Turbotrille Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Når jeg vrir på nøkkel så starter bensinpumpen og alt av lys i instrumentpanel virker. Jeg måler 12V kostantstrøm til starter men det kommer ikke strøm til starter fra tenning. Jeg klarer å tjuvkoble med direktestrøm fra 12V ved sikringsboks, da starter bilen med en gang og hver gang jeg gjør det. Noen ideer på hva som gjør at det ikke kommer 12V til starter fra tenning?
Rune-K Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Er det E36 automat? Sjekk girvelgeren din eller releet som styrer startsperren når bilen ikke står i park eller nøytral. Kan også være selve bryteren bak på tenningslåsen.
Turbotrille Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden Ja det er automat. Problemet har vært litt til og fra en liten stund så har jeg trodd at jeg har funnet feilen pga bilen starter, men så plutselig er feilen tilbake, men nå er den der konstant ihvertfall. Bryteren bak på tenningslåsen har jeg vært innom og funnet ut at er en gul/svart ledning som skal gi strøm til starter i posisjon 3, det gjør den. Jeg har også en testlampe som kan gi strøm når jeg tester ledninger så har prøvd også å tvangsmate den ledningen med 12V for å se om det kunne hjelpe. Så håper den da er utelukket. Hvilket rele er det som styrer startsperre? Jeg har i utgangspunktet sjekket alle releer men skal ikke utelukke at jeg kan ha bommet. Jeg har sikrings og rele oversikt for sikringsboksen så kan selvfølgelig sjekke der en gang til. Jeg har også forsøkt både P og N, men ikke sjekket noen brytere eller sensorer. Ligger sensor på girvelger eller i kassen? Om den er på velger så bør det være greit å sjekke.
Rune-K Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Da høres det ut som at det er startsperren på girvelgere som du har problemer med. Det sitter en bryter på girvelgeren som styrer et rele som igjen bryter strømmen til starteren hvis bilen ikke står i P eller N. jeg vet ikke hvor det er plassert på E36 men på mange modeller så sitter det under ved pedalene. Se om du kan finne et rele som den gul/svarte ledninger går inn på. Jeg fant ikke koblingsskjema til E36 men her et til E34. Prinsippet bør være temmelig likt. Det er bryter S3 og rele k1 det er snakk om.
Rune-K Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Jeg har sjekket litt til. Hvis du har startsperre (en liten radiosender på nøkkelen og mottager ved tenningslåsen)så er rele K1 bygget inn i styreenheten til startsperren men ellers er prinsippet det samme. Endret 11 timer siden av Rune-K
Iv3rs3n Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden En annen ting, om problemet er girvelgeren, om du ikke har prøvd (men helt sikkert har) Så skal du også klare å starte bilen i Neutral, ikke bare Park. Men om bilen har samme kabel/signalet fra girvelger om den står i P eller N så er man vel like langt med mitt tips 😅
Rune-K Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 1 minutt siden, Iv3rs3n skrev: En annen ting, om problemet er girvelgeren, om du ikke har prøvd (men helt sikkert har) Så skal du også klare å starte bilen i Neutral, ikke bare Park. Men om bilen har samme kabel/signalet fra girvelger om den står i P eller N så er man vel like langt med mitt tips 😅 Det er samme kabel ja. Du må ha 12 volt inn på den kontakten som er merket med en stor A i skjemaet for at releet skal slå inn å gi strøm til startmotoren. Det kan jo være noe så enkelt som sikringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå