KristianI Skrevet November 16, 2025 Skrevet November 16, 2025 Lurer på å montere ledbar på f31 med adaptive led, er det bare å hente strøm til rele fra fjernlys eller vil jeg få noe feilkoder da? Noen som har gjort det før?
Ron788m Skrevet November 16, 2025 Skrevet November 16, 2025 Sjekk ut XBB-adapter. Mener å ha lest at den ikke kommuniserer fult ut med adaptive LED. Man får signal i manuell modus, men ikke i adaptive. Er sikkert mulig å hente ut et «fullyssignal» fra en plass når den står i adaptive og ikke har noen hindringer, men det kjenner jeg ikke til.
mr.pingu Skrevet November 17, 2025 Skrevet November 17, 2025 XBB fungerer fint med min F48 og adaptiv fjernlys. Modernum DL1200 gjorde ikke det.
Ron788m Skrevet November 17, 2025 Skrevet November 17, 2025 3 timer siden, mr.pingu skrev: XBB fungerer fint med min F48 og adaptiv fjernlys. Modernum DL1200 gjorde ikke det. Hvor raskt aktiverer den LED-bar når hindringer forsvinner?
mr.pingu Skrevet November 17, 2025 Skrevet November 17, 2025 (endret) 58 minutes ago, Ron788m said: Hvor raskt aktiverer den LED-bar når hindringer forsvinner? Ganske raskt, max 1 sek men ikke umiddelbart. Føler det fungerer helt fint på mørke veier men jeg har også en bryter for koble ut ledbaren og kjøre bare på OEM adaptiv. Så på litt mer trafikkerte veier bruker jeg det, synes det er mer behagelig. Måten jeg har satt det opp er XBB rele utgang-> bryter -> inngang/styrestrøm vanlig rele. Jeg har også plassert XBB relen ganske tett på torpedoveggen. Har laget egen ledningsnett og brukte disse fra Biltema. https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/relesokkel-pabyggbar-2000017799 Kjørte ikke så lenge siden hemsefjellet sent på kvelden (kl 23.00 ish) og fungerte smertefritt med Ledbar og XBB. Så har jeg også kodet sånn at jeg kan bruke av/på HBA (ikke adaptiv) når lysbryteren står på kl 2. Det fungerer enda litt raskere Men man får selvfølgelig ikke delvis nedblending. Endret November 17, 2025 av mr.pingu Ron788m reagerte på dette 1
Ron788m Skrevet Fredag kl. 00:52 Skrevet Fredag kl. 00:52 På 17.11.2025 den 13.16, KristianI skrev: Takk, da prøver jeg xbb Gi gjerne tilbakemelding om XBB virker på F31 med adaptive LED. Skal gjøre en tilsvarende jobb straks
KristianI Skrevet Fredag kl. 03:08 Forfatter Skrevet Fredag kl. 03:08 2 timer siden, Ron788m skrev: Gi gjerne tilbakemelding om XBB virker på F31 med adaptive LED. Skal gjøre en tilsvarende jobb straks Funker fint, men har ikke fått den til å virke i Auto fjernlys
Ron788m Skrevet Fredag kl. 17:18 Skrevet Fredag kl. 17:18 Prøvd å google litt på det her, men finner ingen som garanterer adaptive funksjon på F30/F31. Kanskje G3x oppskrift funker
Ron788m Skrevet Søndag kl. 14:49 Skrevet Søndag kl. 14:49 Modernum hevder å virke sammen med adaptive LED på F3x
mr.pingu Skrevet Søndag kl. 17:41 Skrevet Søndag kl. 17:41 2 hours ago, Ron788m said: Modernum hevder å virke sammen med adaptive LED på F3x Nei det er feil! Bare med av/på variant. Jeg har hat noen e-poster fram og tilbake med Modernum: Vi kan inte garantera full funktion i autoläget då det också påverkas av flera yttre faktorer som till exempel, snö, dimma, smuts, regn, reflexer, val och placering av extraljus m.m. Det som händer när man monterar extraljus är att man ändrar förutsättningarna för kameran i framrutan att jobba rätt, det fungerar på vissa bilar och på andra inte alls. Oavsett vilken tillverkare av en produkt man väljer på marknaden så går det inte att lova full funktion i auto till 100%. Så skrev jeg: