Takk for svar alle sammen
Har ikke fått sjekka noe særlig med jording og strøm fram til dynamo osv. som foreslått tidligere av dere, da jeg har jobba sent siste dagene og det har vært mørkt og drittvær uten tilgang på garasje når jeg har vært ferdig på jobb. Men dette skal jeg få sjekka asap.
Men..når jeg skulle på jobb en dag i forrige uke begynte gearkassa å gå i nødmodus, dro da innom å satt fra meg bilen på mekonomen så de kunne lese ut feilkoder om ikke annet imens jeg var på jobb. Da jeg kom tilbake hadde mekanikeren gått for dagen, så fikk ikke spurt han om feilkodene. Klarer å tyde de fleste men er et par her jeg ikke helt forstår:
-4232 Glødeplugg sylinder 3, aktivering
Permanent
-4252 Glødeplugg sylinder 5, aktivering
Permanent
-4753 Intern feil i styreenhet 12
Periodisk
-4293 -Intern feil i styreenhet 16
Periodisk
-3E91 Veivakselføler, signal
Periodisk
-4501 MAF-kontrollert EGR-system, EGR-strøm for høy
Permanent
Her har vi kanskje også mest sannsynlig grunn(ene) til startproblemet?
Glødeplugg og Veivakselføler -men forstår det sånn at om glødeplugger er ødelagt så er de ødelagt. Som jeg les i dieseltråden -sitat TRF-racing: "En glødeplugg kan ikke virke “litt”, den er som ei lyspære, enten virker den, eller så virker den ikke."
Bilen går ikke ujevnt de første sekundene etter oppstart, noe som er en konsekvens av ødelagt glødeplugg(er). Bilen kutter heller aldri under kjøring noe som også er en direkte konsekvens av dårlig veivakselføler, om jeg har forstått dette riktig eller er det jeg som bommer totalt? Men samtidig burde jeg vel kunne stole på en diagnose scanner?
Feilkoden på EGR er også grei, den er det jeg selv som har dratt av vakumslangen (har satt den på igjen nå).
Noen som kan hjelpe meg å tyde de andre feilkodene? Styreenhet? Vil det si hjernen? I verste fall hjernen til gearkassa som har tatt skade av startkablene(Gud forby)?