Amcars er tingen når det gjelder cruisin'. Selv noe så enkelt og smått som en Ford Mustang av den første typen fra midten av 60-tallet (og den er liten til å være amerikansk) gir den rette følelsen. V8 motoren på 4727 cm3 gir med sine 414 Nm et helt greit spark i ryggen og lyden er den rette... klassisk amerikansk dyp brumming. Amerikanerne skjønte helt klart hva et skikkelig dreiemoment gjør med en bil sånn ca. 50 år før europeerne. Interessant nok mangler Mustangen heller ikke hestekrefter... 228 stk. er helt greit det også for en 46 år gammel bil som ikke er stort større enn en E36...
Jeg må si at jeg foretrekker europeiske motorer og biler hvor effekt og vekt er like viktig som moment.
De siste dagene har jeg vekslet mellom e39 530d med 245hk/500nm og E30 med 205hk/268nm.
På papiret høres 530en overlegen ut, men du verden så mye bedre e30en går.
Min erfaring med amerikanere er at de i utgangspunktet går meget dårlig, har en halv omdreining dødgang på rattet og spinner ved akselerasjon fordi de kjører på hardplastdekk.