Bil ; e39 - 528ia
Hei, var ute en liten tur igår og fikk opp denne beskjeden i OBC´en "lite kjølevæske", svingte innom og handlet en ferdigblannet jeg helte opp til maksfeltet. beskjeden ble borte.
Samme ting skjedde idag, men var et litt lengre stykke unna noe sted å kjøpe kjølevæske så jeg tenkte at jeg må bare komme meg innom nærmeste bensinstasjon å fylle på igjen. Men det rakk jeg ikke før bilen ble glovarm og jeg fikk en ny melding opp på OBC´en "stopp bilen er for varm" jeg gjorde som forklart og stoppet, ventet et par timer til bilen var kald igjen og låste opp lufteskruen ved siden av ekspansjonstanken og hørte det seg litt luft ut. Deretter etterfylte jeg med kjølevæske.
Tenkte det så var greit og lot bilen stå på litt på tomgang og den holdt seg på 90 grader, men så begynte jeg å kjøre, da var den glovarm igjen etter 1km.
Fikk ikke beskjed om at jeg burde fylle på mer kjølevæske denne gangen, men bare at bilen hadde blitt for varm.
Hva tenker dere rundt dette?
Har ikke tid til å stå for lenge å holde på med dette, med tanke på å leite etter feilen flere steder, så om noen har et godt svar hadde jeg satt veldig stor pris på det.
Syntes også motorlyden hørtes litt anderledes ut og kanskje litt mye eksos.
Vet at mange av dere sikkert enkelt og greit har lyst til å si "toppakning" men nei, olja er sjekket. Og bilens motorkraft er helt lik.
Er det termostat? Vannpumpe? Ooor?
Moderatoredit (S.Hafsmo): Endret topic for å inkludere problemstilling og biltype.