-
Innholdsteller
13 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
1074 profilvisninger
Bjart Eriksen's Achievements
Newbie (1/14)
2
Nettsamfunnsomdømme
-
Bjart Eriksen endret sitt profilbilde
-
Fant ut av problemet: Det ene motorfestet var kaputt, det andre meget dårlig. I tillegg var girkassefestene også dårlige, men det skal ikke gi denne type risting som jeg opplevde i rattet. Skulle hatt en egen tråd for risting i ratt. Ramser opp noen kilder til dette: Vanlige årsaker: - Ubalanserte dekk - Kast i felger - Manglende forstillingskontroll - Dårlig casterstag - Dårlige bærearmer,evt stabilistatorstag, styrestag - Dårlige motorfester. Andre årsaker, men som regel ikke mye risting: -Treg kalipperstempel som gjør at bremsene tar tak - Dårlig smurt glidepinner som gjør at bremsene tar tak - Feil størrelser på bremseklosser son gjør at bremsene tar for langt inn på skiven. -For romslige kalipperholdere etter pussing og sliping over tid. Medfører at klossene flytter seg for mye og kan i verste fall føre til større bevegelser dersom fjæra i bremseklossen er litt løs i kalipperen.
- 11 svar
-
- forstiling
- avbalansering
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Ja, det kan riste i karosseriet med feil hjulstilling bak. Men også bremser som henger bak kan forårsakre risting i karosseriet. Men ikke i rattet.
- 11 svar
-
- forstiling
- avbalansering
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Det kan jo være så mange ting: alle kuler og lagre fremme i forstilling,kalliperstempel, glidepinner, kast felger, ubalanserte hjul, hjullagre,kast i nav, for romslige kalliperholder etter for mye sliping/puss. Manglende 4-hjulskontroll eller ikke riktige deler.Noe mere? 🤣 Dersom du ikke merker verken ulyd i svinger, eller det ikke er slakk i dekket når du heiser bilen opp og presser hjulet til side, er det nok ikke hjullageret såvidt jeg har forstått.
- 11 svar
-
- forstiling
- avbalansering
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Nei, det spiller ingen rolle om det er vinter eller sommerdekk. Jeg har bakhjullstrekk.
- 11 svar
-
- forstiling
- avbalansering
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Ja, jeg må nok bytte noe mer i forstillingen. Spørsmålet er vel hva jeg skal starte med. Bilen har gått 224 000 km. Det er ingen ulyder over humpler eller ujevnheter. Casterstag(øvre bærearm er byttet), så da gjenstår nedre bærearm,stab-stag og endeledd. Hva har oftest skyld i risting, selv om det ikke er ulyder. Jeg tenker selv stab-stagen er siste prioritet, eller hva tenker dere ? Kan det også være en defekt styrestag? Det er ikke mange uker siden bilen var inne på 4-hjulskontroll og de fant ingenting galt i forstilling, men allikevel har det ristet i over ett år nå i rattet. Det er småristing- småkjapp bevegelse fra side-til-side, Ikke store trege utslag som feks med kast i skivene. Det som er byttet hittil er: nav m hjullager begge sider pluss øvre bærearm (casterstag), pluss alt av bremser (klosser,skiver,callipere) pluss høyre endeledd. Ikke venstre. Da jeg byttet høyre endeledd lagde det lyd. Det er ikke alltid det rister mellom 80-100 km/h, men som oftest. Og hjul er som sagt avbalansert og det er ikke kast i felgene. Riktig lufttrykk har jeg også da jeg fyller 1 gang i uken.
- 11 svar
-
- forstiling
- avbalansering
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Hei Jeg har i lang tid hatt problemer med risting i ratt mellom 80-100 km/t. Har avbalansert dekkene flere ganger, men hjelper ikke. Både sommer- og vinterdekk. Jeg har byttet bremser (kallipper, klosser og skiver) Jeg har byttet hjulelagere fremme, og jeg har byttet casterstag (bærearm) de fremste. Jeg har også hatt 4-hjulskontroll. Hva mere kan jeg gjøre uten å bytte hele forstillingen ?
- 11 svar
-
- forstiling
- avbalansering
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Thundercoil reagerte på et innlegg i et emne: Plutselig vil ikke bilen starte/tenne
-
Du har helt rett ! Det var strømmen. Har hatt flatt batteri tidligere, men aldri opplevd liknende som dette. Det var som å trykke på en knapp å strømmen var borte etter den ene starten,tydeligvis. Fikk strøm fra damas leaf Nå har jeg kjørt i en 1 time og alt virker ok. Takk for hjelpa
-
Jeg koblet ikke av batteriet under pærebytte og har heller ikke strammet batterikabler. Det var kanskje feil av meg ? Beklager at jeg ikke helt forstår hva du mener med "Sånn om du koblet av batteriet under pærebyttet". Og hva mener du med å "koble av minusen". -Igjen, beklager at jeg ikke forstår det du sier. Tenning i trinn 2 forstår jeg Fint om du kan spesifisere litt ? Kan jo være batteriet som er blitt svakere, men hadde nok strøm til første start da jeg parkerte bilen. På forhånd takk
-
Byttet begge H7 pærer og smørte opp gliderne på kalliperene da hjula måtte av. Tok på hjula igjen og startet bilen. Parkerte bilen, Litt senere skulle jeg starte bilen. Den tente, men ikke ville starte selv om starteren prøvde i 1 sekund. Plutselig kom det opp en gulklokke og alt var nullstilt (streket ut). Andre feilmld kom også. Blant annet >ABS> >Dekk> , bilradionene skrudde seg av og på. lysene blinket, drivstoffindikator viste halvparten av reell tankinnhold, airbag begynte å lyse, og dørlåsene låste seg selv av og på, og rattlåsen kom automatisk på. Har nok batteri. Men nå vil denne ikke starteren prøve å starte en gang. Hva har skjedd ? Pga av noen pærer ??
-
ja, jeg rengjorde de veldig bra. all skit ble borte og fri for rust. De ble blanke. Det var ikke hjulet som rullet skjevt, det var skiva som rullet skjevt ift bremseklaven når jeg snurret skiva fort, og også kontaktflater på klaven ble rengjort. Dette gjelder begge sidene, både gamle og nye skiiver - selv om det kun er kast i venstre skive foran. Spørsmålet mitt er om det er kast i navet når skivene ruller skjevt i forhold til bremseklaven. Da skal vel ikke casterstag eller gummiforing ha noe å si når bilen står stille og er jekket opp ? Jeg ristet godt i casterstag. Fant ingen slark. Men jeg letet ikke etter sprekker i gummuforingen.
-
Har dette problemet fortsatt. I dag byttet jeg bremseskiver foran. Jeg pusset navet godt og smørte opp, i tillegg til at jeg sjekket calipper og smørte glidepinnene. Da jeg fikk festet den nye bremseskiva på venstre siden ordentlig også med mutter, snurret jeg skiva og jeg så den rullet skjevt ift bremseklave. Da jeg skulle bytte høyre siden foran snuret jeg den gamle skiva før jeg byttet den, også denne snurret skjevt ift bremseklaven. Etter å ha montert den nye skiva også på høyre side, la jeg merke til at også denne snurret skjevt. Er det kast i begge nava ? Jeg merker kun kast i venstre skive foran når jeg bremser. Har også sittet passasjersete og registrerer kast fra venstre side bare for å være sikker. Calipper og glidepinner er ok. Kan fortsatt være casterstag, men finner ingen slark..
-
Har en 2007 e91. Gått 214 000 km. Fornøyd med bilen. Men har byttet skiver og klosser foran 4 ggr de siste 2 årene da det alltid blir kast i skivene etter et par 1000 km. Calipere er i orden. Gliderne er godt smøret og glir lett. Hjullager er 1 år gamle. Så da tenker jg casterstag el nav! Er jeg på jordet? Bilen var inne nylig på eu kontroll. Han sjekket forestillingen nøye. Alt ok. Symptomer: risting i ratt ved nedbremsing,særlig når bremsene har fått litt temperatur. Merker lite/ingenting på vinteren. Mindre risting i ratt iallefall. Men skivene blir nok fortere avkjølt også. Også er vinterdekka er litt tyngre enn sommerdekka. Heller ikke kast i felg eller ubalanserte hjul. - sjekket. Når jeg kjører omkring 80-90 ørlite risting i ratt. 4-hjulskontroll tatt. Er det da foringene i casterstag som er slitt eller navet som er skjevt? Hvordan kan man lett finne ut av det? Begynner å bli lei av problemet :/
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: Fusking/nykking ved gasspådrag BMW E91
-
Problemet er løst! Det var avgass sirkulasjonsrøret/kjølingspipa som var defekt. OEM 11712354039