Gå til innhold

Werther

Medlem
  • Innholdsteller

    3855
  • Ble med

  • Dager vunnet

    31

Alt skrevet av Werther

  1. Ser gjerne noen bilder i denne tråden snart...
  2. Skjønner ikke at folk syter så innmari. Ivers har rett, bruk hue og slipp forbi EVO/Imprezaene iblant, så går det bra. De er så kvikke uansett at de kan passere folk i sladd bortover sletta, man behøver ikke tilrettelegge for dem hele tiden. Det som er bra med treffet er nettopp at det ikke er naziregler som mange andre treff har - hele sjarmen er at alle kan kjøre hvordan de vil. Hvis man skal systematisere alt og dele opp i puljer mister man noe av cluet med et slikt treff egentlig, plutselig blir det ventetid, flaggfolk etc Det var ingen som krasjet i går, det betyr at opplegget funker som det er.
  3. Litt av poenget med biler som MX-5 (iallfall den første versjonen) er at de ikke krever en stor motor for å levere stor kjøreglede. At mye effekt alltid er synonymt med stor kjøreglede er en stor misforståelse. Den første MX-5 modellen veide litt over 1000 Kg og krevde derfor kun moderat effekt for å levere stor kjøreglede. Den hadde f.eks kun delvis et selvbærende karosseri inkl. en bærende subframe... en slags rørramme konstruksjon som gir bilen ekstra stivhet. Dette er en avansert konstruksjon som viser hvor seriøse Mazda var da de konstruerte MX-5. Hadde MX-5 vært en Lexus istedenfor en Mazda er jeg sikker på at flere ville ha fått med seg at den faktisk var temmelig unik da den kom på markedet i 1989. Faktisk veide de norsk-solgte 960kg, min usa-import veier 1030kg. Mazda brukte lang tid på å utvikle dette, første prototypen rullet på veien allerede i 1984. Design er jo en smakssak, selv foretrekker jeg første generasjon med vippelykter fordi den er mest klassisk. De senere versjonene har lagt på seg og blitt mer sterile i designen. Interiørkvaliteten er ikke helt på høyde med tyske biler da dette skal være en enkel bil uten idiotisk check controll, plingelyder og antispinn etc. Så noe gnisselyder fra plast kan forekomme...Dog er de bruktimporte bilene godt utstyrt med skinn, AC, CC, elspeil o.l. Motor mangler jo noe kraft i forhold til de dyrere tyskerne, men funker bra på veien med lav utveksling. Meget gode og tette girkasser... Samt en genial enkel kalesjeløsning, tar 6-7sek å dra opp. Noe annet som er verdt å nevne - en i mx5-miljøet kjøpte seg NSX, men var misfornøyd og gikk tilbake til mx5. Rett og slett en mer morsom bil. Han har nå en mx5 med ca 220hk, og den kjører fra E46 M3, Porsche 996 m.fl på Rudskogen. Prøv det med en Z4 2.5 eller Boxster...
  4. Nå er jo en gammel Sierra en relativt bedriten bil, og kun egnet for sladding. Orker ikke pine meg selv med å kjøre mange mil daglig i noe slikt..Lever bare en gang, giddder ikke sitte på gamlehjemmet og skryte av at jeg hadde en fet BMW jeg aldri kjørte. I det lange løp er ikke rust o.l så farlig tross alt, finnes verre problemer. Mest valuta for pengene er tross alt hvis man får kjørt bilen mye og hatt det moro med den, ikke bare ha den garasjen.
  5. Du opererer med litt høye tall her da. Den 95-modell sedanen som har ligget på finn i et års tid lå ute til 160k uten å bli solgt. Sakke sin alpineweiss 93-touring gikk for ca 180 i fjor, og den var velholdt. Tom-Erik sin individual 92 touring gikk for 150-60 et sted, og det er norges kanskje peneste touring. Selvom det koster mye å holde bilen i topp stand gjenspeiles ikke dette på bruktmarkedet, der er prisforskjellen mellom en dynge og en showbil 50k. Det er mer økonomisk å "slurve" med vedlikehold på en slik bil, for de pengene får man ikke tilbake. Da det finnes få 95 touring i Norge er prissettingen litt vrien, men realistisk pris på en slik idag er 175-200k. For 300k kjøper folk heller en E39 M5. Kjøperene bestemmer verdien, ikke entusiastene.
