-
Innholdsteller
15 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Kristi@n's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
I følge delekatalogen er det samme stag på alle modeller. Stagene fikk nytt delenummer i 2007 men at stagenes lengde ble endret vesentlig er vel ikke videre sannsynlig... Delenummer er forøvrig 31 35 6 780 847 K
-
Litt info om reprogrammering kan du finne her: http://www.air-mass-meter.com/2008/bmw/ ... ng-needed/
-
Vet ikke om du har fått riktig foring men hvis du oppgir delenummeret på den nye foringen er det sikkert noen som kan svare deg på det. Du kan også ta en titt på denne (om du ikke har sett den): http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... ?dokid=195
-
Vet dessverre ikke om noen DIY for å bytte disse men iom at jeg byttet motorfester på min for litt siden kan jeg kanskje komme med noen betraktninger likevel? OBS: jeg har den gamle modellen med 136hk og det kan tenkes at det er forskjeller mellom denne og din 150hk. BMW oppgir i manualen at det skal brukes en løfteanordning som vist på bildet nedenfor, Biltema har en variant av denne som kanskje kan brukes. Da jeg verken hadde lyst til å kjøpe løfteåket fra Biltema eller jekke på bunnpanna falt mitt valg på gaffeltrucken vi har på jobben... Før løftingen av motoren demonterte jeg følgende: - "snorkelen" til luftfilteret (5mm unbraco, 1 stk) - fremre dekslet over motoren (5mm unbraco, 3 stk) - microfilteret - microfilterhuset (torx T30, 4 stk) - øvre muttere på motorfestene (16mm, 1 på hver side seff!) Når det gjelder det siste punktet her var det mutteren på høyre side som var den klart vanskeligeste (i hvert fall på min motor, kan være annerledes på din). Pga en eller annen turborelatert "dings" (som jeg var lite lysten på å skru av) var det ikke mulig å løsne denne ovenfra. Klarte det til slutt fra undersiden med 3/8" skralle med kardangledd men det var så trangt at jeg måtte ta pipa av mutteren for å få ett "klikk" på Kamasa-skralla. Det kan tenkes at det hadde gått med en liten (3/8") skralle med vinklingsbart hode (leddnøkkel funker ikke). Alternativt kunne jeg ha demontert katalysatoren for å få bedre plass til å skru men jeg var ikke spesielt lysten på det heller! På venstre side gikk det greit å komme til ovenfra (med to forlengere + kardangledd mot pipa). Jeg brukte litt tid på selve løftingen, tok litt og litt for å være sikker på at ikke noe ble klemt/dratt i stykker. Dette viste seg å ikke være noe problem men måtte løfte motoren så høyt at innsuget nesten tok i torpedoveggen for å få ut/inn festene. Noe som kan nevnes i denne forbindelse er at motoren hang litt skjevt i løfteøyet (hellet mot venstre). Valgte derfor å skru fast det nye festet på høyre side og sette på mutteren på oversiden for å holde motoren nede på høyre side (fikk da bedre plass på venstre side). Forøvrig en grei jobb men selvfølgelig like j..la trangt å dra til øvre mutteren på høyre siden som det var å få den av... Kan også nevne at jeg angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte orginale motorfester, med Koed sin billigvariant fikk jeg vibrasjoner i bilen som irriterer meg såpass at jeg vurderer å prøve de orginale i stedet. Btw: hvis du vil spandere nye muttere er artikkelnummeret 22 11 6 779 973 (kr7,20 pr stk). Til dere som eventuelt måtte lese dette og synes at dette virket som en tungvint måte å gjøre det på så er trådstarter antakelig interessert i høre om hvordan det kan gjøres enklere
-
Fjærbeinstag heter vel domstrebe på tysk... http://de.wikipedia.org/wiki/Domstrebe K
-
Kan ikke nok om denne bolttypen til å si noe om sammenhengen mellom pipefeste og boltdimensjon. Hvis det var meg ville jeg bare ha målt boltene, sett etter "ribs" under boltehodene og tatt momentet fra skjemaet etter fargen på boltene uavhengig av torx-festet på bolthodene. Det kommer nok snart noen med stålkontroll på e36 som kan gi oss fasitsvaret her.. K
-
Kan ikke si jeg har noen erfaring med drivakselbolter på e36 men kanskje denne kan hjelpe? Screenshot fra TIS, 98mod 318i sedan M43:
-
Hei Bjorni92 Ser ut til at varenummer for retro-fit kit er 25 11 9 415 379. Sjekk med GS at kabler er inkludert før du evt bestiller dette.
-
Her er en screenshot av KSD'en på emne "replacing both rear shock absorbers". Jeg har ikke byttet støtdempere på min bil ennå og kan derfor ikke bekrefte at det er en så omfattende jobb som beskrivelsen nedenfor kan gi inntrykk av. Obs: dette gjelder touring-modellen. (zoom-in knapp oppe i venstre hjørne av bildet)
-
Har du hørt med TK bil da? De er jo spesialister på BMW og man pleier å få time hos dem ganske kjapt. Send evt mail til post@tkbil.no EDIT: ser (når jeg leser innlegget ditt ordentlig) at du har delene liggende; er ikke sikker på om du får dem montert hos TK bil da. Forklar situasjonen din så kanskje de tar den likevel
-
På min e46 får jeg også inn vann inn i bilen og har lest litt på diverse fora for å få tips om hva som er årsaken til dette. Det som vanligvis kommer fram er flg.: - Membran i døren(e) har løsnet og slipper vann inn bak dørtrekket. Dette er det de fleste nevner når det er snakk om vannlekkasje på e46. - Drenering fra soltak er tett. Virker som dette også er en vanlig feil men er selvsagt ikke noe problem for oss som ikke har soltak Jeg har, i likhet med trådstarter, problemer med vann på passasjersiden foran og dette skyldes ikke membran i dør. Vannet kommer da inn et eller annet sted over hanskerommet og renner gjerne ned når jeg kjører avsted etter at bilen har stått ute i regnvær. Har ikke funnet ut av hva dette kommer av men det virker som om noen mener at det kan være lekkasje gjennom torpedoveggen eller at pakningen på varmeapparatet ikke er intakt. Det kan selvsagt være noen form for dreneringshull i forbindelse med varmeapparat som jeg har oversett og at disse er tette av blader el.l. men de jeg har funnet er i hvertfall åpne. Begynner å bli ganske lei av å tørke matter nå så dette har jeg tatt mål av meg til å finne ut av, inntil videre får bilen stå i garasjen når det regner...
