Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Fin bil -den er tøff uten at den bikker over til harry. Synes du burde beholdt de gamle skiltene - hver gang jeg ser eldre biler med nye skilter tenker jeg "er han virkelig så opptatt av hva andre tror"...Tidskorrekt er best - bare se hvordan veteranfolket hamstrer gamle skilt slik at det skal se ut som den er ny i Norge.
  2. 1800kg egenvekt er grunn god nok til å velge noe annet. Og sammen med automat blir jo dette biler som ikke inviterer til aktiv kjøring for føreren. Hadde heller brukt pengene på en bedre motorisert E46 faktisk - bensin/rekkesekser og manuell er den eneste riktige oppskriften for aktiv, interessant og lærerik kjøring.
  3. 4age er en fantastisk motor, makan til turtallsvillighet og driftsikkerhet skal man se langt etter. Den gikk som f*** og brukte lite bensin og olje. Fantastisk følelse når T-visen dro på, fra 4300rpm fikk man et kick både fysisk og lydmessig. Yamaha samarbeidet med Toyota i utvikling av motor ja. En fantastisk motor som parkerte alt i 1983, og selv i dag gir 1587ccm-motoren kjøreglede- og økonomi i lange baner. Jeg må si som deg - jeg og hadde noen fantastiske år med denne motoren. Dessverre har deleproduksjonen til disse bilene utgått, så det er vanskelig å drifte en slik bil i det daglige nå.
  4. Interessant refleksjon over Porsche sine 4ere, Fredrik. Etter 968 forsvant 4erene som dugg for solen...Men Porsche må jo lage det folk vil ha. Fra en samletest fra CAR 1989: 944T kostet 40k pund, 911 Carrera 3.2 60k pund og 928 70k pund. Det morsomme med denne samletesten var at 944 var totalvinner med mest "bang for the bucks", og at Carrera 3.2 da var ganske utdatert. Men nå i 2011 er 911en den mest verdifulle og ettertraktede. 928 er bensinslukere for spesielt interesserte, mens 944 er relativt billige og "kjedelige" (fra 30k og oppover)... I Norge var nok 944 litt for dyr (er ikke bombesikker, men mener å ha lest fra en test i Vimenn ca 600k i 1985). Dog var den jo gunstig fram til 1984, da man kunne ta den inn som varebil. Siden vi snakker om miljø og Mazda: http://www.autoblog.com/2011/06/08/mazd ... l-comments Mazda skal slanke MX5, og målet er 800kg. Mest sannsynlig snakker vi om en bil med 950kg på gata, men dette er imponerende ift Z4 på 1600kg... Egentlig er jeg ikke så imponert over moderne bilers minsteforbruk - jeg eide i noen år en 1985 Corolla GT (4age-motor fra MR2), og denne brukte mellom 0.59-0.73 på hard, blandet kjøring. En Golf 6 Bluemotion jeg lånte viste 0.57 i snitt, og denne ga selvfølgelig MYE mindre kjøreglede pr mil. Min 1986 911 bruker 0.75-0.9 på normal langkjøring. Samme kjøremønster gir 0.65 med en 24 år nyere MB-bil.
  5. Noekult: Du behøver ikke planlegge en Ringen-tur. Dra ned og ta en titt! Kjør rundt i området og gjør deg kjent, så finner du etterhvert ut hvor/hva du liker. Jeg tok meg en tur ned forrige helg. Dro fredag kveld, hjemme igjen søndag kveld. Sov i bilen...Bestemte meg 4t før jeg dro - tok med det viktigste - cash, kredittkort, tannbørste og dyne/pute.
  6. Denne var grisefet. Finnes så mange dølle Kadett Cer fra før av, så det gjør ingenting at man jazzer opp et eksemplar. Personlig liker jeg 80-talls-stylingen fra Koenig og Rieger fordi det er så få igjen av disse at de skiller seg så kraftig ut. Skikkelig bilhistorie
  7. Vel, 130km/ er ikke spesielt fort. Spesielt ikke på danske og svenske motorveier der 50% kjører i 130km/t. På kveld og natt går det fint med høyere snitthastighet, spesielt Malmø-Gøteborg er en ganske gudsforlatt strekning på natta. Det lønner seg å bryte fartsgrensene her og der. Man sparer da faktisk mye tid på å ligge i 130km/t istedenfor 110km/t over 90-100 mil. Jeg har enda ikke lært at man burde kjøre pent selv om jeg har mistet lappen tre ganger og fått diverse bøter. TTT
  8. Et annet tips er at man burde se på bilen hjemme hos selger. Da vet du hvor du skal dra hvis det skulle oppstå problemer i ettertid. Ikke møtes på diverse bensinstasjoner og rasteplasser mao. Og selger burde selvfølgelig ikke slippe bilen av gårde på prøvekjøring uten seg selv, uansett hva han har fått i "pant".
  9. Jeg kjørte fra Tversted v/Skagen (en strand helt nord i Danmark) via Malmø til Oslo på 8.5t i sommer - det var da på kvelden/natt og lå i ca 130-140km/t jevnt uten lange stopp. Oslo-København går på 5t i hvertfall.
  10. Pen bil. En godt holdt E32 står det veldig stor respekt av, siden folk flest fristes mer av E38. V12 er jo ekstra interessant - har tilgode å kjøre noe slikt. E32 er den peneste 7-serien som er produsert i mine øyne - et skikkelig barn av 80-tallet.
  11. Hovedproblemet er at bilen minner om en gammal Audi - ubehagelig overheng og dertil understyring. Det harmonerer ikke med god bildesign slik som 90-talls-designene, der bilene har innebygde sporty linjer selv på en modell uten store felger og senking. Mest sannsynlig er det slik pga krav til fotgjengersikkerhet, som forøvrig Peugeot var først ute med (407 og 307)... Personlig synes jeg E60 var det siste gode designet fra BMW. Husker at jeg likte det når jeg så den i 2003, og selv etter 8 år ser den ut som en markedsleder (F10 ser bare overvektig ut). Verken 6/7/3/1-serie av senere årgang vekker følelsene... Samtidig er det rart å se at BMW fjerner seg helt fra rekkesekser. Jeg har forståelse for at man må være i utvikling for å overleve, men en av hovedgrunnene til å kjøpe disse bilene forsvinner, sakte men sikkert. Når alle BMW-entusiastene holder seg til eldgamle E30er blir det færre som kjøper E90 og nyere, så en vesentlig del av bruktmarkedet vil jo forsvinne på sikt, i hvertfall her i Europa og USA hvor slikt blir verdsatt. Men slikt betyr tydeligvis lite for BMW - salg og fortjeneste til den ferske middelklassen i Asia er nok der inntjeningen ligger i framtiden.
  12. Yaris Verso er et bra forslag, men dæven så stygg den er. MB 210/E-klasse er gode biler hvis man kan leve med rust. F.eks en lite utstyrt E200/220/230 er billige å eie...De har også et bredere bruksområde enn Yaris Verso, siden de er gode (og billige) på langkjøring, kollisjonssikre samt rwd. God familiebil... C-klasse W202 er også stort sett billige i drift, men ikke like fine. Det stiligste hadde selvsagt vært en pen E34 touring, gjerne 525ix med skiboks og hundebur
  13. Jeg tror eieren hentet bilen hjem etterhvert, ifølge en kamerat som visste hvem eieren var. Den har i hvertfall ikke stått henslengt langs veiene etter dette. Forresten, den forlatte E36en jeg nevnte tidligere i tråden i Oppegård - den ble flyttet 15m inn i et skogholt, og har blitt delvis demontert. Men den står der enda, ca 1.5 år etter den ble forlatt.
  14. Så bilder av en taxi på en spansk ferieøy, en nydelig MB V123 (lang versjon) som hadde gått 4.2 mill km. Gikk en til på øya som hadde 4.7 mill km på telleren Fortsatt i daglig drift i 2011 - det er KVALITET! Jeg vet at Ferrari F355 (pre-1994 mao) ble levert med et servicehefte som kun går opp til 80 000km...Typisk italiensk mentalitet.
