Fredrik e46m3 Skrevet Juli 1 Skrevet Juli 1 Hei! Mitt første innlegg her. har en e46 m3 2003 modell som har en motorlampe jeg ikke klarer å bli kvitt. diagnose gir disse 2 feilkodene. har så langt byttet: -lmm (hadde liggende så var enkelt og prøve for å se om det hjalp) -bensinfilter -sjekket vakuumslanger og tatt trykk/røyktest skal også bytte drivstoff regulatoren (har liggende) feilkodene sier jo at det er noe feil med drivstoff systemet, men ikke hva så blir jo som å føle seg frem i mørket 😅 tips og triks mottas med stor takknemlighet! mvh Fredrik
Otis Skrevet Juli 1 Skrevet Juli 1 Du kan sjekke etter falskluft. Det er en jo en kjempe gjenganger på de aller fleste bmw med bensin motor. Det kan du gjøre med feks bremserens eller en røykmaskin. Evt kan du jo sjekke fuel trim, både kort og lang tid. Men det vil jo bare fortelle deg at det er et problem, men ikke hvor. Fredrik e46m3 reagerte på dette 1
Fredrik e46m3 Skrevet Juli 1 Forfatter Skrevet Juli 1 Falskluft er sjekket, og skal være ok. Utført med røyk og trykk i innsugsbelg. Fuel trim kan jeg sjekkene inpa?
Otis Skrevet Juli 1 Skrevet Juli 1 Saft suse! Ikke vakuum lekkasje på en bensin bmw med feil på bensin verdier! Vul tro du sjekke det med inpa ja.
Fredrik e46m3 Skrevet Juli 2 Forfatter Skrevet Juli 2 Får prøve å sjekke det på inpa da. Kanskje også få sjekket hvor mange bar bensinpumpa leverer, for å eliminere det. Takk for forslag så langt
Øyvind L. Skrevet Juli 2 Skrevet Juli 2 (endret) Sjekk bensintrykk. Hadde akkruat samme feilkoden på min S54. Da var det for lavt bensintrykk. Den skal ha 5 bar trykk. Er en "sykkelventil" på bensintrykkregulatoren som du kan koble på manomater. Den messingkoblingen på høyre side. Endret Juli 2 av Øyvind L. Otis og Fredrik e46m3 reagerte på dette 2
Fredrik e46m3 Skrevet Juli 2 Forfatter Skrevet Juli 2 Takk for tips, da skal jeg prøve det først før jeg bytter regulator! ser original bensinpumpe var dyre, 9k på koed før rabatt men varer jo sikkert i 20 nye år da. må bare få tak i manometer så håper jeg å rekke det i løpet av helga.
Øyvind L. Skrevet Juli 3 Skrevet Juli 3 (endret) 10 timer siden, Fredrik e46m3 skrev: Takk for tips, da skal jeg prøve det først før jeg bytter regulator! ser original bensinpumpe var dyre, 9k på koed før rabatt men varer jo sikkert i 20 nye år da. må bare få tak i manometer så håper jeg å rekke det i løpet av helga. Når du har koblet på manometeret og leser trykket.(På tomgang). Hvis trykket er for lavt så kan du klemme på retur slangen ut av regulator. Hvis trykket øker på manometeret så er det regulatoren som er dårlig. Da hadde jeg byttet den før jeg hadde kjøpt ny pumpe. Endret Juli 3 av Øyvind L.
Fredrik e46m3 Skrevet Juli 3 Forfatter Skrevet Juli 3 15 timer siden, Øyvind L. skrev: Når du har koblet på manometeret og leser trykket.(På tomgang). Hvis trykket er for lavt så kan du klemme på retur slangen ut av regulator. Hvis trykket øker på manometeret så er det regulatoren som er dårlig. Da hadde jeg byttet den før jeg hadde kjøpt ny pumpe. Skal prøve det, da tenker du klemme den slagen flat og holde slik at retur er tett sånn at trykk eventuelt øker? Har som sagt ny regulator liggende og tar jo ikke lange tida og bytte den heller så mulig jeg bytter preventivt uansett. Takk for enda ett godt tips!
Fredrik e46m3 Skrevet Juli 4 Forfatter Skrevet Juli 4 Da har jeg fått målt bensintrykk og det ligger på 4.44 bar på tomgang, som er for lavt. Tok av vakuum slangen på regulatoren mens bilen sto på tomgang og da økte trykket til 5.1 bar. Siden det var veldig lett å bytte regulator gjorde jeg det, men med den nye regulatoren ligger trykket på 4.32 bar ca 🤔 ikke orginal del, men sjekket opp mot orginal delenummer og stemmer. Hva tenker vi om dette?
Fredrik e46m3 Skrevet Juli 5 Forfatter Skrevet Juli 5 På 4.7.2026 den 15.55, Fredrik e46m3 skrev: Da har jeg fått målt bensintrykk og det ligger på 4.44 bar på tomgang, som er for lavt. Tok av vakuum slangen på regulatoren mens bilen sto på tomgang og da økte trykket til 5.1 bar. Siden det var veldig lett å bytte regulator gjorde jeg det, men med den nye regulatoren ligger trykket på 4.32 bar ca 🤔 ikke orginal del, men sjekket opp mot orginal delenummer og stemmer. Hva tenker vi om dette? Har idag gjort følgende: testet MAF sensor igjen, nappet ut kontakt og bilen registrerer det og gir 2 feilkoder. Så skal være ok. Målt og testet pumpe relé, det er OK. målt fra batteri frem til sikring til bensinpumpa, det er ok. flere andre målinger tatt, se vedlagt bilde! spenningsfall på 0,8-0,9 V fra batteri til pumpe 🤔 Neste blir å sette direkte strøm (kabelstump med sikring på) på pumpa slik at den får samme mengde strøm som batteriet gir. Så måle bensintrykk på ny! Gir pumpa da 5 bar så er det jo mest sannsynlig spenningsfallet som er synseren til det lavere bensintrykket. Er trykket fortsatt på 4,3-4,4 bar med direkte strøm på pumpa er det jo pumpa som er problemet. får forhåpentligvis kikket på det i løpet av de neste dagene. Det lukter også bensin under kjøring. bilen gikk med pressekit før jeg kjøpte den, men var original når jeg kjøpte. Kikket idag på dysene og ser at de ikke er originale! Bosch 0280156063, har ikke funnet så mye om de annet enn at de er mye brukt på VAG/audi og innen tuning. Noe som får meg til å tro at de kanskje ikke har byttet tilbake til normale dyser ved fjerning av presse? Lukter bensin under kjøring og virker som disse gir mer bensin enn originale s54 dyser ut ifra det jeg har lest.
Øyvind L. Skrevet Juli 5 Skrevet Juli 5 Tror jeg hadde konsentrert meg om å få tak i originale deler slik at den virker med original motorstyring. Hvis den er original da.
Fredrik e46m3 Skrevet Juli 5 Forfatter Skrevet Juli 5 18 minutter siden, Øyvind L. skrev: Tror jeg hadde konsentrert meg om å få tak i originale deler slik at den virker med original motorstyring. Hvis den er original da. Bilen er orginal ja, bare stusser over dysene da de ikke er orginale. De kan jo for all del fungere på bilen, men det er ikke disse som er en direkte erstatning hvis man ikke ønsker å kjøpe orginale dyser. Så må nok få tak i orginale dyser. Verdt å nevne at jeg kjøpte bilen i slitten av sesongen i fjor og knapt har brukt den i år. Øyvind L. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå