
Flanders320i
Medlem-
Innholdsteller
87 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Flanders320i's Achievements
Newbie (1/14)
2
Nettsamfunnsomdømme
-
danskiii reagerte på et innlegg i et emne: DIY ABS Problem e36 Feilsøking
-
danskiii reagerte på et innlegg i et emne: DIY ABS Problem e36 Feilsøking
-
Bump. Ny pris : 1000kr
- 1 svar
-
- eksos e36
- supersport
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
BjornarHS begynte å følge Flanders320i
-
Selger Supersport eksos til e36, dette gir litt grommere lyd enn orginale eksosanlegg, medfølger tüv om man vil ha det innskrevet i vognkort, tüv er godkjent fra e36, 316 til 328. Kr 1500, pris kan diskuteres. Litt overflaterust men ingen hull på anlegget, stått på en M3 3.0 som kun blir brukt på sommerhalvåret. Ligger i Møre og Romsdal. Følger med diffuser for dobbel eksos.
- 1 svar
-
- eksos e36
- supersport
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Har noen liggende svarte skinn sidetrekk til e36 coupe? Uten skader. Helst bak men kan vere interessert i både foran og bak.
-
bmw e36: komplett elektrisk vader interiør i sort skinn.
emne svarte i Flanders320i sin da9el i BMW-deler selges
Pris for kun dørtrekk ? -
Noen som har ettermontert dette og har El. Tegninger/ monteringsanvisning? Har instruksjon på tysk men er ikke lett å få oversatt med mye teknisk tysk, har søkt mye og lenge og er umulig og finne.. Tenker nå på det orginale dokumentet fra BMW som kom med retrofit settet som var solgt orginalt en gang i tiden.. Har funnet en DIY for 98mod. på engelsk, men den har ikke samme ledningsnett som min 94.mod M3.. Vedlagt tysk instruksjon. einbauanleitung-ausstellfenster.pdf
-
Mener det skal passe, men du må kanskje ha komplett clutch fra m20. Kjøpte selv lettet svinghjul fra driftworks til min e36 M3, da passer alt bolt on. Eneste du vil merke er litt raskere akselerasjon og motoren blir litt mer hissig på turtall, men du vil få en liten kakkelyd når bilen står på tomgang, har søkt og letet etter en måte å fjerne dette på men det blir bare slik, desverre..
-
Burde denne kansje legges inn under DIY for e36 ? Meninger? For de som vil se nærmere på sensoren og loddepunktene som var gåen, har loddet dem opp igjen og nå virker sensoren som den skal. loddepunkter innerst mot kontakt. Sammensetning av sensor Sensor reparert, og stålringen som holder den.
-
Kan dekkdimmensjon ha innvirkning her? Kjører med 225/40-17" forann og 245/45-17" bak..
-
Det er fremdeles falskluft om det lekker der, kjøp deg startgass og spray rundt innsug når motoren går, så burde du høre forskjell på tomgangen dersom det lekker. Med modell tenkte eg biltype, motortype, evt motorkode. Kan vere kjente problem med din modell, og det er lettere og få svar når folk som har hatt samme bil som deg kanskje kjenner til lignende problemer fra egne erfaringer Edit: las ikke overskrift nå før etter eg hadde postet, beklager. Det er vel en e36 1990 325? Vet mange får hull i gummibelgen mellom luftfilterboks til innsugsmanifold
-
Var det på alle e30'er iallfall. Mente noen hadde nevnt engang det var kjede på noen e34'er, men da forveksler eg med en annen Ved reim på m20 kan tenningshjulet være satt feil om fordeleren står under innsugsmanifold, dersom fordeleren står på toppen i forkant av motoren er dette nesten umulig å få feil uten å bøye ventiler, fins begge versjoner på m20 alt etter årsmodell på motor.
-
Sjekket komp trykk ? Du kan måle (ohm'e) pluggledningene for å utelukke dei. Dysene står sikkert helt åpne om det er dem, å det er våte plugger og lukter bensin.. da tikker dem ikke som nevnt tidligere her. Kan og vere tull med register, men det er lite sannsynelig.. var vel kjede på e34 ?
-
Dersom du søker litt på forumet, så finner du ut hvordan du resetter denne selv fra motorkontakten under panseret, har jort dette maange ganger og er helt ufarlig om det gjøres rett, eller kjøp en enkel service resetter på koed eller gs, husker ikke hvilken pin det var men du kobler den bare til jord og slår på tenning i 12sekund og av igjen. Se her http://www.beckerelectronics.com/BMW/servicelightreset.html Men skift olje og filter når du gjør dette, så har du en indikasjon til neste skift Reg reim er også lurt å bytte viss dette ikke fins papir på, eller er lenge siden det var jort. Det lyset i check panelet i taket og i instrumentpanelet når du starter er for bremselys, forsvinner når du tråkker på bremsen fordi da har du "testet" lyset, om det ikke forsvinner er lyspæren din gåen eller bremselysbryteren bak pedalen( har hatt dette selv) Så må du ha lykke til med bilen og ta vare på den, blir sjeldnere å se biler med sjel i
-
Falskluft ? Det vil vel også påvirke tomgangen. Modell ?
