
320d xdrive e91
Medlem-
Innholdsteller
19 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjøretøy
320d Xdrive E91 2012
Nylige profilbesøk
387 profilvisninger
320d xdrive e91's Achievements
Newbie (1/14)
3
Nettsamfunnsomdømme
-
bmwmann24 reagerte på et innlegg i et emne: Oljeskift/flush xdrive-systemet
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: Oljeskift/flush xdrive-systemet
-
Snakket nettopp med verkstedmesteren. Ettersom jeg sa flushe girkasse antok han at det var snakk om automat da han gav meg tilbudet. Etter han fikk høre at det var manuell gav han meg et langt hyggeligere tilbud på fem lapper My bad. Takk for oppklaring.
-
Takk for oppklaringer.
-
Hei Ser ut som det er motstridende oppfatninger om man skal flushe manuellkasser? Isåfall, rart verkstedmesterne gladelig vil flushe noe som egentlig ikke trengs å flushes uten å formidle dette til kunden...Om jeg ikke trenger det, så antar jeg det blir en god del billigere. Noen erfaringer om det er nødvendig å skifte filter på girkasse i samme slengen? Det skulle visstnok koste oppimot 2 lapper. Mvh T
-
Hei Fått to tilbud på henholdsvis i overkant av ni lapper og det andre på nesten femten. Snakket med verkstedmesteren på det dyreste tilbudet, og det var snakk om etter prosedyrene må et filter skiftes i kirkassen samtidig som var dyrt (1800,-). Har prøvd å legge ved de anonymiserte tilbudene, så dere kan kikke litt. Nesten femten lapper hørtes dyrt og troverdig ut. Mvh Torgeir tilbud b.pdf New Doc 70.pdf
-
Takk for svar. Allerede fått et tilbud om motoroljeskift, flushing girkasse og oljeskift fremre og bakre diff (de flusher ikke diffene, sa de). Oppimot 10 lapper. Synes det høres rimelig ut. Et teknisk spm, stemmer det at fremfre og bakre diff trenger kun oljeskift?Antar da at en får skifta det meste av olja på diffene ved å åpne bunnpluggen. Eller er det slik som på girkasse,hvor en kun skifter 20-30% av olja på diffene ved oljeskift (ift flushing)? Mvh
-
Hei Har tenkt å skifte motorolje + filter på bilen før vinteren slår inn. Har en 2012 320d e91 xdrive som har gått 178 000. Manuelt gir. Kan ikke se at girolje, og/eller olje på differensial er skiftet tidligere (mulig jeg har lest servicehefte feil). Det jeg lurer på, hvor ofte tenker dere at det er nødvendig å flushe giroljene på xdrive-systemet? Tenker i så fall å be om dette i samme slengen. Vet at enkelte sier at disse oljene skal være bilens levetid. Kan si at bilen forøvrig ikke gir noen symptomer på dårlig kvalitet eller lavt nivå på olje i differensial/girkasse. Bilen skal angivelig blitt brukt til daglig langkjøring på autobahn til og fra jobb av han som hadde bilen før meg. Det eneste jeg ønsker er å få drivverket til å vare lenge, da dette er en bil jeg kommer til å ha en del år fremover. Tenker at det er for sent når en begynner å høre ulyder. Er flushing av oljer på girkasse/differensial ved xdrive bortkastede penger tenker dere? Vedlagt servicehefte bmw service.pdf
-
quandt1960 reagerte på et innlegg i et emne: 2012 320d xdrive e91
-
En liten oppdatering. Har nå kjørt bilen nesten daglig i nærmere 6 uker siden feilen ble utbedret. Motor og turbo har fungert utmerket. Sikkert for tidlig å konstatere noe, men håper erfaringen kan være til hjelp for andre i tilsvarende situasjoner.
