Stein60 Skrevet i går, 11:41 Skrevet i går, 11:41 Bilen har originalt elektrisk utfelbart hengerfeste. Problemet er at jeg ikke har noe strøm på 13 pin kontakten. Har testet med 2 forskjellige hengere og også med testinstrument. Har sjekket alle sikringer (ja - har ohmet de ), har målt igjennom kabelen fra kontakten på hengerfeste til "Trailer module" og ikke noe brudd. Så er spørsmålet, er det feil i "Trailer modul", eller i "Fully automatic towing hitch" modul??? Etter å ha studert skjema en stund, så ser jeg at det går en forbindelse mellom disse modulene som på skjema for Trailer Tow Circuit er kalt "LIN BUS SIG". Måler jeg på dette signalet med et enkelt multimeter (eneste jeg har for øyeblikket), så ligger spenningen på ca. 9,5V. Dette kan jo tyde på at det er en datalinje med digital info som går der. Ingen endring om tilhengerfestet er ute eller inne. Gjetter på at dette signalet skal fortelle "Trailer modul" at hengerfeste er ute og slå på spenning. Hvordan kan jeg finne ut om den gjør det? Er det andre ting jeg kan sjekke før jeg biter i det sure eple og kjøper nye (brukte) moduler? mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Pin 13 skal være jord/chassis for pin 9, så vanskelig å få strøm på den. 🤔 Pin 9 skal være 12V og er sikring F144(produksjon etter 2014/03) eller F145 (produksjon før 2014/03). Pin 9 er direkte på battery (terminal 30B og sikret med 20A) Alle andre uttak (belysning) går gjennom modulen Se ISO standarden (som BMW følger) ISO 11446 - Wikipedia
Stein60 Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden 2 hours ago, mr.pingu said: Pin 13 skal være jord/chassis for pin 9, så vanskelig å få strøm på den. 🤔 Pin 9 skal være 12V og er sikring F144(produksjon etter 2014/03) eller F145 (produksjon før 2014/03). Pin 9 er direkte på battery (terminal 30B og sikret med 20A) Alle andre uttak (belysning) går gjennom modulen Se ISO standarden (som BMW følger) ISO 11446 - Wikipedia ...tror du misforsto litt Jeg sa ikke at jeg ikke hadde strøm på Pin 13, men på 13 pin kontakten Det betyr at jeg har sjekket alle pinnene og har ingen spenning på noen av pinnene (unntatt pin 9 som jo går utenom modulene). Derfor mistenker jeg at en eller begge modulene antagelig er røket, eller at de ikke får info om at hengerfestet har slått seg ut. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Ah, da misforstod jeg det helt ja, beklager.😅 LIN er en digitalt signal men likevel, burde den egentlig ligges over 10V, det kan tyde på feil her. Oscilloscope må egentlig til for en ordentlig konklusjon. Men det er en del andre ting som kan måles / må sjekket først. Kommuniseres AAG/AHM modulen riktig i ISTA? ja? -> Lese ut status verdier og se om detekterer henger. Tenker den om hengerfeste er slått ute eller ikke? nei? -> Får den strøm? Om ja, da er modulen mest sannsynlig død. Endret 20 timer siden av mr.pingu
Stein60 Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden 15 hours ago, mr.pingu said: Ah, da misforstod jeg det helt ja, beklager.😅 LIN er en digitalt signal men likevel, burde den egentlig ligges over 10V, det kan tyde på feil her. Oscilloscope må egentlig til for en ordentlig konklusjon. Men det er en del andre ting som kan måles / må sjekket først. Kommuniseres AAG/AHM modulen riktig i ISTA? ja? -> Lese ut status verdier og se om detekterer henger. Tenker den om hengerfeste er slått ute eller ikke? nei? -> Får den strøm? Om ja, da er modulen mest sannsynlig død. Har dessverre ikke skop her..., heller ikke ODB analysator - kun enkelt multimeter. Har dog sjekket at modulene får strøm. Lurer på om selgeren av brukte deler tillater meg å gå ut å prøve en og en enhet uten å betale for de først for å finne ut hvem av dem det er?
mr.pingu Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 13 minutes ago, Stein60 said: Har dessverre ikke skop her..., heller ikke ODB analysator - kun enkelt multimeter. Har dog sjekket at modulene får strøm. Lurer på om selgeren av brukte deler tillater meg å gå ut å prøve en og en enhet uten å betale for de først for å finne ut hvem av dem det er? Da blir dette en vanskelig sak å feilsøke videre. Må nesten kobles til med diagnose verktøy. og om du bytter AHM/AAG modulen må den mest sannsynlig også kodes inn. Fleste opphuggere er ikke så løsningsorienterte / serviceorientert etter min erfaring men det kan hende din lokale er grei
Stein60 Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden 56 minutes ago, mr.pingu said: Da blir dette en vanskelig sak å feilsøke videre. Må nesten kobles til med diagnose verktøy. og om du bytter AHM/AAG modulen må den mest sannsynlig også kodes inn. Fleste opphuggere er ikke så løsningsorienterte / serviceorientert etter min erfaring men det kan hende din lokale er grei Får låne et skop til helgen, så får jeg se hva jeg finner ut. Jeg ser det er noe bevegelse på utgangene til blinklysene når jeg setter på nødblink, men ikke nok til å tenne blinklys på henger eller testinstrumentet. Klarer heller ikke med multimeter å se om styresignalet til BTS50080-1TMC Power Switchene på AHM kortet blir dratt ordentlig til jord. Kan det være jordforbindelsen til kortene som ikke er god da? Lurer på hvor jordkontakten Z10 14B er jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå