egilkv Skrevet Torsdag kl. 15:53 Skrevet Torsdag kl. 15:53 Fjernstyringsfunksjonen på en E61 sluttet å fungere plutselig. Dette er typen man stapper inn i rattstammen, med oppladbart batteri. Verken dørlåser eller bakluke fungerer. Gjelder begge nøklene, og begge fungerte for et par dager siden. (Målte 3,15V på batteriet på den ene, bare for å være sikker) Begge nøklene fungerer fint til å starte bilen. Tenker at dette har med å gjøre at jeg byttet 12V batteri i går. Bilen hadde stått i noen uker, batteriet var svakt, og bilen oppførte seg veldig rart, dashbordet blinket etc. Siden jeg visste at batteriet var begynt å bli gammelt og svakt, satte jeg inn et nytt, som i tillegg ble full-ladet. Ymse ting var i utur etter dette, språket var byttet til tysk bl.a., så jeg mistenker at det har skjedd noe med synkronisering mellom nøkler og bil? Fant noen råd med å ta tenning av på, hold lukke-knappen inne og trykke åpne tre eller flere ganger, men mistenker at det gjelder for nøkkeltypen man vrir. Noen gode råd?
E.C. Skrevet Torsdag kl. 16:38 Skrevet Torsdag kl. 16:38 Start av motor med nøkkel går på en helt egen funksjon og er ikke relatert til sentrallås som du har problemer med, men greit at du har den delen avklart. Er det fastloddet batteri du målte spenning på i nøkkelen? Altså bil uten comfort access, der du spratt opp nøkkelen? Det mest vanlige: Brudd i ledninger til antenneforsterker Vannskade på antenneforsterker (sitter i spoiler over glassluka) Bil som oppfører seg rart kan også være: Oversvømmelse i reservehjulsbrønn Ledningsbrudd bakluke (+ evt. glassluke) Prosedyren du beskriver for parring av sentrallås er typisk for "diamantnøkkel" med nøkkelblad ja, det tror jeg ikke funker på E6x som har startknapp nei, men bilen skal ikke glemme nøkler på den måten pga. strømmangel. egilkv reagerte på dette 1
egilkv Skrevet Torsdag kl. 17:03 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 17:03 14 minutes ago, E.C. said: Er det fastloddet batteri du målte spenning på i nøkkelen? Altså bil uten comfort access, der du spratt opp nøkkelen? Det mest vanlige: Vannskade på antenneforsterker (sitter i spoiler over glassluka) Oversvømmelse i reservehjulsbrønn Ja, det er fastloddet batteri. (Byttet det for et års tid siden på den ene nøkkelen) Det regnet hunder og katter i går, så det høres jo absolutt ut som en annen mulighet at det er vann som har kommet inn noe sted. Skal se på det, tusen takk for tipset! (Har forøvrig flyttet alt elektronikk ut av reservehjulsbrønnen og montert i siden i skjermen.)
egilkv Skrevet Lørdag kl. 11:59 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 11:59 Her hadde det kommet vann inn i antennedelen i toppen av bakluka, ja. (Det er mye elektronikk her, tipper hele mottakeren for fjernstyringen ligger her om ikke annet) Gjør et forsøk på å redde dette.
E.C. Skrevet Lørdag kl. 12:03 Skrevet Lørdag kl. 12:03 Se der du. Ja, prøv å rense godt først, de er litt dyre nye og ikke kjempebillige brukt heller.
egilkv Skrevet Lørdag kl. 16:56 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 16:56 Fikk renset og reflow-et der det var skader, og jammen fungerte ikke alt etter dette. Lakkerer printkortene for å gi de litt bedre beskyttelse, ser ikke ut som de var beskyttet originalt. Regner med at jeg bruker en tynn stripe silikonpakningsmasse for å tette boksen, og håpe på det beste. (Er egentlig ikke så glad i BMWs tanke om å prøve hermetisk å forsegle. Det vil over tid alltid komme noe fuktighet inn, som aldri kommer ut. Tror det hadde vært mye bedre om det var en liten lufting inn mot kupeen fra dette rommet. Men det er vel ikke så lett å få til) Otis reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Lørdag kl. 17:01 Skrevet Lørdag kl. 17:01 Nice. Valgte også å ikke forsegle min av samme grunn, mistenker at fuktigheten aldri vil komme ut om man prøve å lime det igjen. Blir vel kanskje generert bittelitt varme ved bruk som evt. bør tørke det ut. Vanskelig å få til noe bra design der, men det er veldig fort gjort å ta av spoileren, så beste praksis er kanskje å sjekke status med noen års mellomrom. egilkv reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå