Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

 

Batterilampen på min bmw e30 lyser når tenningen er av, samt funker ikke kupeviften eller vinduene, dette skjedde etter en kollisjon. Kan det ha noe med tenningsbryteren å gjøre? 

Skrevet

Normalt er batterilampa (ladelampa) kobla med strøm fra tenningslåsen på ei side og jord gjennom laderegulatoren på motsatt side. Når dynamoen ladar så sender den ladespenning ut på denne utgangen (slik at pluss på begge sider blir ingen lys).

Så i teorien skal det ikkje vere mulig å få til dette, men som du er inne på så kan feil med tenningslåsen få ladelampa til å lyse heile tida. Og sidan det er andre ting som ikkje virkar kan det tenkast at den har fått seg ein kilevink.

Fordelen med tenningslåsen er jo at det er reletivt kurant å måle seg ut til om den fungerar som den skal. Evt. om du får tak i en ny/brukt å prøve med. Treng ikkje skifte den, berre flytte over kontakten for å prøve.

Skrevet
1 time siden, TurboJens skrev:

Normalt er batterilampa (ladelampa) kobla med strøm fra tenningslåsen på ei side og jord gjennom laderegulatoren på motsatt side. Når dynamoen ladar så sender den ladespenning ut på denne utgangen (slik at pluss på begge sider blir ingen lys).

Så i teorien skal det ikkje vere mulig å få til dette, men som du er inne på så kan feil med tenningslåsen få ladelampa til å lyse heile tida. Og sidan det er andre ting som ikkje virkar kan det tenkast at den har fått seg ein kilevink.

Fordelen med tenningslåsen er jo at det er reletivt kurant å måle seg ut til om den fungerar som den skal. Evt. om du får tak i en ny/brukt å prøve med. Treng ikkje skifte den, berre flytte over kontakten for å prøve.

Takk for svar.

 

Selv tror jeg kanskje det har noe med tenningslåsen å gjøre ettersom vindusviskerbryteren knakk i kollisjonen. Og dermed kan den ha påført en skade i tenningslåsen? 

Skrevet

Det høres ut som en veldig rar feil. Hvor kraftig var kollisjonene, var det noen ledninger som kom i klem i motorrommet?

1: Prøv og ta ut kontakten som kommer fra motoren som sitter ved sikringsboksen. Hvis lampen slokker da så er det feil på dynamoen eller motorledningsnettet. 

2: sett inn kontakten igjen og prøv og ta ut kontakten som kommer fra tenningslåsen under ved rattstammen. Slokker lampen da så er det feil på tenningslåsen.

3: hvis den fortsatt lyser så er feilen i instrumentet eller ledningsnettet i bilen.

vinduene kan være at automatsikringen til vinduene slo ut i krasjen, sjekk instruksjonsboka hvor den sitter. Viften kan være så mye.

Skrevet
14 timer siden, Rune-K skrev:

Det høres ut som en veldig rar feil. Hvor kraftig var kollisjonene, var det noen ledninger som kom i klem i motorrommet?

1: Prøv og ta ut kontakten som kommer fra motoren som sitter ved sikringsboksen. Hvis lampen slokker da så er det feil på dynamoen eller motorledningsnettet. 

2: sett inn kontakten igjen og prøv og ta ut kontakten som kommer fra tenningslåsen under ved rattstammen. Slokker lampen da så er det feil på tenningslåsen.

3: hvis den fortsatt lyser så er feilen i instrumentet eller ledningsnettet i bilen.

vinduene kan være at automatsikringen til vinduene slo ut i krasjen, sjekk instruksjonsboka hvor den sitter. Viften kan være så mye.

Hei, ingen ledninger kom i klem under kollisjonen, det eneste som skjedde var at vindusviskerbryteren knakk så jeg lurer på om den kan ha gjort noe skade. Jeg syntes det bare er veldig rart at batterilyset skal lyse når tenningen er av men så går det bort når bilen er i gang, altså at den lader?

Skrevet

Som sagt en veldig rar feil.

Det kan jo selvsagt ha skjedd noe med ledningene under rattdekselet. Ledningene fra tenningslåsen og viskerbryteren ligger jo ved siden av hverandre der og kontaktene sitter rett ved siden av hverandre. 

Har du testet de punktene jeg listet opp?

Skrevet
17 timer siden, Rune-K skrev:

Som sagt en veldig rar feil.

Det kan jo selvsagt ha skjedd noe med ledningene under rattdekselet. Ledningene fra tenningslåsen og viskerbryteren ligger jo ved siden av hverandre der og kontaktene sitter rett ved siden av hverandre. 

Har du testet de punktene jeg listet opp?

Jeg skal få sjekket opp i det du listet. Så gir jeg en tilbakemelding. 👍

Skrevet

Noe annet er at hvis det hadde vært feil på tenningslåsen så burde det også lyse andre lamper i instrumentene når du stoppet motoren. Som sagt en rar feil.

Her ser du hvordan det er koblet på en 89 modell men det er kun detaljer som skiller årsmodellene. Hvis det har skjedd noe med dynamoen så den gir ut 12 volt på den blå ledningene hele tiden så vil ikke lampen slokke når du slår av tenningen.

image.thumb.png.fe6877ff0f31406a8e16c47be827bbe1.png

Skrevet
På 16.7.2025 den 11.23, Rune-K skrev:

Noe annet er at hvis det hadde vært feil på tenningslåsen så burde det også lyse andre lamper i instrumentene når du stoppet motoren. Som sagt en rar feil.

Her ser du hvordan det er koblet på en 89 modell men det er kun detaljer som skiller årsmodellene. Hvis det har skjedd noe med dynamoen så den gir ut 12 volt på den blå ledningene hele tiden så vil ikke lampen slokke når du slår av tenningen.

image.thumb.png.fe6877ff0f31406a8e16c47be827bbe1.png

Tror jeg fant problemet. Koblet av den blå ledningen på dynamoen så forsvant lyset i dashbordet når tenningen er av, samt vinduene og viften startet å fungere. Dynamoen lader heller ikke når bilen går. Da er vel dynamoen kaputt?

Skrevet
On 7/16/2025 at 11:23 AM, Rune-K said:

Noe annet er at hvis det hadde vært feil på tenningslåsen så burde det også lyse andre lamper i instrumentene når du stoppet motoren. Som sagt en rar feil.

Her ser du hvordan det er koblet på en 89 modell men det er kun detaljer som skiller årsmodellene. Hvis det har skjedd noe med dynamoen så den gir ut 12 volt på den blå ledningene hele tiden så vil ikke lampen slokke når du slår av tenningen.

 

Godt observert :)

 

52 minutes ago, Kenneth291 said:

Tror jeg fant problemet. Koblet av den blå ledningen på dynamoen så forsvant lyset i dashbordet når tenningen er av, samt vinduene og viften startet å fungere. Dynamoen lader heller ikke når bilen går. Da er vel dynamoen kaputt?

Mest sannsynleg, dynamo eller berre laderegulatoren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...