Bowiitz Skrevet i går, 11:15 Skrevet i går, 11:15 Hei! Har fått litt trøbbel med min E46 318d. Ryker en del hvit, og kjølevæske forsvinner uten at jeg kan se noen synlig lekkasje. Har demontert EGR-kjøler, men ser relativt tørr å fin ut på eksossiden. Litt fuktig, men mindre enn jeg ser for meg det skulle vært med lekkasje. Så det jeg lurer på er om det er noen måte å teste kjøleren for lekkasje før jeg konkluderer med at toppakning er røket? Termostat er også røket så motor når ikke driftstemperatur, men kjølevæska skal vel ikke forsvinne av den grunn? På forhånd takk for svar.
E.C. Skrevet i går, 11:28 Skrevet i går, 11:28 Lage deg noe anordning og pumpe opp til 1 - 1,4 bar som kjølesystemet skal tåle? Du kan også se om du kan koble den på med kjøleslanger men ikke eksosdeler og trykkteste hele kjølesystemet på bilen. Så ser du inni kjøleren med et boroskop, eller bare om det kommer væske. Har du smalt nok boroskop kan du også ta ut glødeplugger og se inn i sylindrene om det drypper noe kjølevæske når det er trykk på kjølesystemet. Det vil bekrefte problem med topp/toppakning. Bowiitz reagerte på dette 1
Bowiitz Skrevet i går, 13:51 Forfatter Skrevet i går, 13:51 2 timer siden, E.C. skrev: Lage deg noe anordning og pumpe opp til 1 - 1,4 bar som kjølesystemet skal tåle? Du kan også se om du kan koble den på med kjøleslanger men ikke eksosdeler og trykkteste hele kjølesystemet på bilen. Så ser du inni kjøleren med et boroskop, eller bare om det kommer væske. Har du smalt nok boroskop kan du også ta ut glødeplugger og se inn i sylindrene om det drypper noe kjølevæske når det er trykk på kjølesystemet. Det vil bekrefte problem med topp/toppakning. Takk for tips! Er det mulig å eventuelt plugge kjølevæskeslangene i hver ende, å kjøre uten kjøling på egr’n, eller vil det kunne lage problemer med for høy temperatur?
E.C. Skrevet i går, 14:01 Skrevet i går, 14:01 Da er du godt på vei mot EGR-delete kit, men da må du nok blokkere av eksos-siden også. Vil tro det ikke er helt heldig å kjøre EGR uten kjøling. KMT reagerte på dette 1
Bowiitz Skrevet i går, 14:07 Forfatter Skrevet i går, 14:07 5 minutter siden, E.C. skrev: Da er du godt på vei mot EGR-delete kit, men da må du nok blokkere av eksos-siden også. Vil tro det ikke er helt heldig å kjøre EGR uten kjøling. Tanken er delete kit ja, men var for å se om det ville utgjøre noe forskjell på kjølevæskenivået og hvitrøyken frem til da 😅
E.C. Skrevet i går, 14:42 Skrevet i går, 14:42 Tviler på at det er mye lekk i kjøleren da. Se om du får trykktestet den. Noen slangebiter, klemmer, propper og en sykkelpumpe med manometer så bør det være mulig å mekke til noe. Alternativt er det neppe særlig dyrt å kjøpe en kjøler i kjent ok stand fra noen som har tatt egr-delete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå