Gå til innhold

Kjennern

Moderatorer
  • Innholdsteller

    4879
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    12

Alt skrevet av Kjennern

  1. Det som er hele greia, kjøper du brukt så gjelder det 5 nye år. Uansett alder på gjennstand. Så lenge det går via en forhandler med ORG nr vel å merke. Det er et men her, og det er at man skal ta i dette tilfelle bil, bilens stand, km, og alder inn i bilde når man avgjør reklamasjons retten. At dette vil på sikt gå utover forhandlere, ja uten tvil... Men igjen, fryktelig mye uvitenhet om dette også. Sitat fra Bilinform.no "Mange bileiere tror de ikke er beskyttet av forbrukerkjøpsloven når de kjøper bruktbil. - Men nå slår NAFs eksperter fast at de er du. Det kan dermed være mye å hente for en uheldig bruktbilkjøper.Men selvsagt er det ikke slik at du kan reklamere på de samme feilene på en brukt som på en ny bil. Dette blir en vurderingssak i forhold til alder og tilstand på bilen, sier teknisk konsulent i NAF Audun Bergerud"
  2. Om den er kjøpt brukt av forhandler gjelder fortsatt forbrukerkjøpsloven. Da i 5 nye år slik jeg har lest den. Om dette ikke stemmer ønsker jeg gjerne å få vite det. http://forbrukerportalen.no/filearchive ... sloven.pdf Les dette dokumentet her. Som jeg skrev tidligere gjelder forbruker kjøpsloven også på brukte varer. Mange som ikke faktisk er klar over sine rettigheter og "brukt bil selgere" som ikke er klar over hva faktiske ansvar de har. Sier ikke at alt dekkes av forbrukerkjøps loven. Den tar så klart høyde for slite deler, alder på bil etc men den skal fortsatt dekke ting som er "ment å vare lenger" en det bilen er pr år/KM. Så om trådstarter da har kjøpt bilen innen de siste 5 år, brukt som ny vil jeg mene han kan bruke kjøpsloven til å reklamere på bilen. Min 530dat som var en ekte mareritt bil, ble tatt tilbake av forhandler til normal innbytte pris. men jeg slapp å tenke noe mer på kostnader ifbm å fikse bilen. Dette skjedde rett etter at jeg hintet om forbrukerkjøpsloven. Og dette var en 2001 modell jeg hadde hatt i 2 år. EDIT: Fant denne også: http://www.bilinform.no/index.php?Itemi ... &task=view EDIT2: Enda en link: http://forbrukerportalen.no/Artikler/po ... 3621297.42 Har forsket mye på dette siden jeg slet så med min 530 i 1 helt år....
  3. Kan vel ikke be om ny bil sånn uten videre. Men opplys om at du ønsker at de utbedrer feilen. Og at du henviser til reklamasjons retten din i henhold til forbrukerkjøpsloven. Skjer det ikke noe da, ring forbruker rådet og hør. Evt send et skriftelig brev til forhandler. Men du må la dem få lov til å prøve å finne feilen først. Og er feilen dårlig vedlikehold for eks så må du dekke dette, men er feilen en del som man ikke skal trenge å bytte etter 4-5 år 150-200K km så bør forhandler fikse det. Dette er bare et eksempel, ikke en gitt fasit.
  4. Deler etc. Deler som er forventet at skal leve/fungere lenger en de gjør for eks. Er mye man kan kjøre på mot forhandler, men man vet ofte ikke hva. Det samme gjelder forhandlere. Mange som ikke er klar over sitt eget ansvar. Ta en tlf til de du kjøpte den av. Men ikke regn med at de dekker det du så langt har brukt. Men kanskje de kan hjelpe deg med å finne feil for eks.
  5. Kjipt, hatt en lignende sak selv. Ble aldri klok på feilen og ingen "fant" den etter uttalige timer og dele bytte på verksted. Endte opp med å bytte den inn hos forhandler jeg kjøpte den av. Lenge har du hatt bilen? Vær klar over at forbrukerkjøpsloven gjelder på brukte biler også. Om du da kjøpte den av forhandler vel å merke.
  6. Tror ikke kjørestilen min hadde endra seg så mye bak rattet på en Saab eller Lada sånn sett. Har det bare mer moro med en BMW.
  7. Lysmodulen er selve hjernen for hvordan lysene skal oppføre seg. Tenneren er noe helt annet og ja der har du 1 pr xenon pære
  8. Jeg merket det med at midtre bremselys lyste hele tiden, og at skiltlysa bak var svakere. Så det som skjedde var at + til skiltlys kobla seg sammen med bremselys. Når jeg bremset fikk xenon en "peak" så dem blinka. Alt gikk heldigvis bra så har ikke fått noe problemer med lysmodul etc.
  9. Du har nok en overledning et sted, mine blinket pgså. Da hadde jeg åpne brudd i kablene som går over i bakluka. Fiksa dem så var alt fint.
  10. Sjekk kabler til Navi spillern. Mulig den er defekt også. Når navi spiller ikke kommer opp foran får du en "annen" look på menyen ja.
  11. Lucky you. Men skulle jeg hatt en E39 igjen skulle det blitt en slik som du har veit jeg. Bare litt mindre KM kanskje Men tror realistisk en E60 blir neste bil... 550i eller no hadde vært artig, men da må jeg vinne i lotto først.
  12. skåål, starta prøvesmaking til julebord imorgen. Ble litt mye prøvesmaking merker jeg
  13. Har vært litt små rusk siden du kjøpte den eller? E39 er fine biler, men skal aldri ha BMW Diesel igjen Savner 5 litt, men angrer ikke enda på byttet. Får se etter sommern evt hehe.
  14. Ikke dumt med hardtop, var det dyrt eller? Har ikke det på min. Kanskje tatt en rookie photoshoot en dag, har jo samma bilen
  15. Så lenge den støtter original cd veksler støtter den Ipod adapter fra Dice.
  16. Sorry, så lenge du har samme kontakt bak skal det gå fint med en DICE. Den "jukser" seg til at radioen tror den har en CD veksler. Og det kan du jo ha på den med kassett også
  17. Kjørte med 215/65-16" på E39en, satt som et skudd etter at jeg fikk pælma av de bedritne "autobahn" dekka som fulgte med bilen. Kjøpte Bridgestone Blizzak dekk, ble anbefalt dem pga vekta på bilen. Kjøpte dem på Johs Bjerke. De mente at Blizzak dekka var bedre på tunge biler av en grunn. Bilen satt som en skudd etter på, samma åssen føre.
  18. Lifetime olje er piss, bytte olje på kassa jevnlig(les 100-150K km) så er du garantert lang levetid på den. Ser ikke noe problem med å chippe en M57D30, bare sørg for at kassa blir programert også.
  19. Kjennern