  15. Har eid en touring tidligere, der alle ressurser ble brukt. God bil som jeg kjørte fra mange biler med. Parkerte blant annet en E39 540 fullstendig...Unntaket var en Supra mk4 TT som var raskere 120-170, men like raske 170-250km/t. Det virker som du tror ganske høyt om E30 325. Bare fordi du får hjulspinn og det bråker litt, betyr det ikke at det går så himla fælt.
  16. Er det mulig å deaktivere denne funksjonen fullstendig, eller må man slå den av hver gang man starter opp bilen? Snakk om å gjøre bilkjøring lite brukervennlig - jeg har kun kjørt med dette en gang på en leiebil, og det var helt for j... Må jo bytte startmotoren annenhvert år hvis man bor i urbane strøk.
  17. Mange glemmer jo at E34 M5 sine ytelser blir tilslørt av lydisolering og at den drar jevnt i motsetning til en turbobil. Crazywiz nevnte dette en gang da hans Sierra Cosworth opplevdes mye kvikkere, men M5en var mye kvikkere når man så på målingene. 3.8 er jo også kvikkere enn 3.6. Synes det er ganske pussig hvordan folk er så himla bråkjekke her - man skulle tro alle kjørte Lamborghini Gallardo til daglig. Jeg har en biltest fra Teknikens Varld foran meg her, der ble den testet til 0-100 på 5.5sek (med to passasjerer + noe bagasje og full tank) og toppfart i fartssperra på 257km/t. 0-200 på 21 sekunder, og når den var ny hadde testbilen 307hk og 370nm på hjulene. Det er rart hvordan dere synes dieselbiler med 240hk er rått, mens kvikkere M-biler er "trege og uinspirerende". Skulle tro dette var et gubbeforum der alle girer på 1900rpm. Og ja, bilene kunne bli levert med tilhengerfeste. Er en touring i Sverige som har kjørt med campingvogn i flere år...Gode vinterbiler er det også.
  18. Hvis man bruker riktig gir blir det nok litt lettere for 320ien. Man må ikke glemme at den faktisk har mer hk enn dieselen. Må si jeg er enig i at fireren i E90 320 faller mellom to stoler. Den tilfredstiller ikke en entusiast mtp lyd, og effekten er moderat. VAG lager bedre bruksmotorer enn BMW, og selv MB sin mindre kompressorfirer (turbo på de nyeste) er mer smidig og raskere i daglig trafikk. Billigere går den også... Hadde enda E90 320 vært mer problemfri, men når motorene er litt halvtolv kvalitetsmessig, da ville jeg heller valgt E46 med 2.2 som Fredrik nevner - den er mer inspirerende med herlig lyd. Gassrespons er utrolig viktig, men det er mange som ikke skjønner dette. F.eks synes jeg min gamle MX5 (116hk/150nm) hadde bedre gassrespons enn E34 M5en (340hk/400nm) jeg hadde samtidig. Selvfølgelig ble MX5en parkert i aks, men S38B38 sitt tunge svinghjul var ikke veldig inspirerende. Jeg byttet ut MX5en med en eldre 911, og den har hysterisk morsom respons, aks og lyd. På tross av 110hk og 115nm mindre enn E34 M5 er den mye kvikkere i ALLE hastigheter, og gir en godfølelse også i hastigheter under 100km/t. Ordentlig kjøreglede er det ikke alle som klarer å lage selvom "alle" bruker ordet i markedsføring.
