George Constanza Skrevet Desember 30, 2025 Skrevet Desember 30, 2025 Hei. Har en BMW e90 LCI med en regnsensor som knapt vil viske vindusruta når den er påskrudd. Brukte ISTA-D til å diagnotisere dette, og til å initialisere regnsensoren på nytt, men ingenting skjer når jeg følger prosedyren i ISTA. Når jeg markerer RLS-enheten i skjermbilde "Control Unit Tree" og deretter klikker på knappen "Call up ECU functions", er det heller ikke RLS jeg får opp skjermbilde og info til, men til FZD-enheten. Bilder: Siden bilen er chipet får jeg opp en advarsel når jeg ISTA leser bilen. Hovedoversikt over alle modulene: Når jeg markerer RLS og deretter klikker på Call up ECU functions er det informasjonen til FZD jeg får opp. Derfor får jeg ikke gjort en "read state" på regnsensoren: Alle feilkodene: Jeg tror ikke RLS-enheten virker som den skal pga feilkoden" 00A12E - RLS: window type for light sensor not established": Mer om RLS-feilkoden: Og selve initialiseringsinstruksen hvor jeg forstår "Switch off terminal 15 and terminal R" som "slå av tenninga og ta ut nøkkel-foben": Noen som har vært borti dette og som kanskje vet hva i alle dager som er feil?
Øyvind L. Skrevet Januar 1 Skrevet Januar 1 Er vel feil type eller dårlig satt inn frontrute hvis den er byttet.🤷♂️
George Constanza Skrevet Januar 10 Forfatter Skrevet Januar 10 Frontruta ser original ut. Derfor er det et mysterium hvordan en slik feilkode kan oppstå. Men jeg gikk videre og leste ut hvilke parameterverdier som var satt på RLS kontrollenheten med NCS Expert og NCS Dummy fra BMW Standard Tools. Viste seg at verdien for vindusrutetypen ikke var satt. Det var også første parameterverdien som kom opp på denne kontrollenheten. De andre verdiene så greie ut om jeg husker riktig 🥴 Løste det derfor med å sette "windscreen type" verdien til "standard windscreen" før jeg skrev alle parameterverdiene tilbake til RLS enheten med NCS Expert. Får ikke opp noen mer feilkode på den nå. Initialiserte den på nytt i ISTA-D. Så nå vil det vise seg om regnsensoren kan oppføre seg pent og gjøre som den blir fortalt 😁 Gjør den ikke det vil jeg prøve å sette den tilbake til fabrikkinnstilling. Her ser dere hvordan parameterverdien ser ut uten å ha lastet inn det utleste fra NCS Expert på RLS-enheten:
E.C. Skrevet Januar 10 Skrevet Januar 10 Det kan faktisk være ikke mer som skal til. De to valgene du har der er standard og IR/klimarute og de har faktisk litt forskjellig oppbygning, sistnevnte kan oppleves som mer lilla i fargen. Type rute er også en utstyrskode om jeg husker rett, så du kan sjekke i utstyrslista.
George Constanza Skrevet Januar 10 Forfatter Skrevet Januar 10 2 timer siden, E.C. skrev: Det kan faktisk være ikke mer som skal til. De to valgene du har der er standard og IR/klimarute og de har faktisk litt forskjellig oppbygning, sistnevnte kan oppleves som mer lilla i fargen. Type rute er også en utstyrskode om jeg husker rett, så du kan sjekke i utstyrslista. Ja, jeg tror jeg kun har standardruta. Klimaruta er nok S358A:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå