stein-erik.carlsen

Members
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

stein-erik.carlsen last won the day on November 15

stein-erik.carlsen had the most liked content!

About stein-erik.carlsen

  • Rank
    Sersjant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. stein-erik.carlsen

    DSC og Bmw F11

    Har sett samme melding @OMyren. Men er usikker på om det stemmer for F1x. Min er produsert etter 07/2015, men viser kun 3g. Vet de som har biler med NBT EVO har sett 4G/LTE på skjermen i bilen.
  2. stein-erik.carlsen

    DSC og Bmw F11

    Ref diskusjon rundt 3g/4g i F10/F11. Dette har vært diskutert i diverse utenlandske fora før, og det er vel bekreftet at 4g først ble tilgjengelig da NBT EVO kom i bilene. Dette skjedde tidligere i F3x enn i F1x: 1-Series F20/F21 - 03/2015 – present 2-Series F22 - 03/2015 – present 2-Series F23 - 11/2014 – present 3-Series F30/F31/F34/F80 - 07/2015 – present 4-Series F32/F33/F36 - 07/2015 – present 5-Series G30 - 10/2016 – present 6-Series F06/F12/F13 - 03/2013 – present 6-Series G32 - 07/2017 – present 7-Series G12 - 07/2015 – present X3 F25 - 03/2016 – present X3 G01 - 11/2017 – present X4 F26 - 03/2016 – present X5 F15/F85 - 07/2016 – present X6 F16/F86 - 07/2016 – present Jeg har derfor konkludert med at F11 ikke er levert med 4g i det hele tatt - i 5-serien kom dette først på G3x. Reger med @lagunilla kan bekrefte eller avkrefte dette. Min 2016 modell viser kun 3g.
  3. stein-erik.carlsen

    DSC og Bmw F11

    Jeg har en nedtunet versjon med 163 hester. Er definitivt ingen racer, men i kombo med 8 trinns kassen fungerer det bra. Spesielt i sport modus. Har m sport understell, og i kombo med 3 år gamle runflat dekk er den ikke spesielt komfortabel. Merker alle ujevnheter i veien. B47 dieselen går mye stillere og mykere enn N47 som jeg hadde i mine to siste bmw’er. Så støy fra motor er ikke noe issue selv med 4’er diesel i f11. Men har ingen erfaring med f11 530, så jeg har ikke noe å sammenligne med.
  4. stein-erik.carlsen

    DSC og Bmw F11

    Gjør ikke det på min 2016 520xd heller. Har gjort det på alle mine tidligere BMWer.
  5. stein-erik.carlsen

    Forskjellig skinnkvalitet på M-Sport ratt de siste årene?

    Siden vi først er inne på BMW ratt måtte jeg mimre litt! Ratt fra de solgte BMWene jeg har eid: 520i E34 1989 318i E46 2001 116d E87 2011 (det beste rattet jeg har hatt så langt!) X1 E84 2011
  6. stein-erik.carlsen

    Forskjellig skinnkvalitet på M-Sport ratt de siste årene?

    Rattet ser nok verre ut enn det gjør på bildet. Jeg har hatt bilen siden i sommer, og kan nok si som And-reas at bilen de tre første årene av sitt liv ikke var eid av et medlem på Detailers Club. Den har gått i leasing, og rattet bærer preg av det. Jeg har hatt mange BMW skinnratt opp igjennom årene, men aldri et som etter 3 år har sett ut som dette. I tillegg til å være slitt - spesielt på toppen hvor fargen er delvis borte - er det klissete når man holder på det noen minutter. Dette selv etter rens og behandling. Rattet er vel det eneste som har plaget meg med dette bilkjøpet, og jeg setter veldig pris på muligheten jeg får til å bytte det ut. Jeg er ganske pertentlig med mine biler, og er ganske sikker på at det nye rattet vil leve et godt liv og beholde sitt nydelige skinn i "new condition" i mange år. Jeg bruker forøvrig ikke Bavaria, men Bilia til service på mine BMWer. Seriøse folk på verkstedet som er skikkelige BMW entusiaster!
  7. stein-erik.carlsen

    Forskjellig skinnkvalitet på M-Sport ratt de siste årene?

    En liten oppdatering. Var inne med bilen for en sjekk av noen småting, og nevnte at jeg synes rattet var litt slitt. Og svaret fra tekniker overrasket meg: "ok - da bestiller jeg et nytt ratt til deg". Nå er ratt bestilt og vil bli byttet på garanti! Har sett flere bilder av M-Sport ratt med tilsvarende slitasje på utenlandske forum. Gleder meg til å få et ratt jeg ikke irriterer meg over hver gang jeg setter meg i bilen!
  8. stein-erik.carlsen

    Oppdaterte kart på NBT uten å måtte legge inn kode

    Liten oppdatering: Oppdaterte i dag F11’en med nye kart. Denne hadde ikke blitt oppdatert siden 2015. Og her måtte jeg inn med kode før jeg fikk lastet inn kartene i bilen. Så da har begge BMW’ene nye 2020-1 kart! Så det stemmer nok at så lenge bilen er innenfor et aktivt kart-abonnement legger man kun inn kode ved første oppdatering. Får testet dette på F11’en når 2020-2 kommer.
  9. Hei! Mulig det er jeg som har misset noe her. Lastet ned NEXT 2020-1 kartene til i3’en i dag via BMW download manager. Fikk koden på mail da jeg hadde startet prosessen. Koden ble også vist når filene var lagret og verifisert. Installerte nå i bilen, men måtte ikke legge inn koden. Har lest andre som har oppdatert som må legge inn koden til slutt. Ligger koden innbakt i kartfilene? Hvis ja- hva skal jeg da med koden jeg fikk...?
  10. stein-erik.carlsen

    Mye røyk fra F11 2016 med B47

    Hei! Bilen var i leasing via Bilia som ny, og solgt som Premium Selection bil til meg. Så den er nok original på alle måter. Har bestilt time hos Bilia for å få en gjennomgang. Har også en slags vifte lyd som høres fra dashbordet ved pådrag. Høres kun inne i bilen (hadde en annen tråd på det). Bedt dem se på det og. Siste tingen er vinterfelgene. Orginale BMW 18 tommere. Lakken flasser på baksiden av ekene. Ingen skader i front. Mulig de tar det som reklamasjon. Hva tenker dere om det?
  11. stein-erik.carlsen

    Mye røyk fra F11 2016 med B47

    Hei! Må ha litt input fra andre på denne. Ser at den ryker mye de første 10-15 minuttene når jeg kjører. Så mye at jeg ser det godt i bakspeilet når jeg kjører. Er hvit røyk så vidt jeg kan se. Min forrige BMW med N47 var det aldri særlig røyk fra selv ved kald motor. Er dette normalt med B47? Kan det være noe EGR greier?
  12. stein-erik.carlsen

    F11 520xd 2016 med B47 - mulig lyd fra turbo?

    Hei! Har nylig kjøpt en F11 520xd 2016 med B47. Denne har en lyd som kan minne om viften i varmeapparatet, som øker i volum ved belastning. Minker når jeg slipper opp gassen. Kan stemme bra med oppbygging av trykk i turbo. Lyden følger ikke turtallet på motor. Lyden høres ut som den kommer fra midten av dashbordet. Jeg har slått av varmeapparat, men den er der fremdeles. Er såpass tydelig at alle som sitter på legger merke til den. Kan ikke høre den fra utsiden når jeg ruller ned vinduet. Andre som har opplevd dette? Bilen har akkurat rundet 50k, så jeg ville tro det var tidlig å oppleve problem med turbo. Men hva annet kan det være?
  13. stein-erik.carlsen

    Forskjellig skinnkvalitet på M-Sport ratt de siste årene?

    Spørsmålet mitt dukket egentlig opp fordi jeg ønsket å rense rattet på min F11 for å få det tilbake til den matte overflaten jeg trodde det en gang hadde hatt. Med F45 som referanse. Men etter å fra gransket 100 vis av ratt-bilder fra finn.no og andre diskusjonsforum har jeg konkludert med at det er en annen type skinn på dagens m-Sport ratt enn det som var tilfellet i 2016. Om kvaliteten er dårligere/bedre er det vanskelig å si noe om, men følelsen er etter min mening bedre på de nye matte rattene enn de litt eldre variantene. I tillegg har mitt 2016 ratt en del slitasje i øvre del - kan virke som om overflaten er slitt bort. Har vært innom Bavaria med det, og de mente dette var noe man måtte forvente. Selv mener jeg det er for tidlig å ende opp med et ratt som ser ut som om det kommer fra en 10 år gammel bil. Ser flere andre bilder på utenlandske forum som viser det samme jeg ser på mitt ratt. Mange mener det er sola som tar overflaten på skinnet øverst.
  14. Hei! Har dukket litt ned i dette etter at jeg kjøpte en 2016 F11 med M-Sport ratt i sommer. Har i dag også en 2019 225ex med M-Sport ratt. Rattene er like av design, men er mye blankere på 2016 modellen. Min første vurdering var at blankheten på 2016 rattet skyldes bruk (fett, oljer fra hud og annen smuss). Men etter å ha sett litt mer på dette kan det virke som om typen skinn som er brukt er forskjellig. Har sett på en del bilder av nye biler fra 2016 og eldre, og det er tydelig at det er en annen overflate enn den som er på nye ratt i dag. Jag har prøvd å rense 2016 rattet i et forsøk på å oppnå samme finish som på 2019 rattet, men skjønner nå at det ikke vil være mulig da det er en annen overflate på skinnet fra start av. Andre som har gjort seg noen tanker om dette? Ser på diverse fora (både BMW og detailing) at dette tema opptar flere enn meg!
  15. stein-erik.carlsen

    Digitalt servicehefte - hva vil lagres der?

    Hei! Hadde akkurat min 2017 modell i3 inne hos Bilia på Skøyen. Jeg hadde observet oljelekkasje fra diffen, og konklusjonen ble at den måtte byttes. Det ble bla. funnet spon i oljen og observet ulyd fra kassen. Nok om det. Jeg ser nå at det som ble gjort på Bilia ikke er lagret i den digitale serviceboken. Der ligger kun de "vanlige" servicene, og ikke den jobben som ble gjort nå. I et tradisjonelt servicehefte ville dette bli notert. Siden dette er en garantirep har jeg heller ikke kvittering på det. Da vil det for fremtidige kjøpere ikke være spor av reparasjonen annet enn i BMW sine systemer. Andre som har gjort seg noen tanker om dette?