BrilleBjørn
Medlem-
Innholdsteller
185 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av BrilleBjørn
-
Liten update her om noen kan gi meg en pekepinn på hvor å lete videre. Fikk ut alle glødeplugger, ingen skade på noen av dem, men så var selvfølgelig kameraet jeg har ca 1mm for stort for å komme ned den veien... Har målt kompresjon på alle sylindre, hadde ikke utstyr som var beregnet for diesel, så manometeret stoppet på 300psi. Alle 4 sylindre dro opp til 300psi, og var fremdeles stigende, men for å unngå å skade kompresjonstester, så gav jeg meg der. Vet ikke hva man skal forvente å få på en slik motor, men at alle klarer 300psi++ virker da lovende? Dette skulle vel tilsi at sylindre/stempelringer/ventiler er i orden? Holder på å ta av eksosmanifold nå(en bolt på oversiden av manifold runda jo selvfølgelig), for å se om det kan ha kommet noe gjennom der, og for å få sett inn i topp med kamera. Prøvde å snike meg inn via innsugsventil med kamera, men den åpnet akkurat ikke nok til at det gikk gjennom der heller, var også litt uggen vinkel jeg kom inn i, så håper jeg kan komme lettere inn gjennom eksosventiler. Hvor store er egentlig sjansene for at ett fremmedlegeme skal ha klart å komme seg gjennom fra innsugsiden uten å gjøre noen skade innvendig i motoren, for så å totalt grapse turboen? Har jo av begge trykkrørene fra turbo til innsug nå, og kan ikke se noen spor etter noe fremmedlegeme der heller. Luftfilter så også bra ut, så kan ikke helt se hvor fremmedlegeme skal ha kommet fra. Kan intercooler ha "sluppet" biter? Hvordan er det med dysene, kan disse "miste" biter? Ingen feilmeldinger på dyser på diagnose heller.. Er vel lite sannsynlig vil jeg tro... Setter stor pris på alle innspill her, da jeg begynner å gå tom for ideer til hva det kan være som har drept turboen.(Om det ikke faktisk er turboen som har mistet en bit av vnt, men turboleverandør ikke vil innrømme dette) Mvh - Bjørn
-
Hei, Den forrige turboen havarerte ikke, så det kom ingen biter fra kompressorhjul inn på innsugssiden av motoren, bilen er også kjørt 9000km siden turbobytte, så rester fra forrige "havari" er uansett uaktuelt. Noen som har opplevd/hørt om glødeplugger og/eller stempelringer som har løsnet på disse motorene? Kan nevnes at det bare var en liten bit som hadde knekt av turbinhjulet på eksos-siden av turbo, så det kan ikke ha vært store saken som har løsnet. Se bilde; der ser man det knekte bladet, og også at resten av bladene er bøyde i tuppene. Hvis man ser nøye etter ser man også at akslingen står litt off-center grunnet at akslingen har blitt bøyd. De andre bildene er fra turboleverandør under deres diagnose. Hvis noen har tips til hva jeg kan se etter så hadde det vært flott. Mvh Bjørn
-
Hei, Har ett problem med min e46 320d, 150hk. Byttet turbo på den i fjor, den var da rullet 190000km. Nå rett før helgen, jeg skulle ut av ett kryss, forsiktig gasspådrag, så kom det ett svakt "poff" fra motoren, og den ble dau som få... Turboen så grapsa ut både på eksos og kompressorside, kast i akslingen, jeg håpte det var noe av vnt-mekanismen som hadde løsnet og hatt en runde i eksoshuset. Den gang ei, har sendt turboen til de jeg kjøpte den av, og de sier at det har kommet fremmedlegeme fra manifold\lenger inne i motor, og hatt seg noen runder før det har blitt spytta ut eksosen. Motoren sveiv forøvrig helt fint, og jeg klarer ikke å høre noen ulyder. Har ikke startet den uten turboen. Så til mitt spørsmål; Hva er letteste måten å få sett inn i sylindrene på denne motoren? M47N..Noen som har opplevd at motoren har spyttet ut biter? Hvilke deler er det eventuelt som kan komme ut gjennom eksos? Swirl-flaps er fjernet på denne. glødepluggene skal vel godt gjøres at klarer å løsne ned i sylinder? Stempelringer? Noen måte å få sjekket sylindre uten å ta av toppen? Har lite inspeksjonkamera, men ser vel for meg at den eneste mulig veien er der glødepluggene står? Mvh - Bjørn
-
Liker teksten som angår motor i denne annonsen. ? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=69964489&body_type=3&engine_effect_from=170&engine_fuel=0%2F1&model=1.749.2132&make=0.749&ref=fas
-
Tror det Otis var ute etter var hvilken bil dette gjaldt... Pleier å være greit å informere om det når du spør om hjelp til noe.
-
Finn delenummer, sjekk realoem om de er like til begge biler.
-
Pedi's BMW E28 Alpina B7 TurboKat... Garasjeprat 18/1 s337
emne svarte i BrilleBjørn sin Pedi i BMW-prosjekter
B10-Biturbo motor?! Snop!! -
Vifta ville jeg tatt av uansett, for å få litt bedre plass å jobbe på. Din sitter vel me en 32mm? Også er det 32mm på vannpumpa også, så den er grei skuring å få av. Obs! Det er links-gjenger på vifta.
-
Jeg holdt ikke min på plass med noen ting, den låser seg bare mot huset på girkassen. Den faller ikke ut, om det er det du er redd for? Jeg kan vel alltids sende deg mitt i posten, så du kan låne det, og eventuelt lage en kopi.
-
Hvor i landet holder du til da? Jeg har også en "blank", dvs den har jeg ikke skjært ut "tennene" i toppen på. Tar deg nok ikke mer enn en times tid å skjære dette ut med vinkelsliper.
-
Hepp! Vet ikke om girkassen er lik på din, som på min, men se denne tråden for 2 løsninger på å få låst veiv. http://bimmers.no/topic/802730-bytte-av-vibrasjonsdemper-reimhjul-p%C3%A5-veiv/ Bjørn
-
Parring bluetooth E46/mk4?
emne svarte i BrilleBjørn sin Arnefles i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Jeg henger meg på her.. Har akkurat samme problem, har demontert gamle telefonholderen i midtkonsollen og montert inn oppbevaringsrom, så jeg mangler også denne knappen man må holde inne for å få paret tlf til bil. Har knapp på rattet med samme symbol på, men denne kan tydeligvis ikke brukes for paring av ny tlf... -
Dette viste seg å allikevel være den nye downpipen.. Når jeg tok vekk forsterkingsplaten mellom rammevanger og travers fremme så lagde ikke eksosen noe lyd, men varmeskjoldet som ligger under downpipe blir nok noe presset opp av forsterkingsplata, så når denne ble montert igjen ble det kontakt ved hard oppbremsing, akselerasjon og harde svinger til høyre.
-
Hei, Har fått ett noe irriterende problem med bilen den siste tiden, som jeg håper noen kan hjelpe meg å diagnosere. Lyden dukket opp etter at jeg la om til vinterdekk og hadde bilen på hjulstilling(for godkjenning senk) og pkk. Symptomer: Problemet oppleves mest fremtredende når bilen er kald. Da merker jeg en vibrasjon\kontaktlyd ved krappe svinger til høyre, ofte i kombinasjon med akselerasjon eller nedbremsing samtidig med svinging mot høyre. Jeg synes det høres ut som lyden kommer fra førerside fremme, mens min samboer mener den er på "hennes" side når hun sitter i passasjersete. Det høres ut som noe som vibrerer(motor, girkasse, dekk etc) kommer i kontakt med karosseri, og gir en durelyd. Lyden kan også opptre ved kun nedbremsing eller akselerasjon, har også hørt det i korte øyeblikk når jeg står i ro, men den er altså mest fremtredende på kald motor ved krapp svinging til høyre. Høres ikke ut som hjullager, merker heller ingen bevegelse ved "riksing" av dekk. Turbo er byttet for ca. 2 måneder siden, det ble også da byttet til de-cat downpipe. Denne har jeg prøvd å dytte å dra i uten å få provosert frem lyden, så regner ikke med det er eksosen som tar i noe sted. Motorfester er byttet for ca.6 måneder siden, disse var da veldig slitte, og jeg opplevde til tider nesten samme durelyd som jeg opplever nå, dette tror jeg dog kom av at eksos tok i karosseri når motor beveget seg for mye. Dette forsvant ved bytte av motorfester. Jeg tenkte da på om muligens festene bak på girkassen har måttet jobbe mye mer enn tiltenkt når motorfestene var dårlige, og at disse nå har takket for seg. Jeg var under bilen i går, og det ga ikke akkurat no eureka-øyeblikk med avrevne girkasse-fester... Disse så ganske ok ut i mine øyne, om enn noe sammentrykte ut. (Se bilder, ser disse ok ut?)Var ganske lett å "rikke" på girkassen i bakkant. Hardy så også ok ut, ingen revner\sprekker. Vibrasjonsdemper på veiv er byttet for ca 1,5år siden, så regner ikke med denne forårsaker symptomene heller.. Mens jeg var under bilen i går så jeg litt svetting fra bakkant girkasse, og der hvor "velgeren" fra girspaken går inn i kassen.(se bilder) Kan det være at den har svettet ut for mye olje, at det er lavt oljenivå på girkasse som gir disse symptomene? Har også hatt av dekket fremme venstre og prøvd å rikke på det meste der, men fant ingenting som var no særlig slitt. Hadde det vært alvorlig slitte deler her burde det også vært bemerket på pkk. (Ingen feil, utenom senk som ikke var skrevet inn i vognkort) Kan det være opplagring på mellomaksling som gir disse symptomene? Hadde ikke av deksler lengre bak enn bakkant girkasse i går. Noen med innspill på hva dette kan være? Kan det være noe de har løsnet ved hjulstilling som de har glemt å feste igjen? Setter pris på enhver teori her, da jeg holder på å klikke av å vite at noe er galt, uten å klare å lokalisere det.. Bjørn
-
Kameleon farget e36 320/325 cab selges.
emne svarte i BrilleBjørn sin E39_Cato i E36 3-serie (1991-1999)
Felgene er GS-Raptor. Pen bil, lykke til med salg! -
At den girer ned når du bremser i nedoverbakke er vel helt normalt, det gjør også min 2003 E46. Dette er vel for å hjelpe med motorbrems. Det har jeg i alle fall alltid antatt, men det er mulig jeg tar feil? Sikkert andre her med erfaringer rundt dette. Ang henging på turtall før den girer opp, kan være det ligger feilkodder, men kan også være det hjelper å slette adaptations, dettte kan noen med kodeutstyr hjelpe deg med.
-
Dimensjon på slange?
-
Se forøvrig her for hvordan dette skal gjøres. På side 2, bilde 3, her så ser du hvordan det verktøyet jeg har laget skal settes på plass. 11 8 010 http://workshop-manuals.com/bmw/3_series_e46/320d_m47tu_tour/2_repair_instructions/11__engine_(m47tu)/23__vibration_damper/1_ra__removing_and_installing_or_replacing_vibration_damper_(m47tu___m47tu2)/ Bjørn
-
Har gjort dette selv på min m47d20 150hk. Helt i fremkant av girkasse, på "clutchhuset", mot passasjerside, er det ett hull som du kan få låst svinghjulet i. Dette finnes det spesialverktøy til, men jeg laget det selv. Er veldig greit å ha dette uansett, da bolten på vibrasjonsdemperen skal trekkes til 100nm+60°+30°+30°. Her trenger du 3/4" verktøy... Jeg knakk 1/2 gradeskiva mi når jeg holdt på med dette. Hvor holder du til?
-
Går 10" felger foran på e46 touring?
emne svarte i BrilleBjørn sin Rollerboy i Annet BMW og motorprat
Kommer nok veldig an på hvilket innpress felgene har, men du må nok ha grei strekk for at det ikke skal se dumt ut. Tipper felgene kommer til å stikke noe utenfor skjerm for å ikke ta i fjærbein i innerkant. Jeg har 9" ET50 fremme, som er spacet ut 16mm. Da ligger ytterkanten av felgen omtrent akkurat like langt ute som skjermen. I innerkant har jeg ca 17mm inn mot originale m-sport fjærbein og 50mm senk.. Mine skraper ikke på fullt rattutslag. Beste måten å finne det ut er vel bare å prøve? Mvh - Bjørn -
Prosedyre for oppstart etter turbobytte 320d M47tu
emne svarte i BrilleBjørn sin BrilleBjørn i Teknisk
Takker for svar! Jeg fylte turbo og olje-tur med olje, lot retur stå åpen, og kinnet uten start ett par ganger, når det kom olje ut returen skrudde jeg denne på plass og startet. Fungerte brillefint! Mvh - Bjørn -
Prosedyre for oppstart etter turbobytte 320d M47tu
emne svarte i BrilleBjørn sin BrilleBjørn i Teknisk
Takk skal du ha TRF! Bare fylle opp turbo med ren olje, snurre litt på den manuelt og montere alt sammen? Starter dere da bare opp direkte, eller kinner dere litt uten å la bilen starte først? -
Hei, Driver med turbobytte på min 04 320dat om dagene, og lurer da på hvordan man skal forholde seg til første oppstart? Hvordan forsikre seg at turbo får olje før man starter bilen? Har kjøpt stor sprøyte for å fylle turbo med olje, men er det nok å fylle turbo med olje, og så starte? Tenkte egentlig å koble til oljetilførsel, la oljeretur gå i ett beger, for så å dreie på veiv til jeg ser det kommer olje i retur, er dette en ok løsning? Hvordan kan man få kjørt startmotor uten at bilen starter? Hvis det ikke er nok å dreie den manuelt på veiva.. Flott om noen med erfaring rundt dette tar seg tid til å svare. Mvh. - Bjørn
-
Er ikke alltid det er så mye å spare på å kjøpe hos mekonomen/meca/bilxtra. Kjøpte nylig diverse service-deler hos Bavaria, og kom totalt sett ut billigere enn hos andre nevnte leverandører. Olje var nesten halve prisen hos Bavaria, så ikke glem å sjekk hos ditt lokale bmw-verksted.