  6. Kjedelig for alle nissene som vinterlagrer bilene sine og kjører Golf og lignende fwdskit i vinter. Billig bensin og litt glatt vei er jo paradis - sladding til en billig penge! Fikk nesten 44 liter for 400kr i dag. Lev i nuet, hva betyr egentlig litt rust i forskjermen...
  7. Da er det noe galt et sted Det er akkurat det som er genialt med MXen, jeg kan kjøre 30 mil på måfå en lørdag formiddag fordi det er kos. Man trenger ikke alltid 250 hk for å ha det moro, faktisk holder det med 1.6 og et godt chassi. Samt rwd og vinyltak
  8. Første gangen jeg har lest denne tråden nå. Men jeg må si meg enig i MX5 burde være med i vurderingen - en bruktimportert MSM 2004-2005 modell (originalmontert turbo) får man fra ca 230k, disse eier både Boxster og Z4. MX-5 mangler kanskje status, men det resulterer i at man slipper matrester på bilen og slibrige kommentarer. Bilen virker uskyldig og har så mange likheter med eldre Lotus Elan o.l at folk oppfatter den på en helt annen måte enn Boxster. Dessuten er det stor tilgang til deler og ettermarkedstuning, samt en driftsikkerhet av en annen verden. Jeg smiler like mye bak rattet på mazdaens 116hk som jeg gjør i M5en.
  9. Dæven, der er jo berta igjen. Fra samme bildeserien som det bildet med 520en i hopp. Da har jeg byttet ut hoppbildet med dette her som bakgrunnsbilde
  10. De 18" jeg lakket var E34 M5-felger som er nesten identiske i design som de du viser til. Lakket dog bare eikene, lot kanten være original. Gikk med en del avispapir og teip ja...
  11. Kadett C har verdi hvis det er 1600 eller godkjent med C20let e.l. En original 1200 med jallalakk tror jeg ikke du får mer enn 12-13k for max. Sett pris med en gang, så slipper du å leke sisten med folk på forum. Er da ikke så morsomt å selge bil...
  12. Jeg får kun treff på registrerte norsksolgte biler, ikke avskiltede eller bruktimporterte.
  13. Ingen problem å lakke felger selv. Senest for to uker siden lakket jeg et sett 14" og et sett 18", ble ganske pent. Da brukte jeg grunning, mekonomen-lakk og klarlakk. Brukte ikke sandpapir lengre enn max 10 min per felg. Har lakket et sett før og uten å bruke grunning, og disse flasset aldri på tross av meget stor varmeutvikling. Jeg er ikke noe spesielt handyman, men felglakking er bare kos.
  14. Kjernen til problemet er vel at mekanikere flest har lite skolegang, med dertil sosiale antenner og ansvarsfølelse. Er ikke uten grunn at det heter greasemonkey.
  15. Det var ikke så vanskelig å skjønne at vinden skulle snu etterhvert. Alt som går opp må komme ned, og økonomien går i bølgedaler. Og etter så mange år med oppturer må man forvente nedtur, hvis ikke er man en naiv nisse. Dette med finanskrise og bruktbilmarkedet er overdrevet. Bruktbilmarkedet var tregt LENGE før finanskrisen. Allerede for et år siden så jeg at bruktbiler sto lenge, og da var det ingen som visste om boligbobla i USA. Hvis folk sliter med å selge bil er det fordi bilen er overpriset.
  16. Når jeg hører beskrivelsen US-fangere tenker jeg øyeblikkelig på W116. Dog synes jeg både den og E12 ser litt barske/tøffe ut med US-fangere, kunne fint levd med det selv.
