Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best av oljevarmer (blokkvarmer) fra defa, eller en motorvarmer som varmer kjølevæsken med sirkulasjonspumpe?

Noen med erfaringer her? 

Har selv påmontert Defa blokkvarmer, men synes det tar like lang tid å få temperatur på oljen som når jeg kaldstarter uten defa aktivert. Vurderer derfor å bytte over. Fikk anbefalt BELOC motorvarmer fra Bema av lokale verksted.

Gjelder på en F31 320d 2017 (b47)

Skrevet

Det beste er uten tvil den som gir høyest varmeffekt, samt fordeler varmen mest effektivt.

Jeg har både oljevarmer fra DEFA (300w) samt en generisk kjølevæskevarmer med innebygd pumpe (2000w), og det sier seg selv hva som varmer mest. DEFA sin er et rimelig og enkelt alternativ for å skåne motor ved kaldstart, men du får ikke webasto komfort av den. 

Med DEFA varmeren alene klarte jeg å øke motortemperaturen med maks 30°c over utetemperatur etter c.a 3t bruk. Alt over dette er bortkasta penger, da den ikke klarer å varme mer enn hva som kjøles ned av utetemperaturen.

Sirkulasjonsvarmeren kombinert med DEFA blokkvarme snakker vi om 50-60 grader forskjell etter c.a 1t bruk. 1.5-2t gir c.a 70-75 grader over utetemperaturen. Termostaten kicker inn rundt 75°c, så du vil aldri se høyere temp enn dette selv om man bruker varmeren på mildere dager. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...