- 8 svar
-
- regulator turbo
- trykkgiver før turbo
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Hei Da har jeg hatt bilen til utbedring på verkstedet til selger. Han forteller at en svakhet med disse elektroniske regulatorene er at regulatorstag henger seg opp hvis det ikke blir smurt regelmessig, dette er et problem på turboene til både Mercedes, BMW og VAG. Han nevner mange eksempler på autoriserte merkemekanikere som foreslår å bytte hele turbo, for så å selge dem privat for kr 10 000,-. Hvis dette medfører riktighet, er det på grensen til svindel. Uansett, han smurte opp dette staget på bilen min, og jeg har ikke hatt problemer siden. Han anbefaler med å bruke bilen oftere en jeg gjør nå (sykler til jobb). Jeg krysser virkelig fingrene for at denne utbedringen holder seg. Kommer til å be mekaniker smøre inn dette staget ved servicer fremover. Håper andre kan ta lærdom av dette paradokset. Merkeverksted foreslår utbedringer til kr 41 000,- mens feilen forsvinner ved å smøre inn et stag med olje. Likevel, tiden vil vise om dette var det rette "inngrepet".
- 8 svar
-
- regulator turbo
- trykkgiver før turbo
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Vet du hva denne delen heter på engelsk? Er det den delen som heter 'turbo actuator'?
- 8 svar
-
- regulator turbo
- trykkgiver før turbo
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Takk for svar. Går det ann å skifte kun regulatur eventuelt? Ny turbo kom på 18000.
- 8 svar
-
- regulator turbo
- trykkgiver før turbo
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Hei Har en 320d xdrive e91 2012-mod med N47 som har gått 160 000km. Kjøpte den des 2014. Under prøvekjøring til NAF- test kom "engine fault" og påfølgende redusert motorkapasitet. Da jeg slukket bilen, og NAFs testmann startet den opp var problemet borte. Selger (en bruktbilimportør) tar diagnose når jeg kommer tilbake med bilen, og feilen skal visstnok skyldtes en lekkasje på en vakumslange, som ble utbedret, og feilbeskjed stilt tilbake. Har kjørt bilen en stund, bl.a på langtur, uten problemer før "engine fault" dukker opp igjen med påfølgende reduksjon i motorkraft. Etter dette har bilen typisk full mototkraft ved oppstart, men etter ca 25 min blir den kuttet 50 %. Ellers går bilen fint, uten ulyder. Hadde så bilen til utredning på nærmeste BMW. Der ble det konludert med: - Defekt regulator turbo. Han sa at det ikke var mulig å få bestilt regulator separat, så en helt komplett ny turbo må bestilles. - Defekt trykkgiver før turbo. - Løpehjul på dynamo som må skiftes. Anbefalte at en skiftet vannpumpe + dynamo i samme slengen. Dette kom på i overkant av førti tusen, med delene plus arbeid, sa han. Han anbefalte å bruke bilen minst mulig før dette er utbedret da risikoen for å bygge opp sot i toppen er betydelig. Tok så kontakt med selger (som har eget verksted). Feilen skjedde innenfor garantitiden. Han sier dette er svindel, og at det ikke skal skiftes noen turbo. Han mener feilen forsvinner ved å smøre opp et stag til turbo, men at han skifter "still motor" hvis den har gått. Skal levere bilen, og gi han en sjanse til å utbedre feilen. Likevel, blir jeg ganske forvirret over to så vidt forskjellige oppfatninger av samme symptomer. Det siste jeg ønsker er pseudo- utbedringer fra selger, så dukker feilene opp igjen utenfor bruktbilgarantien. Lurer derfor på om dere har noen erfaringer med tilsvarende problem? Mvh Torgeir
- 8 svar
-
- regulator turbo
- trykkgiver før turbo
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Vært en tur innom BMW. Mannen i skranken forteller at i utgangspunktet gjelder 2 års garanti, som på bilene i Tyskland, og det er de norskregistrerte som har 7 års garanti. Skal få undersøkt bilen nærmere for dette problemet mandag, så det er mulig de har nye opplysninger da. Regner med det blir et tresifret beløp uansett om registrerkjedet kun må strammes eller om det har ryket...
-
Hei Jeg er ny her på forumet. Kjøpte en Tysklandimportert 320d E91 registrert jan 2012, antar det var rett før de skiftet til E30/30 senere på året. Gått snart 170 000, servicer tatt på merkeverksted i Tyskland (bekreftet). Har N47 motoren. Ser det blir skrevet at feilen ble rettet opp på biler produsert etter 01/2011, men det er samtidig rapportert om tilfeller på motorer produsert senere. Mitt spm er, hvor trygg kan jeg være på om min bil er uberørt av feilene? Vil BMW's goodwill også gjelde importbiler? Har prøvd å sammenligne min motorlyd med videoen postet tidligere i tråden, men har ikke blitt helt klok på det.