brembo
Medlem-
Innholdsteller
19 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Interesser:
Oslo
brembo's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Har Goodyear Eagle F1 asymetric 245/40 18" Veldig fornøyd. Godt grep på vått...
-
frustrert over all denne ettermonteringen av Xenon lys!
emne svarte i brembo sin gica i Annet BMW og motorprat
Enig med at folk som slår på fjernlysene for tidlig er egoistiske drittsekker. Uansett hva kjøreskolene sier, så er poenget at du kan slå på fjernlysne 1 til 2 billengder før passering UTEN å blende møtende trafikk. Er det smalt mellom bilene som passerer, 1 billengde Max. Er det skikkelig bredt, kanskje 2. -
Noen som har blitt tatt for sladding på vintern?
emne svarte i brembo sin burnout18 i Annet BMW og motorprat
Hei ingard, tallene fra artikkelen jeg viste til er fra SSB i Norge og tilsvarende fra Sverige. Måten å regne ut ungdoms dødsulykkene er også godkjent av TØI. Linken din tror jeg er kortet av, fordi jeg kom bare til en oversikt side på SSB. Påstanden din om at norske ungdommer dør pga alkohol virker litt tynn, da jeg regner med at svensk ungdom drikker alkohol de også. At alkoholen bak rattet dreper mange ungdommer kan vi være enige om, men ikke at det er alkoholen som forklarer at det er 30% flere norske ungdommer i forhold til svenske ungdommer... -
Noen som har blitt tatt for sladding på vintern?
emne svarte i brembo sin burnout18 i Annet BMW og motorprat
Har du ingard noen kilder til påstanden om at dødligheten er større i Sverige? Min oppfatning er at flere dør i Norge, og ikke funnet noe kilde som sier noe annet. Romerike blad har derimot en artikkel om 30% høyere dødlighet blandt ungdom i Norge http://mobil.tv2.no/underholdning/broom ... 96217.html Norges befolkning generellt hadde 5% høyere dødlighet enn Sverige. Jeg tror det er 3 hoverdårsaker til høyere dødlighet blandt ungdom: 1 "gatebil" fenomenet. Biler er generellt kraftigere motorisert i dag. Det er flere kraftig motoriserte biler å oppdrive i brukmarkedet enn før. Disse trimmes i tillegg 2. YouTube filmer av egen grisekjøring. Getaway in Stockholm er kult. 3. Overbelastede veier med liten toleranse for førerfeil. Undom har mindre erfaring, men skal det være dødstraff for den minste feil når man kjører på det overbelastede stamveinettet? -
Les siste autofil sin lederspalte. Han gav Audi fwd det glatte strøk hva angår fremmkommelighet. Han skulle på hytta med familien bagasje og tilhenger. I stigningene opp til snaufjellet var fremkommeligheten elendig, og hasardiøse manøvere gjøres kona engstelig. BMW bakhjulsdrift med 50\50 vektfordeling er i utganspunktet veldig bra. Fyller du opp bilen med folk og bagasje øker vektfoholdet i bakhjulenes favør, altså enda mer vekt over drivhjulene. Tar du oppoverbakkene i betraktning flyttes ytterligere vekt bakover til drivhjulene. Setter du på en henger plusser du bare ytterligere vekt på drivhjulene. At forhjulene komprimerer eventuell løssnø gir bedre forhold for drivhjulene. Alt i alt så er det bare en gammel myte bakhjuldrift er dårligere enn forhjulstrekk. Hvertfall hvis du skal opp til hytta i bratte veier og kjører BMW
-
1. Orginalforhandlerene vil ikke "gi bort" felgmarkedet sitt, akkurat som mobilprodusentene har masse forskjellige ladede 2. Smaken er som baken. De felgene du nevner kan bli litt "bling-bling" i noens øyne... 3. Store brede dekk øker rullemotstand som igjen gir høyere CO2 utslipp. 4. Smidd er gjerne ekstruderte (aluminium presset gjennom et verktøy under voldsomt trykk som får aluminiumen til å smelte idet det presses gjennom) deretter bearbeides det mekanisk. Kapp og fres former videre. Smidde felger har gjerne en sterkere struktur da molekylene tvinges til å strekke seg i samme retning. Støp blir liksom bare hulter til bulter, og dermed blir mer sprø og knekker letter. At støpen blir sprøere må derfor kompanseres med mer metall og derfor tyngere enn det smidde felger potensielt kan bli. Smidd metall har gjerne en viss elastisitet. De får da en bedre evne til å ta opp små støt uten å bli deformert. 5. Igjen smak. Noen foretrekker orginale deler. Som bruktbil skal den helst appelere til flest mulig. Ødelegger man en felg er det flott om den til å oppdrive, så man slipper å kjøpe 4 nye.
-
Ny bil: Større felger eller metallic lakk?
emne svarte i brembo sin Bradbury i Annet BMW og motorprat
Gå for metallic lakk. Dropp både større felger og vinterdekk hos BMW forhandleren. Kjøp vinterdekkene billigere hos noen andre og bruk de orginale felgene på vinterdekkene. Selg de orginale sommerhjulene ubrukt umiddelbart. Og kjøp så de store deilige felger og dekk billig på F.eks finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26620978 -
Noen som har blitt tatt for sladding på vintern?
