Gå til innhold

E61 530iX N53B30 - reduced engine power - code 2A82,30C4 og 30C1


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Fikk akkurat «Engine Fault. Reduced power» på 2008 E61 530iX. N53B30 motor. 178 000km. Byttet olje hver 15-20000km. Hadde satt stor pris på hjelp. På fjellet på vinterferie og lurer litt på om det er trygt å kjøra 20 mil hjem. Byttet batteri før avreise da det begynte å bli dårlig. Byttet også pakning i oljefilter cap da det lå litt olje ved lokket/på oljefilterhus.

Diagnose viser følgende koder:

30C4 - DME: Engine-oil-pressure control, mechanical

2A82 - DME: VANOS intake

2E85 - BSD, message; electric coolant pump: Missing

30C1 - DME: Engine-oil pressure control, static

Utfyllende info:

30C1: Pressure too high. SAE code 5535. SAE diagnostic trouble code: P159F

2A82: camshaft inlet: 90.37 CRK. Camshaft, inlet, setpoint value: 118.12 CRK. Diagnostic trouble code P0012. Engine temp 81 celsius.

2E85: no emergency operation signal at coolant pump. Ser denne hadde first entry for 15000 km siden så trolig ikke årsak til reduced engine power.

Endret av Cegeland
Skrevet

Takk for tips. Jeg er usikker - er på fjellet så litt begrenset mulighet til å sjekke😃

Tolker jeg det riktig at vanos er ca 28 grader ute ift setpoint?

Ca 3000km igjen til planlagt oljeskift. Motor sviver veldig fint - ingen ulyder.

Skrevet

Ja, jeg bare gjetter utfra feilkodene. Jeg tenker at den er 28 grader utenfor ønsket posisjon, og den eneste måten det kan skje på er defekt vanos. At den har kilt seg i feil posisjon.

Eller at solenoid har kilt seg og dermed kontrollerer vanos, når den ikke skal kunne det.

Skrevet (endret)

Takk for innspill. Vil dette i så fall være ok å kjøre ned fra fjellet med? Jeg har ikke særlig kunnskap om hvordan vanos fungerer - men vil dette også forklare høyt oljetrykk? Omfattende jobb å rette opp?

Endret av Cegeland
Skrevet

Jeg misforstod feilkodene og betydning. 

Begge feilkoder (30C1 og 30C4)mht oljetrykk er på motoren og ikke vanos. 

Du har elektronisk regulering av oljetrykk på n43/n53. Så din feil kan være trykksensor eller solenoid for oljetrykk feil.

I følge BMW din dokumentasjon, så vil feil på oljetrykk regulering gjøre at det kjøres på maks trykk, hele tiden. Ikke er problem, men ca 5% drivstofforbruk økning.

Feilkoden 2A82 er nok ikke et problem å kjøre med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...