Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har en BMW [modell, f.eks. X5 F15] med fullt utstyrsnivå, inkludert adaptiv cruise control (ACC). Jeg ønsker å endre oppførselen til cruise control utover fabrikkinnstillingene – spesielt hvordan den bremser og akselererer i trafikk og håper noen kan bidra.

Er det noen her som har erfaring med å omprogrammere logikken bak ACC?
Jeg er ikke ute etter å aktivere skjulte funksjoner, men heller å endre selve oppførselen.

Spesifikt ønsker jeg å implementere en tredelt logikk for cruise control:
1. Første trykk på "On": Standard ACC-funksjon (opprettholder satt hastighet og bremser ved behov).
2. Andre trykk på "On": NY cruise control-funksjon som kun opprettholder minimumshastighet, men tillater at bilen overskrider denne ved nedoverkjøring – uten at bremsene aktiveres.
3. Tredje trykk på "On": Cruise control deaktiveres.

Målet er å unngå konstant bremsing og svarte framfelger på landeveiskjøring, spesielt i nedoverbakker.

Er denne typen tilpasset logikk mulig på F15-plattformen? Hvis ja, er jeg svært interessert i å høre mer om tekniske krav, kostnader og om det kan gjøres via fjernprogrammering eller krever fysisk installasjon.

Har noen gjort dette via custom koding, modifisering av ECU eller CAN-bus?
Alle tips, erfaringer eller pekere til ressurser mottas med stor takk!

Skrevet (endret)

LIM gjør vel sånn halvveis som du beskriver i 2. Bare at du må bytte mellom LIM og ACC selv eller gasse selv. Bilen bremser ikke i LIM modus, bare piper ;)

Logikken ligger nok dypere i softwaren (SWFL-delen) enn bare vanlig «koding» (FDL-koding av CAFD, som du kaller antageligvis « aktivering av skjulte funksjoner»

Hva du ønsker ligger nært reverse engineering av hele greia. Så her snakker vi carhacking og må du regne med en løsning basert på noe sånt som ESP32 eller Arduino. Første steg her ville vært sniffe alt traffik på både de forskjellige CAN-busser (Kcan1-4 og PT-CAN) og FlexRay 1-4 og se hvilken kommunikasjon skjer mellom ECU’er og se om du kan lage en egen melding som overstyrer vanlig oppførsel. 

Muligens er det noe å hente og se hvordan kodingen er når man ikke har ACC eller CC med bremsefunksjon (dcc).

Ved å holde inn avstandsknappen kan man bytte fra ACC til DCC men med DCC vil bilen fortsatt bremse nedoverbakken for å holde innstilt hastighet. Om det er ikke mulig på din kan man kan kode det følgende i ICM;

C_Umschaltung_ACC_DCC -> Zugelassen

Så skal det være mulig :)

Endret av mr.pingu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...