Jeg ser det blir presentert litt av hvert av biler fra forskjellige opprinnelser her over de siste sidene. Er det da anselig med en litt rar brite?
Austin Healey Sprite "Frogeye", først introdusert like før Monaco Grand Prix anno 1958. Dette er en fabelaktig liten konstruksjon med en del til felles med Morris Minor og Austin A35 (blant annet styring og div. i forstilling). Hele ideen med bilen var å lage en kul, liten lavkostsmodell, og den ble solgt for rundt 669 pund. Disse uortodokse frontlyktene åpner og lukker seg ikke (som enkelte tror), de er slik fast, mer som lyktene på den senere Porsche 928.
Motoren var på knappe literen og hadde svimlende 43 hk på 5200 omdreininger i minuttet. Dette førte til en prestanda på over 130 km/t og 0-100 km/t på drøye 20 sekunder. Men det er ikke akkurat motoren som er interessant med denne bilen. Legg blant annet merke til at bilen er bygd i hovedsaklig tre deler: freme del, bakre del og panser. Dette panseret er STORT, her snakker vi på størrelse med Jaguar E-type sitt. Om noen har interesse å se litt mer av denne finurlige briten så finnes det en episode av "Wreck Rescue" (Mark Evans), der en jente på bare 20 år, med absolutt null erfaring eller peiling på bil skal renovere et absolutt grusomt utgangspunkt av en slik bil.
Sprite Mark II er likevel langt mer "persona grata" for mitt vedkommende og har et langt mer angelisk frontparti, men bilen er ikke den like kul og unik som den originale Sprit "Frogeye".