Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, var å søkte litt rundt på forumet for å se om noen har hatt det samme problemet jeg har, men fant kommentarer av å til som ikke fikk svar på det de lurte på. Tenker jeg prøver meg med en post da.😀

Jeg har en ekstremt irriterende durelyd (høres ut som en barbermaskin) når tlf ikke er kobblet i AUX, samme hvis AUX ikke er kobblet i AUX porten. Men det rare er at lyden kun er der når kjørelysa, parklysa eller tåkelysene er valgt. Skrur jeg dem helt av forsvinner lyden. Lyden endrer ikke tonefall hvis jeg gasser. Om jeg skrur av motoren og lar tenningen stå på er lyden like sterk. Har vært sånn siden jeg kjøpte bilen for 3 år siden, men gidder først nå å gjøre noe med det 🤪. Slenger med en video kanskje det er med på å forklare problemet.🤷‍♂️

Så noen andre poster på forskjellige forumer som hadde samme problemet. En fikk bare beskjed fra BMW verkstede at dette var en kjent feil, de fikk til og med se bulleteng som forklarte de det Auxilary Input Noise/Static. Han andre ble fortalt at det kunne være noe galt med jorings punktet til radioen eller at det var radioen i seg selv som ikke ville komme overens med AUX'n. Han fikk også vite at det kunne være lurt å prøve en Ground Loop Noise Isolator. Vet ikke om problemet ble fikset  Noise/hissing in Aux with lights on. Så denne også aux interference whine sound. men hørtes ikke helt ut som mitt problem område.

Får vel etterhvert hive i en android stereo eller noe? Eneste jeg kan tenkte meg er å lete opp koblingsdiagramet til radieoen og finne ut hvor joringa befinner seg for så å måle den, eventuelt AUX'n? Slenger med noen kabeldiagrammer til CCC'n.

Oversikt over CCC'n👇

image.thumb.png.5b0ae97a23c0e3137e2a91e98c925bf3.png

Oversikt over jordings punkte til CCC'n👇

image.thumb.png.46342bf0418228b128495ee823874cc7.png

Oversikt ovver AUX pluggen til CCC'n👇

image.thumb.png.f313962844954e6358970baa20539beb.png

Er det noen kloke sjeler her som har gode råd å komme med?🙏

Endret av Sebastian Jonassen
Skrive feil​🫣​
Skrevet

Original AUX-tilkobling på bilen, fra fabrikk? Kabelen du viser til på siste bilde er skjermet, har den tidligere eieren selv ettermontert AUX så kan det hende det er brukt en kabel som ikke er skjermet og som da plukker opp støy. I ditt tilfelle trolig fra en krets som har noe med lys å gjøre, som du selv har funnet fram til.

Spørsmålet er om du ønsker en pragmatisk løsning her eller prøve å grave videre for å finne nøyaktig årsak. Hvis dette kun skjer når lydkilde er frakoblet, så spiller du av ingen lyd, så det er bare å mute radioen - problem løst. Kan bare lage en snarvei for mute på rattet. Det er også slik at du fortsatt vil ha "kun" AUX som kilde, selv om du får ordnet på dette. Skal du ha en bedre løsning med høyere lydkvalitet så bør du kjøpe noe med optisk signal, f.eks. Mr. 12 Volt.

Skrevet
50 minutes ago, E.C. said:

Original AUX-tilkobling på bilen, fra fabrikk? Kabelen du viser til på siste bilde er skjermet, har den tidligere eieren selv ettermontert AUX så kan det hende det er brukt en kabel som ikke er skjermet og som da plukker opp støy. I ditt tilfelle trolig fra en krets som har noe med lys å gjøre, som du selv har funnet fram til.

Spørsmålet er om du ønsker en pragmatisk løsning her eller prøve å grave videre for å finne nøyaktig årsak. Hvis dette kun skjer når lydkilde er frakoblet, så spiller du av ingen lyd, så det er bare å mute radioen - problem løst. Kan bare lage en snarvei for mute på rattet. Det er også slik at du fortsatt vil ha "kun" AUX som kilde, selv om du får ordnet på dette. Skal du ha en bedre løsning med høyere lydkvalitet så bør du kjøpe noe med optisk signal, f.eks. Mr. 12 Volt.

Hmm ja. Som du sier er det en quick fix å bare mute radioen når man ikke har tlf kobblet i den. Vil nemlig finne ut årsaken til støyet når ingen lyd blir spillet av. Har faktisk ikke peiling på om bilen kom med oginal aux eller om tidligere eier har ordnet noe. Eneste jeg vet er at bilen min har den kjipeste (cd spillern/CCC'n er forsterkern til lyd annleget) lyd pakka, så det burde vel ikke være så mye å ta hånd om?🤔

Skrevet

AUX var muligens oppført på utstyrslisten, så du kan se der.

M-ASK eller CCC på E60 (av din årgang) er også forsterker for høyttalere i Hi-Fi pakken (med unntaket av sub'er under setene). Det spiller ikke helt krise vil jeg si, men da bør lyden inn være bra. 

Jeg kjenner ikke til hvordan CCC er bygd opp, men det kan også være at det delvis har noe med strømforsyning inn på enheten å gjøre og hvordan den er oppybgd. Hvis CCC ved valgt AUX justeterer noe gain-innstilling mens det leter etter signal og kabelen til aux ikke er koblet inn i noe vil den kunne fungere som en antenne, så det er ikke sikkert at man har noe easy-fix her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...