Gå til innhold

m-mann

Medlem
  • Innholdsteller

    93
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Mett i romsdalsfjordn

m-mann's Achievements

  1. Ingen som har noe innputt?
  2. Er det noen som kan hjelpe?? Har lest mye om dette på nett og i forum men finner ikke noe konkret som passer min situasjon. Det som er skjedd er at jeg har en e39 523 som har stått i snart et halvår pga en kjølevannslekasje og har ikke hatt tid til å utbedre dette før nå. Fikset vannlekasjen og klasket i et nytt batteri da det som sto i var gammelt og dårlig. Når jeg skulle starte opp for å begynne å fylle kjøleveske startet bilen, men motoren var tung for starteren å dra rundt da den hadde stått så lenge men startet med en gang når den fikk fart på seg. Bilen gikk litt, men når jeg skulle til å fulle veske så hadde jeg selvsagt glemt å blandet ut kjølevannstilsettningen (doh), så stoppet bilen så jeg ikke skulle kjøre tørr vannpumpen og overopphete motoren. Når jeg hadde blandet ut og skulle starte opp igjen skjer det absolutt ingenting, ingen lyd fra startmotor eller rele, ikke noe tengn til at den trekker noe strøm eller lignende. Min første tanke var at det var så høy strøm når jeg startet første gang at jeg sjekket alle sikkringer (tror jeg har sjekket alle) og de er helt fine. Prøvd med reservenøkkel med tanke på startsperre/ews, men ingen forskjell. Allt i dash lyser og allt annet ser ut til å virke. Foruten at den har alarm på ryggelys og skiltlys. Har vert borti nyere biler der når enkelte lys ikke fungerer vil ikke bilen starte som en sikkerhetsfunksjon, men har aldri hørt om dette på en bmw og i allefall ikke på en 97-mod???? Noen som har noen ideer. Er det ews som som plutselig skulle begynne å kødde seg til opp i allt det andre? Er da altså en E39 523 manuel 1997. (Eller da en 98-mod førstegangsregistrert i des. 97 om det har noe å si.)
  3. Jeg har forskett litt på det samme men har ikke fått full klarhet på det. Hjernen til den "nye" motoren må i allefall inn, men det er vel ganske logisk. Så er det vell en fare for at det er noen sensorer og liknende som må innhibiteres (kobles ut), og det er vel noen kontakter som ikke er helt lik. Men slik jeg har forstått det skal det ikke være noe problem med litt forskning, sammenlikning og tålmodighet. Men det er vel noen her som kan være litt mer detaljert enn det sikkert!
  4. De er til sedan ja!
  5. Ja da vil jeg nok tenke meg att det fort blir litt mer komplisert!
  6. Ja, det hørest egentlig ikke usansynlig ut! fordi det er ikke noe annet som tyder på at det er noe feil med det elektriske. spørs om jeg ikke bare må krype til korset å ta meg en tur på verksted likevell. Nei, jeg kunne egentlig ikke skjønne at batteriet hadde noe med det å gjøre jeg heller, men slengte det jo med i tilfelle det skulle være at noen har opplevd noe lignende når de har puttet i et større batteri!
  7. Eneste var att det var litt pes å ta ut den gamle ramma til orginalspilleren og sette i den nye som følger med, men med litt tålmodighet skal det gå helt fint!
  8. jeg hadde også busines spiller tidligere, og kjøpte meg dynavin 16:9 og den fungerer utmerket. Alle ledninger som trengs følger med så er bare plug & play som nevnt her! Du har også hualingan, men den er etter min mening ett dårligere alternativ og den ser ikke så bra ut i dashn som dynavin da den i utgangspunktet er formet til x5. Men du finner begge disse i nettbutikken til gs!
  9. Når jeg var på vei hjem i dag begynte batterilampa å lyse, og lyser fortsatt! Og det første jeg tenkte var drivreima, så stoppet ved første bensinstasjon og sjekket den, men der var allt stramt og fint å dynamoen svivet rundt uten noen ulyder. Tok da sjangsen på å kjøre de resterende 4-5 milene til ferga jeg må ta for å komme meg hjem. Når jeg kom ombord på ferga, lånte jeg meg et multimeter og målte spenninga på batteriet og ladespenning. Ladespenninga lå på rundt 14.1 V, noe som jeg konkluderte med som akseptabelt. Så da regner jeg med att det ikke er selve generatoren i allefall. Batteriet er også helt nytt så det er også tipp topp. Men det nye batteriet er på 100 A, og orginalt var det vel 72 eller 75 eller noe, kan det ha trigget fram noen feil? Det er ca. 1 mnd siden jeg byttet batteriet, så litt rart att det skulle pluttselig kommet etter så lang tid. Har som sagt kjørt ett stykke siden lampa bynte å lyse, og startet og stoppet bilen en 3-4 ganger siden det, og er plenty med støt. Men det er likevell frustrerende med den lampa som lyser, og det kan jo være noe som kommer til å slå meg i fjeset om en liten stund hvis jeg ikke gjør noe med det! Noen som har noen tanker om hva det kan være? Hvis f.eks det er en form for jordfeil, vil batterilampa lyse da? Eller er det dynamoen som begynner å ta kveld? Takker for svar!
×
×
  • Opprett ny...