  19. Dette vet jo du alt om, som har solgt flere biler (også til brukere her inne) med falsk kmstand, din jævla svindler.
  20. Bensinprisen er relativt lik i Danmark og Norge. Når man justerer for valutakursen ender man opp på samme prisen pr liter... På det sentrale østlandet er det jo en del ubemannende stasjoner, og som oftest er det prisforskjell fra de store stasjonene på ca 10 øre. Men en stasjon i Sarpsborg er ofte billigere i helgene, vi snakker da fort 1,20kr mindre pr liter enn standard E6-pris. Nå er ikke det norske helsevesen veldig imponerende pr dags dato. Veiene forfaller, og er verre enn noensinne her i sør. Og ingenting vil bli gjort med det heller... Men, jeg skjønner jo at folk fra Nord-Norge er fornøyde med AP. Nesten alle i landsdelen går jo snart på uføre- eller ledighetstrygd, så selvsagt er de storfornøyde - sitte på cafe og få betalt for det. Nå må vi ikke bli usakelige da...Du tok nok bildet pga lav pris. 9.20 har ikke vært normalpris siden 2004. Ja, svenskene har noen få steder dyrere drivstoff enn her hjemme (jeg fyller ofte i Gøteborg, det er billigere enn norsk pris). Så hardbarkede APere kan argumentere med at svenskene betaler mer for bensin mtp lønninger, men selvfølgelig blir det glemt at vi nordmenn i tillegg må betale enorme engangsavgifter (bare slått av Danmark), årsavgifter, omregavgifter samt bompenger. Og dette er KUN bilavgifter...man kan jo fortsette med moms, formueskatt, eiendomskatt etc.
  21. Hvis du tenker på rasteplassen retning nordvest ca en km før terminalen, så er det mange av de som skal hente flypassasjerer som venter her for å slippe stresset med parkeringsbetaling. Jeg sto parkert der selv en god time for to uker siden, leste avisa og spiste boller...Riktignok skulle jeg til Hurdal, men det var hele tiden jevnt påfyll av andre biler på denne rasteplassen.
  22. Holde seg i form vettu Også slipper jeg å sponse Oljeselskapene...
  23. Feit bil som sagt. Jeg hørte og så deg på midtveien på mandag ettermiddag da du kjørte forbi en MB Sprinter på sletta før Teigen. Hørte en rekkeseks på høyt turtall bak meg (jeg gikk ), og tippet med engang M20 eller M50. Og der kom du flyvende lavt over telehiven
  24. Hadde det ikke vært for en Audi A4 som ville kappkjøre (jeg parkerte han fullstendig selvsagt), så hadde jeg ikke mistet lappen akkurat der. En MC-purk tok opp jakten dessverre, og stoppet meg (men ikke svinet i Audien). Hvis du lurer på hvilken klovn som lakkerte M5-replicafelgene, så var det meg Legger ved et mimrebilde av en fantastisk fet bil.
  25. Moro...Husker jeg la merke til SMØLA, når jeg printet ut eierhistorikken på biltilsynet. Skjønte fort at bilen var et skikkelig felleshøl Jeg mistet faktisk lappen med den bilen jeg og hehe (men som du vet, bilen går på bensin og ikke et plastkort). Kan tenke meg det var en heftig 18-års bil! Husker at jeg med fersk lapp lånte jeg en Opel Vectra A 2.0 8V, og jeg synes DEN gikk rått! Angående forbruk på S38B38: Jeg tynte den ned i 0.91 Oslo-Trondheim-Oslo...Men Gøteborg-Oslo på nattestid med snittfart (i kjørecomputer) på 145km/t ble forbruket nærmere 1.6.. Jeg solgte den til en kar i Nittedal (kamerat av KingB), og så at den lå på finn i fjor uten og bli solgt. Har fått inntrykk av at man stiller dårlig uten erfaring dessverre. Arbeidsmarkedet er tungt sånn sett. Jeg søkte på to jobber i vinter, men fikk ikke napp siden jeg manglet BRANSJEerfaring fra det spesifikke området. Så skjønner frustrasjonen din - men du skal ha kred for at du vil gå utenom A4-sirkelen. Folk flest har ikke baller til å prøve på egenhånd pga frykt for økonomisk konkurs, arbeidsledighet e.l...Så jeg ønsker deg lykke til.
×
×
  • Opprett ny...