene kunne leses av. Bare en haug med temperaturer og sensorer. Blant annet har jeg en feil på AUC sensor. Men avlesning fra den virker ok.

Skal lese ut etter jobb og poste feilkodene. Men det virker usannsynlig at samtlige spjeld skal gi seg samtidig. Eneste ventilen det kommer ut luft, men unntak av defroster på vindu, er ventilene til baksetet. (Håper for alt i verden at ingen av servoene må byttes, jeg har en stygg mistanke om hva som må demonteres og jeg syntes det var nok demontering for å bytte viftemotoren.

Ikke kan jeg "prøve" et annet kontrollpanel heller for disse må vel kodes inn? 

Endret av Toga
Skrevet

Du kan forsøke med standard koding av ditt panel, for å se om feilen er der, men siden du kan lese av alle verdier fra sensorer, så vil jeg tro at panelet er riktig kodet.

Men du kan fint forsøke med et annet panel, men det må kodes inn ja. Men det gjøres enkelt med NCS eller ISTA.

AUC sensoren er bare en luftkvalitetssensor, og betyr ingenting for problemene du opplever.

Skrevet
11 timer siden, Otis skrev:

Du kan forsøke med standard koding av ditt panel, for å se om feilen er der, men siden du kan lese av alle verdier fra sensorer, så vil jeg tro at panelet er riktig kodet.

Men du kan fint forsøke med et annet panel, men det må kodes inn ja. Men det gjøres enkelt med NCS eller ISTA.

AUC sensoren er bare en luftkvalitetssensor, og betyr ingenting for problemene du opplever.

Koblet på for å lese av siden jeg glemte skjermbilde i går. For syns skyld ville jeg sjekke tilkoblingene bak, kunne ikke se noe unormalt, men tok av alle 3 pluggene, satt de inn igjen og vipps så fungerte spjeldene igjen. Vet ikke hvordan det kan ha seg, men viktigste er at det virker igjen.

De kodene det nå står "No" på var der før jeg koblet fra panelet. AUC sensoren og AUX vannpumpe har jeg fremdeles feil på. Sensoren er en ting, er bare en sniffer. Men den vannpumpa er jeg usikker på hvilken misjon har siden alt virker. Noe redusert kjøling på sommeren har jeg merka, men det kan være mengden gass.

Men synes det tar litt lang tid før det begynner å blåse varmt. Trodde det var elektrisk tilleggsvarmer på denne, men klarer ikke finne den på dele oversikten på Koed eller GS.

Skjermbilde 2025-02-12 201810.png

Skrevet

Jeg mener at ingen e60/e61 har elektrisk varmer.

Mulig du har dårlig(e) termostat(er).

Skrevet
På 13.2.2025 den 0.03, Otis skrev:

Jeg mener at ingen e60/e61 har elektrisk varmer.

Mulig du har dårlig(e) termostat(er).

Termostatene er nye. Fant ut av det. Veksleren som sitter på toppen av evaporator er en kombiveksler. La oss håpe det aldri blir lekkasje på den. Men lurer litt på hvorfor jeg har feil på auxiliary water pump, når jeg ikkebhar funksjon for å varme kupeen med restvarme på bilen. Er vel stort sett for de som har park varmer.

Skrevet

Aux pumpa er for rest varme.

Webasto bruker en lignende pumpe, som sitter på/rett ved Webasto. 

Bra du fant ut av problemet. Selv om jeg ikke forstår hva du fikset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...