-
Tenkte å legge ut dette ettersom det hjalp meg og finne feilen med abs`en på min 1994 e36 M3 3.0. Litt er info fra diverse bmw forum rundt om i verden og litt er egenkomponert, håper det er til hjelp Alt av bilder er illustrasjons foto og stemmer ikke med min bil, glemte helt av å ta bilder. Pin kontakt listene på bildene lengre ned er fra en 1995 M3, dere finner til deres årsmodell i link under om dere endrer årsmodell bakerst i linken, det står på rundt side 185 i pdf filen. 1) Test ABS sensorer for motstand og generert vekselspenning. a) Etter pin kontakter på abs modul, test motstanden i hver sensor ved hjelp av et multimeter som måler Ohm, sett rekkevidden til ca 2000. Sensorene skal lese ca 1000-1100 ohm. (mine var rundt 1050ohm på alle 4) Her er Feilsøkings \ ledningsnett manual for e36. Endre siste tall i link for din årsmodell, eksempel for 1994 og 1997 modell. http://www.bmwtechinfo.com/etm/data/e36/e36_94.pdf http://www.bmwtechinfo.com/etm/data/e36/e36_97.pdf For min 01-1994 M3 3.0 , er inngangspinnene (i ABS modulens kontaktplugg) som følger: Høyre foran = 29 & 47 Venstre foran = 30 & 48 Høyre bak = 27 & 45 Venstre bak = 28 & 46 Da skal alle vere 1000-1100ohm, det fine med å teste dem slik, så sjekker du ledningsnettet fra abs modulen og ut til sensorene samtidig. illustrasjons foto, ikke fra min bil, glemte helt å ta bilder... (b Nå skal du måle volt AC (vekselspenning) på et digitalt multimeter, du vil nå teste den genererte vekselspenningen for hver hjulsensor (med de samme pinnene i ABS modulens kontaktplugg som nevnt ovenfor), når du spinner hjulet (roterer) vil dette generere en vekselspenning som modulen bruker til å registrere fart på hjulet. Spenningen bør være tilnærmet lik for hver hjulsensor, for en fast rotasjonshastighet (vanligvis rundt 1 til 5 volt AC). Spenningen skal øke etter hvert som rotasjonshastigheten øker. Eg målte 0,5-1volt ved å spinne skivebremsen for hånd på begge hjul fremme, bak satt eg bilen på bukker og satt den i 5gir på tomgang og målte ca 2 volt. Dette varierer sikkert litt men du får indikasjon om sensoren virker og gir signal. Man må bruke et multimeter som måler 0-20V AC, et multimeter med et minste måleområde som 200v.. er bare å glemme. Forsensorene har også en jording, det er den tredje pinnen i koblingspunktet inne i hjulbuen, her målte eg bare mellom denne pinnen og karosseri for å sjekke at der er god kontakt, litt stress og måle mellom abs modul og inni hjulbuen. Hvis en\flere sensorer feiler på motstands eller spenningstesten, bytt dem ut. Hvis alle sensorene bestod testen, og ABS-varsellampen tennes når bilen ikke er i bevegelse, fortsetter du til trinn 2. Hvis sensorene bestod testen og varsellyset bare kommer på når bilen er i bevegelse, fortsett til trinn 2 eller fjern sensorene fra navene og rengjør å inspisere dem, og sjekk tannkransen for sprekker og dritt. Hvis det ikke blir forbedring, gå til trinn 2. 2) Test bremsepedalens bevegelses sensor. Følgende potensielt problem er unikt for E36 chassiset. Hvis man diagnostierer et annet chassis, gå videre til trinn-3. E36 modellen har en bevegelses sensor som registrerer hvor langt du trykker inn bremsepedalen. Føleren er montert inn i bremsekraftforsterkeren. Sensoren kan feile, og dette vil gi masse rare ABS feilvarsel. Dette viste seg og vere feil på min etter mye feilsøking. Sensoren kan testes på ABS modulens kontaktplugg, og er lik hjulsensor testene ovenfor, eller direkte mot sensoren, ved å koble pluggen ifra sensoren og teste med multimeter på sensorens kontakter mens noen sitter i bilen og trykker på bremsepedalen. Bremsepedalens bevegelses sensor går til pinner 16 og 41 i ABS modulens kontaktplugg. Bruk et multimeter som måler ohm for å teste mellom de to pinnene. Sensoren er en variabel motstand, det vil si, dess mer den blir presset sammen jo mer motstand får man. Med bremsepedalen helt ute, bør motstanden vere ca 250 ohm. Start motoren, og trykk pedalen sakte inn, nå skal motstanden gå sakte opp mot 