emne svarte i brembo sin burnout18 i Annet BMW og motorprat
Det er virkelig flott at dødsulykkene går ned ingard. Men statistikk viser ikke alt. "Farten dreper?" Motorveier kl A har svært lite dødsulykker, og der er farten høyest. Det er i hovedsak 3 faktorer som dreper i trafikken. 1. Overbelastede veier, og feilbyggede veier i form av trafikkfeller 2. Uansvarlige sjåfører, både i adferd men også å kjøre uten bilbelte 3. Dårlig passiv sikkerhet både i bilene og farlig sideterreng Myndighetene har hamret inn at fart dreper, innført 70km/t soner på stamveinettet og økt bøter kraftig og satt opp fotobokser overalt. Sånn sett er mesteparten av potensialet tatt ut hva angår adferd og uansvarlige sjåfører. Passiv sikkerhet er blitt overlegent mye bedre de siste 10-15 år. De fleste biler har nå moderne deformeringsoner, airbager og abs etc. Noe forbedring i sideterreng og støtabsorberende installasjoner. Det er lite skjedd på veistandard. Mengden trafikk har økt flere ganger, og veier som var "inspirernde" å kjøre på før, er nå så trafikkert at å kjøre for fort kan man gjøre i 3 km og forbikjøringer kan man sjeldent gjøre pga massiv mengder møtende trafikk. Jeg har alltid kjørt med gode marginer i trafikken, og nå familie i bilen, så jeg kjører rolig og pent. Dermed gjør jeg som folk flest, legger meg i min luke i trafikken og følger kolonnene. Jeg legger da merke til er at det er 2 typer sjåfører som dominerer trafikken. De som sinker og de som tar svært stygge forbikjøringer. Hvis vi kunne gjort som i Sverige å bygget midtdeler og forbikjøringsfelt for hver 5 km, kunne hverken sinken eller den utolmodige produsert farer, og vi kunne nærmest fått vekk de fatale frontkollisjonene. At vi har såpass lav dødsstatistikk skyldes derfor at folk flest er dyktige til å kjøre bil, også under de vanskelige og glatte kjøreforhold. For at det skal fortsette slik, må man få lov til å leke seg litt og lære hvordan bilen ter seg når den sklir og sladder. Da er men forberedt hvis en akutte situasjon oppstår... Det er poenget mitt. Hva angår atk med gj.snitt måler strider mot veitrafikk regel nr 1. Avpass hastigheten etter forholdene. Jeg har tillit til at en politibil i sivil ikke gidder å ta en enslig personbil i 10-15 km over hastighetsgrensen en sen kveldstime på godt føre. En atk boks bruker ikke skjønn. Da blir det feil spør du meg. Dessuten er slike tiltak ofte ett sikkert tegn på at veien er overbelastet. Altså er ulykkene på den veien også et resultat av dårlig politisk arbeid og prioritering. I Sverige er det veimyndighetene som bestemmer hvordan de bevilgede penger skal brukes. I Norge hestehandler alle distrikts og sentrale politikere for sine egne hjertesaker, med det resultat at kostbare nybyggede broer forsterker fraflyttingen fra øysamfunn istedenfor å bygge er det virkelig trengs. Ikke rart at selve potten blir slankere når man ser hvor vanvittig pengene blir brukt. Da blir summen både alt for lite penger bevilget totalt sett, i tillegg til elendige prioriteringer... -
Noen som har blitt tatt for sladding på vintern?
emne svarte i brembo sin burnout18 i Annet BMW og motorprat
Hva har skjedd de siste 15 årene?? Vi, som fikk lappen i slutten av 80'tallet sladdet og spant og tok brekksladd heletiden, sommer og vinter. Det lærte hvertfall meg alt om veigrep på forskjellig underlag etc. Hadde en alfa romeo 75ts med (bakhjulsdrift). Der hadde jeg alltid full kontroll på hvor hardt jeg kunne bremse før hjulene låste, gass i sving før baken kom litt ut etc. Var man i litt dårlig humør, var det bare å legge ut rompa med en liten "powerslide" og smilet og godlynne var straks tilbake. Nå med en 520 med alt av esp abs antispinn etc., har jeg blitt mye mer "nummen" på hva som egentlig foregår under hjulene. Fingerspitzgefulen er mer eller mindre borte. Når jeg nå seiler avsted på glatt føre, lurer jeg mere på om ikke abs'en litt for "gavmild" på å la hjulene rulle på bekostning av bremselengde. All nyere teknlogi kan sikkert forklare færre ulykker, men hva forklarer hva? Hvordn får vi sørget for at nye generasjoner også får sladderefleks og unnamanøver inn ryggmargen? Pluss på litt mer atk med gjennomstnittmåling og vi blir alle passasjer bak eget ratt med zzzzzombi blikk av kjedsomhet. Glem alt om årvåkenhet og lynraske livreddende reaksjoner fra fremtidens bilister som heller griper etter mobiltelefonen for og sende en livreddende sms for å unngå og dø av kjedsomhet... -
1. Renten avgjør om det er lønnsomt eller ikke. Leasingselskapet kan trekke fra renteutgiftne på skatten, ikke du. Jo lavere rente jo mindre har dette og si, jo dyrere jo mer ulønnsomt blir det. 2. Du må levere tilbake bilen etter 3 år. Hadde du eid den, hadde du kanskje valgt anderledes... 3. Skrekken er at bilen må repareres og rettes opp for små parkingshus dørmerker etc. Men det er ikke sikkert det blir så ille, fordi urimeligheter her ødelegger svært mye for ryktet til privatleie. Tror nok at en alminnelig godt vedlilkeholdt med vanlig slitasje og bruk kan leveres tilbake uten tilleggskostnader...
-
Hadde samme problem. Ingen reaksjon i bakviskeren. Sikringer og alt det andre så bra ut. Plutselig oppdagen jeg at viskeren hadde begveget seg 1/3 når jeg parkerte bilen. Da fikk jeg mistanke om at det kanskje kan være rust og møkk på akslingen. Da vippet jeg av plastdekselet under "hendelen" på bakruta og helte på med tynntflytende låsolje. Da begynte den å virke som smått igjen. Nå har den kjørt noe tid med låsoljen og funger som den skal...