Verken dekkstørrelsen eller dekkprofilen er avgjørende for hvor høy hastighet et dekk tåler... dekkonline.com selger f.eks dekk som er ZR(Y) merket (300+ Km/t) i dimensjonen 225/55-16. Det er derfor en misforståelse at dekk med en lav profil er mer hardcore... de ser mer hardcore ut, men er det ikke. Det er som det nevnes i diskusjonen dekkenes oppbygning som er avgjørende for hvor mye de tåler av varme... som er den avgjørende faktoren.
Ja jeg er klar over dette med varme ja, men jeg tviler på at du kunne brukt de ZR dekkene like brutalt som de gjør i F1.
Greit at dekkene TÅLER å snurre så fort, en annen ting er hvordan bilen oppfører seg i store hastigheter. Jeg holder på å pisse på meg når jeg kjører i høy fart med mye gummi (høy profil), spesielt ved litt heftige nedbremsinger. Men når jeg kjører tilsvarende bil med lavere profil føler jeg å ha mye bedre kontroll over bilen og at (unna)manøvre foregår mye mindre spektakulært. Jeg føler at bilen svever på en luftboble der dekkene ikke er helt nedpå veien når jeg kjører med mye gummi, som et flyvende teppe. Responsen fra lavprofildekk om underlaget er suverent bedre spør du meg. Dette kan selvfølgelig ha noe med hva jeg er vant til å gjøre. Min første bil for 5 år siden var en e30 318i touring med 17" og etter dette har jeg ikke hatt noe mindre. Kjører nå e39 med 18", det er helt fantastisk. Bilen gir litt bedre tilbakemelding enn med 17" som stod på da jeg kjøpte den, og støyer ikke merkbart mer (e39 er jo et bomberom når det kommer til støy). Komfort er det ingenting å utsette på, selv med sportsunderstell (som jeg forøvrig ikke synes gjør bilen særlig "sporty"). Det er vel en grunn til at M-divisjonen leverer 19" felger på den mest rendyrkede sportsbilen i rekken, og at e30 M3 Evo (husker ikke hvilken av dem, var det evo 3?!) kom med høyere skårte hjulbuer enn vanlig M3 for å kunne huse 18" felger i DTM løpene. Eller er dette med størrelse på felg på "banebiler" bare en konsekvens av store bremser mon tro?!