Toga Skrevet Februar 11 Skrevet Februar 11 Kontrollpanelet virker som det skal, består i alle fall funksjonstestinga til ISTA på tross av at jeg har en LIN bus feil. I helga bytta jeg viftemotor og regulator og av en grunn så blåser det nå kun ut av defroater kanalen på frontruta. Har kjørt igjennom spjeldtest med ista, skjer ingenting. Tok av dekselen foran luftekanalene som er i senter på dashbordet for å se om det var noen bevegelse der, men ingenting. Ikke et vindpust fra venstre, midten eller på passasjersida. Mener bestemt det virka før viftebytte, men mer tydelig nå, litt mer futt i den nye vifta. Stilt spjeld manuelt i iDrive til å kun blåse ned mot fotbrønnen og dashbordet men skjer ikke så mye da heller. Blir i det minste godt og varmt på frontruta. Men er det egne servoer og spjeld for venstre/høyre side og forbrønnene? Har 2 soners klima foran.
Otis Skrevet Februar 12 Skrevet Februar 12 Det er ganske mange motorer/spjeld inni dashbordet. Men jeg vet ikke hva som er feil. Kan du lese ut verdier fra alle spjeld å temperatur? sveigis reagerte på dette 1
Toga Skrevet Februar 12 Forfatter Skrevet Februar 12 (endret) 1 time siden, Otis skrev: Det er ganske mange motorer/spjeld inni dashbordet. Men jeg vet ikke hva som er feil. Kan du lese ut verdier fra alle spjeld å temperatur? Jeg glemte å ta skjermbilde av feilkodene i går. Når jeg kalte opp ECU modulen IKHA, kunne jeg se at status på spjeldene kunne leses av. Bare en haug med temperaturer og sensorer. Blant annet har jeg en feil på AUC sensor. Men avlesning fra den virker ok. Skal lese ut etter jobb og poste feilkodene. Men det virker usannsynlig at samtlige spjeld skal gi seg samtidig. Eneste ventilen det kommer ut luft, men unntak av defroster på vindu, er ventilene til baksetet. (Håper for alt i verden at ingen av servoene må byttes, jeg har en stygg mistanke om hva som må demonteres og jeg syntes det var nok demontering for å bytte viftemotoren. Ikke kan jeg "prøve" et annet kontrollpanel heller for disse må vel kodes inn? Endret Februar 12 av Toga
Otis Skrevet Februar 12 Skrevet Februar 12 Du kan forsøke med standard koding av ditt panel, for å se om feilen er der, men siden du kan lese av alle verdier fra sensorer, så vil jeg tro at panelet er riktig kodet. Men du kan fint forsøke med et annet panel, men det må kodes inn ja. Men det gjøres enkelt med NCS eller ISTA. AUC sensoren er bare en luftkvalitetssensor, og betyr ingenting for problemene du opplever.
Toga Skrevet Februar 12 Forfatter Skrevet Februar 12 11 timer siden, Otis skrev: Du kan forsøke med standard koding av ditt panel, for å se om feilen er der, men siden du kan lese av alle verdier fra sensorer, så vil jeg tro at panelet er riktig kodet. Men du kan fint forsøke med et annet panel, men det må kodes inn ja. Men det gjøres enkelt med NCS eller ISTA. AUC sensoren er bare en luftkvalitetssensor, og betyr ingenting for problemene du opplever. Koblet på for å lese av siden jeg glemte skjermbilde i går. For syns skyld ville jeg sjekke tilkoblingene bak, kunne ikke se noe unormalt, men tok av alle 3 pluggene, satt de inn igjen og vipps så fungerte spjeldene igjen. Vet ikke hvordan det kan ha seg, men viktigste er at det virker igjen. De kodene det nå står "No" på var der før jeg koblet fra panelet. AUC sensoren og AUX vannpumpe har jeg fremdeles feil på. Sensoren er en ting, er bare en sniffer. Men den vannpumpa er jeg usikker på hvilken misjon har siden alt virker. Noe redusert kjøling på sommeren har jeg merka, men det kan være mengden gass. Men synes det tar litt lang tid før det begynner å blåse varmt. Trodde det var elektrisk tilleggsvarmer på denne, men klarer ikke finne den på dele oversikten på Koed eller GS.
Otis Skrevet Februar 12 Skrevet Februar 12 Jeg mener at ingen e60/e61 har elektrisk varmer. Mulig du har dårlig(e) termostat(er).
Toga Skrevet Februar 14 Forfatter Skrevet Februar 14 På 13.2.2025 den 0.03, Otis skrev: Jeg mener at ingen e60/e61 har elektrisk varmer. Mulig du har dårlig(e) termostat(er). Termostatene er nye. Fant ut av det. Veksleren som sitter på toppen av evaporator er en kombiveksler. La oss håpe det aldri blir lekkasje på den. Men lurer litt på hvorfor jeg har feil på auxiliary water pump, når jeg ikkebhar funksjon for å varme kupeen med restvarme på bilen. Er vel stort sett for de som har park varmer.
Otis Skrevet Februar 14 Skrevet Februar 14 Aux pumpa er for rest varme. Webasto bruker en lignende pumpe, som sitter på/rett ved Webasto. Bra du fant ut av problemet. Selv om jeg ikke forstår hva du fikset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå