Det som er hele greia, kjøper du brukt så gjelder det 5 nye år. Uansett alder på gjennstand. Så lenge det går via en forhandler med ORG nr vel å merke.
Det er et men her, og det er at man skal ta i dette tilfelle bil, bilens stand, km, og alder inn i bilde når man avgjør reklamasjons retten.
At dette vil på sikt gå utover forhandlere, ja uten tvil...
Men igjen, fryktelig mye uvitenhet om dette også.
Sitat fra Bilinform.no "Mange bileiere tror de ikke er beskyttet av forbrukerkjøpsloven når de kjøper bruktbil. - Men nå slår NAFs eksperter fast at de er du. Det kan dermed være mye å hente for en uheldig bruktbilkjøper.Men selvsagt er det ikke slik at du kan reklamere på de samme feilene på en brukt som på en ny bil. Dette blir en vurderingssak i forhold til alder og tilstand på bilen, sier teknisk konsulent i NAF Audun Bergerud"