500-ish ohm før pedalen stopper. Beste måten og teste denne på er å ta den ut av bremsekraftforsterkeren og trykke den inn for hånd, står mer om dette lenger ned her. Dersom den får full kortslutning og hopper fra 250-300ohm til -2000ohm og til 6-700ohm er sensoren mest sannsynelig klar for utbytting.. var det som skjedde med meg, eg målte en som virket, og den gjekk stabilt fra 250 til litt over 1000ohm før den kortsluttet. Den skal hoppe litt da den legger på en motstand for hvert hakk den går inn. Det vil virke logisk da du tester den. Hvis ABS varsellampen har kommet på så snart motoren startes (eller før bilen beveger seg), og den statiske(med pedalen ute) motstanden er ca 250 ohm, er det mest sannsynelig ikke pedalsensoren som er feil. Hvis ikke motstands målingen passer med informasjonen ovenfor, når du tester: Fjern sensoren ((festet med en stål ring som er delt på undersiden, litt vrien å få av. LØS EN SLANGE ELLER TRYKK PÅ PEDAL FOR Å FÅ UT VAKUM FØR DU TAR UT SENSOREN, ellers kan o-ringen falle inn i bremsekraftforsterkeren)) og mål motstanden ved å manuelt trykke inn stempelet på sensoren. Du bør se en jevn økning fra ca 250 ohm opp til ca 1000 ohm og deretter på om lag 2/3 komprimering av stempelet, bør motstanden gå til en full kortslutning, lukket bryter (uendelige ohm). 3) Testing av strøm innganger til ABS styreenhet (spesifikke tester er for 1994 E36 3-serie. Sjekk gjeldende koblingsskjemaer for andre modeller). a) Koble jord (svart) sonde på multi-meter (satt til 12v likespennings måling) til pinne # 1 eller 19 i ABS`ens kontaktplugg (begge er jord). Bruk den positive (røde) sonde for følgende individuelle pin tester. Pins # 15 # 33 og # 53 bør ha 12-volt når tenningen er på (og ingen strøm når tenningen er av). * Hvis ingen strøm på # 15 og #53 - sjekk sikring # 21. * Hvis ingen strøm på pin # 15, men det er strøm på pin # 53, erstatte ABS relé. * Hvis ingen makt på pinne # 33 - Sjekk sikring # 23. 4) Ved hjelp av jumper ledninger, gjelder 12-volt til pinner # 7 og # 4 i ABS pumpeenheten, (koblingspluggen på pumpeenheten, ikke ledningsnettet til abs modul). Påfør positiv til pin # 7 og negativ til pin # 4. * Hvis pumpen går, er pumpemotoren OK. * Hvis pumpen ikke kjører, er pumpemotoren defekt og må skiftes. 5) Tar denne på engelsk ifra der eg fann den, men det stemmer ihvertfall med min bil. Test ABS pump assembly solenoid valves. Testing is done at the ABS pump assembly connector plug (on the assembly), using the ohms range of a multi-meter. The solenoids should measure about 2 to 9 ohms. An open circuit or substantially higher resistance, or no resistance (shorted circuit) would be indicators of a faulty solenoid and the hydraulic assembly should be replaced. a) Left-front inlet valve – terminals #3 to #2 Right-front inlet valve – terminals #3 to #1 c) Left-front outlet valve – terminals #3 to #8 d) Right-front outlet valve – terminals #3 to #9 e) Rear axle outlet valve – terminals #3 to #10 f) Rear axle inlet valve – terminals #3 to #11 g) Over-voltage protection solenoid – terminals #3 to #12 Dersom alle ovenstående tester er positive (alle testede deler og systemer er OK), kan det være ABS modulen som er defekt.., eller det kan være et problem med ledninger i systemet. Endret første post og laget denne da ingen kunne svare på spørsmålet mitt. Dekkdimmensjonen lagde ikke trøbbel.
-
bmw e36 95, rar lyd etter oppstart, starter problemer?
emne svarte i Flanders320i sin chrisern i Teknisk
VANOS. Dersom dere har vanos da, det tar noen sekund før den får olje opp til systemet, evt slakk kamkjede. Overhalte vanos'en på min e36 M3 som hadde 1-3 sekund med raslelyd hver gang den ble startet opp.. og det forsvant etter overhaling, er der kun når bilen har stått still i lengre tider. Start bilen, vent til litt etter lyden forsvinner, stopp motoren og start den med en gang igjen og hør om lyden er der da også, for da har vanos'en og kamkjeden olje og lyden blir betydelig mindre. Det skader ikke og sjekke ihvertfall