-
Jeg har prøvd å finne ut om det er mulig i praksis å få den nye oljeseparatoren til å passe i det gamle filterhuset. Det er foreløpig uavklart så spørsmålet ditt får inntil videre henge i luften.. Her må jeg nok si at jeg ser annerledes på det enn deg.. Hvis jeg spør merkeverkstedet om hvilken filterenhet jeg skal bruke er svaret at denne motoren skal ha delenr 11127791552 uavhengig av om det finnes andre deler som passer eller til og med er bedre. Det er vel en grunn til at de valgte å droppe dorullen til fordel for syklonprinsippet? Det er selvsagt mulig at det ikke finnes noen alternativer til M47'en men det vil nok vise seg etterhvert Må nok si at det for min del spiller veldig liten rolle om en BMW orginaldel kommer fra BMW Norge eller noen andre. K
-
@ BMW 2002 Fredrik Var på nippet til å skrive speilvendt i innlegget mitt men som du selv skriver så er det vel bare nesten speilvendt Jeg har faktisk et filterhus (komplett) av den nye typen på vei i posten; dette ble bestilt før det hadde gått opp for meg at de ikke går om hverandre... Jeg har jo da i prinsippet mulighet til å røske ut den nye oljeseparatoren og se om den passer i det gamle huset. Litt kjipt hvis den ikke passer og jeg blir nødt til å kjøpe en filterenhet til av den gamle typen i tillegg. Hvis noen av dere med face-liften kjøper den hvis den ikke passer så skal jeg vurdere det Noe jeg også har stusset litt på er at man kan kjøpe den nye oljeseparatoren løs men ikke det gamle dorull-filteret. Har problemer med å se logikken her altså... Mht til din argumentasjon om hel motor vs løst deksel så er jeg bare delvis enig; det er vel ikke så ofte dette huset går i stykker vil jeg tro? Pakningene følger vel bare den komplette filterenheten også? Skulle man skifte ut bare "innmaten" burde kanskje pakningene ha vært inkludert der i stedet? Tipper jeg ender opp med orginalfilter på min hvis jeg det ikke kommer noe nytt "bevismateriale" i denne saken... K
-
Er relativt ny på forumet her men har fulgt denne tråden med interesse ettersom jeg selv har en e46 320d 2000mod. Det virker som om det råder en viss forvirring på forumene rundt omkring ang disse veivhusfilterne/oljeseparatorene og jeg tenkte å videreformidle noe av det jeg funnet så langt... Arrester meg gjerne hvis jeg har misforstått noe her! Jeg tar utgangspunkt i 2 literen som finnes bl.a. i e46 og e39 der det etter hva jeg kan se finnes to typer: M47 med 136hk M47N med 150hk Disse ser ut til å ha ulikt toppdeksel og dermed ulike hus for veivhusventilsjonsenhetene. Bildene nedenfor viser forskjellen der man ser at husenes to halvdeler på en måte har "byttet plass". I tillegg ser man at huset sitter foran på M47 motoren og lenger bak på M47N. Iom at det ikke er relevant for meg har jeg ikke satt meg inn i problemstillingen gammel vs ny type filter for andre motorer (2,5 og 3ltr). Her er det såvidt jeg har registrert andre motorkoder (selvsagt) og filternummer som gjelder. For min del kunne det vært interessant å få vite om den nye oljeseparatoren (nr15 nedre bilde) passer inn i det "gamle" huset (nr 8 øvre bildet) i stedet for "dorullen" som sitter der fra før. Noen som har testet dette? Et annet spørsmål er jo om den nye oljeseparatoren er å betrakte som en "life-time" del? Kan ikke helt se noen grunn til at man da skulle kunne kjøpe den løs hvis den ikke var meningen at den skulle byttes ut av og til? K
-
Radio på uorginalt spiller .
emne svarte i Kristi@n sin simonsen9 i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Har samme problem på min 2000 e46 touring, byttet spiller -> ingen radio. Jeg har søkt litt rundt på nett for å finne årsaken til dette og det viser seg at antenneforsterkereren på 99-01 modellene får strøm fra en egen kabel fra spilleren. I denne tråden er problemet og løsningen på dette beskrevet: http://forum.e46fanatics.com/showthread ... Bamplifier. Dette gjelder sedan, touringen har en annen forsterker både i "ny" og "gammel" versjon. Har ikke gjort noe med dette på min bil ennå og kan derfor ikke gå god for sannhetsgehalten her men i mine øyne virker forklaringen troverdig. Prisen på den nye forsterkeren er i mitt tilfelle ca 2k og det har jeg foreløpig ikke tatt meg råd til, brukt er nok et bedre alternativ hvis man spore opp en slik med riktig nøkkelfrekvens. Kris