Hei, Det er nok ikke problem av disse ytre faktorer, det er at Modernum Dl1200 ikke tar i betraktning adaptiv fullt lys. (når matrix funksjonen er aktiv) Før hadde jeg bare vanlig av/på automatik (S5A4)med sammen plassering og det fungerte utmerket bra. Så disse ytre faktorer er ikke i spill. Nå med Matrix fjernlys (S552A) slår den ikke av men blender delvis ned, med andre ord Modernum DL1200 plukker ikke opp riktig canbus signal lenger. XBB har fått det til og de kaller det AUTO_HIGHBEAM, (de har også vanlig HIGHBEAM) Kan Modernum få riktig «candy» så den gjør det sammen som XBB sin? Så fikk jeg følgende svar. Det är kanske möjligt att få till det lite bättre men inte alls troligt att få det fungera fullt ut i autoläget. Det kan som sagt varken vi eller någon annan tillverkare lova. Vet att XBB likt vi hat olika mjukvaror för olika ljuspaket men inte heller dom lovar att det fungerar fullt ut. — Til slutt har jeg oppgradert fra Modernum til XBB. Beste valg er XBB og så prøve forskjellige oppskrifter. Hos meg var G3x oppskrift bedre enn F48 og F15 oppskrift (på F48) og den funker feilfritt når adaptiv begynner å blende ned, slås ledbaren også av. laffe reagerte på dette 1
Ron788m Skrevet Søndag kl. 19:15 Skrevet Søndag kl. 19:15 1 time siden, mr.pingu skrev: Nei det er feil! Bare med av/på variant. Jeg har hat noen e-poster fram og tilbake med Modernum: Vi kan inte garantera full funktion i autoläget då det också påverkas av flera yttre faktorer som till exempel, snö, dimma, smuts, regn, reflexer, val och placering av extraljus m.m. Det som händer när man monterar extraljus är att man ändrar förutsättningarna för kameran i framrutan att jobba rätt, det fungerar på vissa bilar och på andra inte alls. Oavsett vilken tillverkare av en produkt man väljer på marknaden så går det inte att lova full funktion i auto till 100%. Så skrev jeg: Hei, Det er nok ikke problem av disse ytre faktorer, det er at Modernum Dl1200 ikke tar i betraktning adaptiv fullt lys. (når matrix funksjonen er aktiv) Før hadde jeg bare vanlig av/på automatik (S5A4)med sammen plassering og det fungerte utmerket bra. Så disse ytre faktorer er ikke i spill. Nå med Matrix fjernlys (S552A) slår den ikke av men blender delvis ned, med andre ord Modernum DL1200 plukker ikke opp riktig canbus signal lenger. XBB har fått det til og de kaller det AUTO_HIGHBEAM, (de har også vanlig HIGHBEAM) Kan Modernum få riktig «candy» så den gjør det sammen som XBB sin? Så fikk jeg følgende svar. Det är kanske möjligt att få till det lite bättre men inte alls troligt att få det fungera fullt ut i autoläget. Det kan som sagt varken vi eller någon annan tillverkare lova. Vet att XBB likt vi hat olika mjukvaror för olika ljuspaket men inte heller dom lovar att det fungerar fullt ut. — Til slutt har jeg oppgradert fra Modernum til XBB. Beste valg er XBB og så prøve forskjellige oppskrifter. Hos meg var G3x oppskrift bedre enn F48 og F15 oppskrift (på F48) og den funker feilfritt når adaptiv begynner å blende ned, slås ledbaren også av. Veldig god presisering fra deg der @mr.pingu , og veldig skuffende fra Modernum at de selger det som fullt ut kompatibelt med adaptive LED. De har til og med forskjellig kobling på vanlige og adaptive ihht koblingsskjemaet på F3x. Jeg stusset over at jeg ikke fant videoer på Instagram eller annet hvor de de testet dette sammen med adaptive lys. De bare sto i et lokale og «letet etter signal» mens de blinket med fullys med bilen i ro. mr.pingu reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå