Gå til innhold

Rhavn

Medlem
  • Innholdsteller

    39
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    Bmw 525

Nylige profilbesøk

539 profilvisninger
  1. Tenkte å dele enda en erfaring med HSR actuatoren. Fikk av og til " steering fault" i dash. Varierte veldig hvor ofte jeg fikk feilmelding. Jeg bare slettet kodene i ISTA og kodet opp " start-up HSR" hver gang. Etter hvert prøvde jeg flere ting i ISTA som actuator-test etc. Alt uten hell. Plukket ned actuatoren igjen og fant ut at det ene endestykket ikke var helt i vater med det andre endestykket. ( Se vedlagte bilder) Ved hjelp av kryss-laser fikk jeg rettet opp endestykkene slik at de står mest mulig på linje, og monterte tilbake actuatoren. (Skal være mulig å se forskjell på før og etter bildene) Nå har det gått et par uker og ingen feilmeldinger. ( Bank i bordet 😇) Så tips til dere som skal gjøre samme jobb. Husk å montere alt tilbake i samme stilling.
  2. Takker og bukker, absolutt verdt å gjøre selv. Jeg vet det er mange som lurer på hva målene er på disse foringene, så jeg legger ved et bilde av et kjapt måle-utkast jeg og en kompiss tok på forhånd. Jeg kan IKKE garantere at disse målene er 100 % nøyaktige men det er ivertfall noe å gå ut i fra om man skal lage egne foringer i bronse/ messing. Målene er i mm.
  3. Da har jeg også fått byttet desse foringene på min HSR aktuator. Jobben med å få ut selve aktuatoren er som sagt tidligere i tråden, veldig kronglete men ikke umulig. En ting som hjalp veldig under demontering var å bruke jekkestroppe mellom bakhjula slik at de stod rettet inn mot senter av bilen. Da får man frigjort lenkearmene på begge sider av aktuatoren lettere. ( Boltene i hver lenkearm må selvsagt demonteres først) Jeg kjøpte 3d printa plastforinger og monterte dem med molybden fett etter grundig rengjøring. Jeg var ekstra nøyen på å montere alt tilbake i samme posisjon og slapp unna feilkoder og feil hjulstilling. Foreløpig ser alt bra ut, men tiden vil vise om det holder med nye 3d printa plastforinger. Satser på det går bra.
  4. Noen som har flere tips til hvordan man får ut selve aktuatoren? Fått løsna alle bolter og muttere, men lenkearmen på venstre side får jeg ikke av, den kræsjer i eksosen og står bom fast. Lurer faktisk på om det ikke er mulig på min bil, da det går en haug med støttestag akkurat under aktuatoren slik at det ikke går an å få den ut. 🤔 Dette er på en f11 til info..
  5. Det er sikkert best ja, men vanskelig å få tak i. Jeg vet jeg må bytte mine foringer snart, men har ikke peiling på hvordan jeg skal få lagd eller skaffet foringene i bronse/messing. Så frister heller å kjøpe i plast av han karen i youtube videoen. 🤔
  6. Ser ut som noen har reservedeler til salgs snart 😁
  7. Det skal jeg
  8. Prøver med ny pc og windows 10. " Kopier filene fra SQLiteDBs og psdz i mappa du lasta ned til samme mappe i Rheingold mappa under programfiler" Finner ikke psdz i mappa som ble lasted ned. Er dette steget nødvendig?
  9. Jeg får det ikke til å virke i windows 7 ivertfall. men takk for gode innspill.
  10. Hei, sikkert et spm som mange har stillt, men jeg prøver. Noen som kan gi meg/vise hvor jeg får tak i ISTA-D for windows 7?
  11. Det var ikke Vanos. For 2 år siden byttet jeg vannpumpe til en " oppgradert" pumpe med metallskovler. Lageret i pumpa tålte ikke mye juling fra viskosevifta, som ble demontert og montert x antall ganger. Monterte ny pumpe nå og motoren maler som en katt uten ulyder. Så det nøyer seg å være forsiktig med demontering og montering av viskosevifta, siden den er montert direkte på vannpumpa.
  12. Bytta oljefilterhus-pakkning og toppdekselpakkning. Et par dager senere dukket denne ulyden opp. ( Se video) Vanos? Ingen feilkoder eller andre symptomer. Kun ulyd. Blir merkbart svakere ved varm motor. Demonterte multireima og sjekket alle løpehjul. Allt var i orden. Noen som vet? 20190708_215104.mp4
  13. Byttet justeringsarmer i samme sleng, da de var sprø og knakk bare jeg rørte litt ved dem. 😉 Heldigvis hadde jeg også typen lykt som gikk an å "bake" for at limen skulle slippe. På donorlykta jeg kjøpte var det umulig å "bake" den åpen. Så den knuste jeg åpen for å få ut reflektoren. Respekt til di som klarer å bytte justeringsarmer uten å " bake" lykta! Legger ved bilde av et stk rusten reflektor og hvordan lysbilde blir påvirket.
  14. Løst. Pga sprukken pakkning over xenonpæra har vann og shitt komt inn i lykta. Det resulterte i rusten reflektor. Jeg Åpnet opp lykta og byttet reflektor. ( tidkrevende operasjon) Så et tips til andre e39 eiere: sjekk at gummipakkningen over xenonpæra er hel og fin. Ellers ruster reflektoren og du får et dårlig matt og blast lys.
  15. Problemet er løst. Til alle andre som sliter med lufting og lignende problemer med kjølesystem på e39. SJEKK ekspansjonstanken og lokket. Hos meg var det lekkasje i ekspansjonslokket som gjorde at det hele tiden var luft i systemet, og ingen varme i klimaanlegget. Kan også tipse om å sjekke datomerking på spesielt ekspansjonstank, lokk, plastdeler og slanger. Etter x antall år blir desse delene dårlige og sprekker. Jeg gikk i fella å monterte en brukt ekspansjonstank på min bil. Jeg monterte uten å tenke meg om en ekspansjonstank fra 1997, altså 20 år gammel. Det funket dårlig og plasten i lokket sprakk. Nå har jeg metall-vannpumpe, termostat og termostathus, slanger, ekspansjontank og vannventilblokk ALT produsert i 2016.
×
×
  • Opprett ny...