    TV/DVD E46

    ? DVD er DVD men den støtter ikke DVD video filmer nei.
  20. Nå er vel spylerveske forbruksvare vel? Stikk på Rimi, Rema eller Kiwi så får du det billig. Skru av kjørelysa så spyler du kun ruta foran. Ellers mener jeg at første dusj tar lykter + rute, så går det 5 trykk for lyktene tas igjen. Er litt usikker om det er akkurat 5 trykk. Har du xenon og fjerner lykte spylern er du ganske egoistisk(les litt ironi her, til dere som tar dette som direkte kritik) spør du meg. Noe av kravspek for xenon er jo å ha lyktespyler slik at du får vaska lyktene oftere, da skitt fort kan gi feil lys refleksjon.
  21. Tenkte akkurat det samme
  22. Shelby Gt 500 er jo ikke akkurat en kjip bil da. Synd det ikke var en '67 Shelby Cobra modell bare. Det er drømme bil nr 1.
  23. Holder du 102 kmt er du en større idiot enn de som kjører med disse små lampene påtent. Det er vel å ta litt i.
  24. Jeg kjøpte denne til min E46. Siden jeg ikke har cd veklser på den så passet denne kabel overgang rett bak på CD spiller i front. http://www.europeanautosource.com/produ ... cts_id=664 Tok 5 dager så lå den i post kassa. Ang PnP forst. fra Blaupunkt så er jeg på jakt etter noen som også selger sånne kabel sett til E46.
×
×
  • Opprett ny...