TheDesmo Skrevet August 4 Skrevet August 4 Hei! Jeg har en BMW [modell, f.eks. X5 F15] med fullt utstyrsnivå, inkludert adaptiv cruise control (ACC). Jeg ønsker å endre oppførselen til cruise control utover fabrikkinnstillingene – spesielt hvordan den bremser og akselererer i trafikk og håper noen kan bidra. Er det noen her som har erfaring med å omprogrammere logikken bak ACC? Jeg er ikke ute etter å aktivere skjulte funksjoner, men heller å endre selve oppførselen. Spesifikt ønsker jeg å implementere en tredelt logikk for cruise control: 1. Første trykk på "On": Standard ACC-funksjon (opprettholder satt hastighet og bremser ved behov). 2. Andre trykk på "On": NY cruise control-funksjon som kun opprettholder minimumshastighet, men tillater at bilen overskrider denne ved nedoverkjøring – uten at bremsene aktiveres. 3. Tredje trykk på "On": Cruise control deaktiveres. Målet er å unngå konstant bremsing og svarte framfelger på landeveiskjøring, spesielt i nedoverbakker. Er denne typen tilpasset logikk mulig på F15-plattformen? Hvis ja, er jeg svært interessert i å høre mer om tekniske krav, kostnader og om det kan gjøres via fjernprogrammering eller krever fysisk installasjon. Har noen gjort dette via custom koding, modifisering av ECU eller CAN-bus? Alle tips, erfaringer eller pekere til ressurser mottas med stor takk!
mr.pingu Skrevet August 5 Skrevet August 5 (endret) LIM gjør vel sånn halvveis som du beskriver i 2. Bare at du må bytte mellom LIM og ACC selv eller gasse selv. Bilen bremser ikke i LIM modus, bare piper Logikken ligger nok dypere i softwaren (SWFL-delen) enn bare vanlig «koding» (FDL-koding av CAFD, som du kaller antageligvis « aktivering av skjulte funksjoner» Hva du ønsker ligger nært reverse engineering av hele greia. Så her snakker vi carhacking og må du regne med en løsning basert på noe sånt som ESP32 eller Arduino. Første steg her ville vært sniffe alt traffik på både de forskjellige CAN-busser (Kcan1-4 og PT-CAN) og FlexRay 1-4 og se hvilken kommunikasjon skjer mellom ECU’er og se om du kan lage en egen melding som overstyrer vanlig oppførsel. Muligens er det noe å hente og se hvordan kodingen er når man ikke har ACC eller CC med bremsefunksjon (dcc). Ved å holde inn avstandsknappen kan man bytte fra ACC til DCC men med DCC vil bilen fortsatt bremse nedoverbakken for å holde innstilt hastighet. Om det er ikke mulig på din kan man kan kode det følgende i ICM; C_Umschaltung_ACC_DCC -> Zugelassen Så skal det være mulig Endret August 5 av mr.pingu
TheDesmo Skrevet August 18 Forfatter Skrevet August 18 Oppfølging på dette emnet: Etter tilbakemeldingene fra Mr Pingusamt Bimmertech og BMWCoding, gir jeg opp dette forsøket på å endre Cruise control funksjonen. Her kommer mer eller mindre likelydende feedback fra de to sistnevnte: "Thanks for your message! I’ve got to say, your idea for a 3-stage cruise control with a coasting mode is pretty clever. Unfortunately, this isn’t something that can be done with normal coding on the F15. The cruise control and braking logic is built deep into multiple modules, and changing it would require custom firmware programming—which isn’t something BMW supports or that can safely be done remotely. Rewriting the ACC behavior like this just isn’t possible at the moment." Mr Pingu: LIM er bare plagsom og brukes i realiteten aldri. Når jeg kjører langtur med mye biler på veiene blir det vanligvis i 'ECO mode' (ikke Sport mode) og da renner bilen utrolig lett. Altså renner den raskt over satt hastighet i Cruise control mode og bilen 'begynner å file støv av bremseklossene'. Etter denne kjennsgjerningen skjønner jeg jo også hvorfor det er så mange sjåfører som 'flasher bremselys på de merkeligste og mest oversiktlige steder'. teerex, mr.pingu og elmer reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå