Gå til innhold

B47

Medlem
  • Innholdsteller

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Ski
  • Kjøretøy
    2015 520d Xdrive - 190hk

Nylige profilbesøk

159 profilvisninger

B47's Achievements

  1. Takk igjen til alle for gode råd og innspill. Saken har løst seg og forhandler vil bytte dekkene mine, og har vært imøtekommende på det. Nå skal det legges til at jeg har gjort mitt forarbeide, både på dette forumet samt pratet med et par dekkselgere og Nokian selv, og alle bekrefter at dekkene er veldig harde. BMW Finland bruker faktisk ikke RunFlat på vinterdekkene pga. tidligere nevnte utfordringer. Har hatt en god og imøtekommende dialog med forhandler, med fokus på vår opplevelse av hhv. sommer- og vinterdekk, og den negative opplevelsen vinterdekkene har gitt oss på flere måter, på en ellers super bil. Er dog litt i tvil om jeg skal bytte til Nokian R2 uten RF, eller om jeg skal prøve Conti Viking Contact 6. Har tidligere alltid hatt Continental vinterdekk og vært meget fornøyd. De er myke på bar vei, men syns de har en bra "gekko-effekt" på vinterføre og at de nærmest limer seg fast til glatt underlag. Slitestyrken har også vært bra, på forrige bil gikk de 3 vintersesonger og var fortsatt i bra stand når den ble byttet inn. Ser dog at de kommer noe dårligere ut på tester enn Nokian. Gode råd mottas gjerne. Ellers ser jeg BMW sin anbefaling av Nokian som en praktisk sak; de tilbyr RF-vinterdekk, i motsetning til de fleste andre, og oppfyller dermed BMW sin policy om å bruke denne dekktypen.
  2. Takk igjen for flere tilbakemeldinger. Da har jeg fått bekreftet min mistanke om dekkene, og ikke minst kombinasjonen av RF og XL. Jeg konkluderer med at for meg så er løsningen å få byttet til vanlige dekk, ikke RF. Vet noen om jeg kan endre til 245/50-18, eller må jeg beholde 245/45-18? Tenkte at førstnevnte gir litt med gummi, men mulig at det blir helt feil på bilen. E.H.D: Er du fornøyd med vinterdekkene sine veiegenskaper?
  3. Takk for tilbakemeldinger. Er det kun manglende komfort som kan tillegges RunFlat eller også det jeg opplever som dårlige vinteregenskaper? Pratet med en dekkforhandler, for å ha et annet utgangspunkt enn forhandler, og han mente at RunFlat utgaven av det dekket nærmest kunne beskrives som et godt sommerdekk. Han hadde selv samme dekkdim. og dekk, men da uten RunFlat og var storfornøyd, men at RF gjorde sideveggene så harde at det påvirket hele dekket. Dekkene ble montert på i oktober 2014, så kjørt knappe 3 mnd. Fikk bilen i august, så den en forholdsvis ny. Det mest skremmende er hvor dårlig bilen oppfører seg på vinterunderlag, føler jeg kjører på sommerdekk. Manglende komfort er også meget interessant, spesielt med tanke på hvor bra den er på sommerdekkene. Tror dere jeg blir fornøyd med samme dekk og dimensjon uten RunFlat? Kan til sammenligning si at jeg tidligere hadde en Volvo XC60, og den var mye mer stabil på vinterføre, hadde alltid kontroll. Denne hadde også 18" dekk, men da litt mer ballong og var nesten for myk selv med R-understell.
  4. Hei! Nytt medlem og nyere BMW-eier som gjerne skulle hatt litt hjelp, og da virker dette som riktige sted å være Har en 2015 F11 520d Xdrive som jeg er veldig fornøyd med, dog med ett unntak. Bilen ble levert på sommerdekk, ContiSportContact 3; 245/45 - 18 96Y (RunFlat) Valgte denne dimensjonen da jeg syns den kledde bilen, både estetisk men også komfortmessig, og syns at bilen var utrolig komfortabel de få månedene til jeg byttet til vinterdekk. Etter det ble det en litt annen historie.... Jeg har også 18" på vinterdekka og har hatt gode erfaringer med dette før. Det er Nokian Hakkapeliitta R2, 245/45 18 100 R XL (RunFlat) som er montert på. Stusset veldig da jeg hentet bilen etter dekkskifte, har aldri før opplevd at en bil er fastere/hardere på vinterdekk kontra sommerdekk. Tenkte først at det ville gå seg til, sjekket etter hvert lufttrykk etc. og det er riktig iht. tabell. Syns det bare har blitt verre, rett og slett ukomfortabelt på norske veier og bilen oppleves som urolig og støl på vanlige veier, på motorveier er det absolutt ok. Men ulyd og uro for hver minste lille hump, og litt større humper/dårlig vei, så rister det sånn at det blir ulyder i interiøret. Og det oppleves som veeeeldig langt unna den komforten og godfølelsen jeg opplever på sommerdekkene, er en helt annen bil. I helgen var det snø og det ble første gang jeg prøvde den på slikt føre. Syns bilen er veldig urolig og danser rundt, opplever at den skrenser i den minste sving ( nede i 10km/t). Føler at jeg ikke har helt kontroll på bilen, at den ikke biter seg fast til veien, noe jeg ikke har opplevd på biler før under tilsvarende forhold. Blir mye skrensing, også på veier uten snø men kanskje med litt hinne på overflaten. Velger da å tro at det er dekkene og ikke bilen som er hovedårsaken her. ( selvfølgelig ikke sjåføren... ) Dekka kjennes også harde ut når jeg tar på dem, ikke myke på overflaten som jeg har kjent på andre. Er det noen som har en ide om hvorfor det er slik? Jeg mistenker at RunFlat kombinert med XL-dekk (som også har 0.3 bar høyere lufttrykk enn sommerdekkene) er det som killer komforten. Kan det også være dette som gjør at dekkene blir så stive at de reduserer vinteregenskapene? Vil jeg oppleve forskjell hvis jeg bytter til vanlige dekk av samme dim? Komforten er selvfølgelig en greie, men det verste nå er følelsen av å ikke ha kontroll på bilen,, noe jeg aldri har opplevd før, hverken med mindre eller større biler. Håper noen kan komme med noen innspill, som jeg også vil ta med videre når jeg tar en beslutning på hva jeg skal gjøre med situasjonen. Har allerede pratet med forhandler og de vil jo gjerne finne en løsning, mens jeg vil helst at de kjører den for å se at jeg ikke er helt på tur....
×
×
  • Opprett ny...