  17. Ja, jeg har hørt at boligknappheten etter andre verdenskrig gav flere eiendommelige utslag. Så ille var det heldigvis ikke hehe. Dog gikk han over til Volvo 142 GT senere. Faren min arvet noe av franskbil-viruset og eide endel sære Citroener på 70-90-tallet. Må innrømme at jeg i noen øyeblikk har lyst å kjøpe meg en CX Pallas, for en slik vokste jeg opp i Fett design, årets bil 1974 eller 1975. 2000CS sitt frontdesign minner meg litt om SAAB 9-5 sin facelift på 05-modellene, også kjent som Dame Edna-looken.
  18. Den bilen ble diskutert på bmwccn og... Lå ute for godt over 500k på våren, så prisen er dumpet bra mye. Tilsynelatende mye bil for pengene, men driftskostnadene og verditapet på E39 M5 er rett og slett skremmende. Skulle jeg brukt 400k på bil hadde jeg kjøpt noe helt annet, feks en E24 635 og en E36 M3 3.2
  19. Den hadde aldri reklame, men sto ofte parkert utenfor lokalene med digre "De Tomaso"-neonbokstaver på taket (bygningen altså) Som sagt, møtte den ifjor ved Nesset, og holdt på å dra av veien... Har siklet endel på Panteraen på finn, men 350k er litt mye for lommeboka mi. Får nesten en 348 for den prisen.. Men gudbedre for et design, selv E24 må stille seg i skyggen der.
  20. Nr 1 har stått til salgs med jevne mellomrom i nesten et år. Nr 2 sto til slags i august/september, ble solgt og ble satt ut til salgs igjen etter noen uker med ny selger. Er vanskelig valg, begge er fine biler. S38 er ikke skuddsikkker, men det finnes biler som har gått over 400k på original motor. Personlig synes jeg stoffinteriøret i M5/M3 ser koreansk ut, så sverger til skinn. Typiske feil må vel være: Bånnpannelekkasje, sjekk feilmelding for støtdempere, smårust samt ledningsnettet i bakluka/c-stolpen er ofte defekt. Bruktimport er ikke gunstig økonomisk, spesielt ikke med eurokurs på 9.75. Men hvis du er villig til å betale mye for en godt utstyrt touring fra tyskland (gjerne individual), så trå til. Men ikke regn med at du vil få solgt den til det du ga. Realistiske priser om dagen er 90-160k, selv om bilen er 100% strøken.
  21. Siden dere er helt på viddene mtp trådens emne, fortsetter jeg litt: Den røde Panteraen har rånet rundt i noen år ja, så den senest i fjor sommer. Fungerte vel som en pr-bil for Akershus Bil... Jeg skal en dag eie en PAntera eller Countach - de ultimate drømmebilene. Kunst på fire hjul...Jeg får frysninger på ryggen hver gang jeg ser Cannonball Run.. Alfa Montreal er også på topp 10 mtp design, synd de ruster vekk. Er faktisk en bekjent som eier den Superbirden, en ekte Superbird. Sjelden bil, og eieren får faktisk brukt den litt og. Bestefaren min kjørte en svart Traction Avant på 50-tallet, faren min har vokst opp i baksetet på en slik. Kjørt Norge rundt med den... Takk for all slik info og mye annet du kommer opp med, Barockengel. Dette er bimmers.no sin beste tråd, full av fine bil(d)er samtidig som man lærer noe nytt for hver side.
  22. Får skikkelig Miami Vice-assosiasjoner av de gutta der. Måtte ha litt motor i bobla for å flise en pre facelift-E12 på 70-tallet hehe.
  23. En kollega hadde samme problem, og de begynte selvfølgelig å bytte det mest kompliserte og dyreste først. Årsaken viste seg dog å være bensin-påfyllingslokket som ikke var tett nok. Så se alltid på det billigste først.
  24. Jeg bor sør for Oslo, og her regner snøen vekk nå. Er meldt mildvær framover...Så får håpe ikke det samme skjer på gardermoen da, ifølge yr skulle det ikke være så kaldt der heller.
  25. Vil bare minne om at Ronin går på Viasat4 21.35 i kveld. Muligens de beste biljaktscenene noensinne lagd. Inkluderer Citroen XM V6, Peugeot 406 V6, Audi S8, MB W116 V8 og E34 M5/535 (begge brukt). Lyden av S38B36 på turtall er jo fantastisk, skru opp volumet!
×
×
  • Opprett ny...