
iknutis
Medlem-
Innholdsteller
21 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjøretøy
E53 3.0d
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
iknutis's Achievements
Newbie (1/14)
4
Nettsamfunnsomdømme
-
orala reagerte på et innlegg i et emne: E53 luftbelgbytte foran DIY
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: E53 luftbelgbytte foran DIY
-
Hei! Noen uker før jul bestemte X5'en seg for plutselig å senke forstillingen så langt som det gikk. Ettersom den gikk ned på begge sider trodde jeg ikke det kunne skyldes en belg, men ved å lytte foran når kompressoren gikk, hørte jeg lett at det var en lekkasje og visuell inspeksjon av belgen (høyre foran) viste at det var en ganske stor sprekk i den. Begynte så å lete etter deler, airsuspension.no skulle ha 5500kr pr stk fra Arnott. På ebay fant jeg kinavarer til 1600kr inkl frakt, og jeg endte opp på Aerosus fra tyskland til 2000kr levert på døra. I esken ligger selve belgen, ny kobbernippel og forskjellige O-ringer som må byttes samtidig. På denne måten beholder man demperen og nedre del av fjørbeinet. Etter at delen var lokalisert, forsøkte jeg å finne en god oppskrift som forklarte fremgangsmåten, men den gang ei. Mange X5'er er levert bare med luft bak, og der står demperen for seg selv, så fremgangsmåten er ikke lik. Derfor ville jeg nå lage en liten DIY for dette er en ganske så overkommelig oppgave for hobbymekanikeren. Det jeg burde hatt mer av, er bilder. Det første jeg gjorde når jeg fant ut at jeg hadde en lekkasje var å ta ut pluggen til strømmen til kompressoren, den ligger foran til høyre i reservehjulsbrønnen. Trenger bare ta ut reservehjulet, så ser man en stor og hvit plastkontakt foran til høyre som lett kan plugges ut. Dette gir feilkode på luftfjæringen, men siden du har lekkasje allerede gjør ikke det noe. Så slipper du at kompressoren sliter seg ut til du får fikset det. Deretter løsnet jeg spylevæsketanken mens bilen stod på hjulene, 3 muttre som må løsnes og tanken kan da løftes litt opp slik at den ikke står i veien. Løsnet så de 3 muttrene øverst på fjørbeinet, men uten å ta muttrene helt av. Dette for å unngå at fjørbeinet faller ned. Jekket så opp bilen og tok av hjulet. Løsnet så ledningen til ABS-sensoren fra klipset, og det samme med bremseslangen. Jeg brukte så en lufttrekker for å skru av mutteren på lenkestaget (18mm bolt, vertikalt stag som forbinder fjørbein og stabilisatorstag). Satte jekk nummer 2 under fjørbeinet og jekket den opp for å få bolten på lenkestaget ut, slik at den ikke sto i spenn. Deretter løsnet jeg de to store 22mm boltene som holder fjørbeinet fast i navet, og nav med bremseskive og alt kunne da presses lett ned for å gi plass. Obs: presser du for langt kan du oppleve at drivakselen "plopper" ut av indre drivknute, løft da opp navet igjen mens du presser drivakselen tilbake på plass. Så tok jeg av de tre muttrene på toppen for hånd, mens jeg holdt i fjørbeinet for å unngå at det faller ned. Med de tre muttrene av, senket jeg fjørbeinet forsiktig og passet på luftslangen som går inn i det på toppen. Denne var vond å løsne da nippelen er skrudd veldig langt inn i plasten på fjørbeinet, jeg løste dette ved å bruke et skrujern for å vippe hele plastnippelen ut av fjørbeinet og klipte av slangen inne i belgen med en tang. Da er fjørbeinet løst og kan tas ut. Deretter mye enklere å fjerne restene av plasten og kobbernippelen av luftslangen når fjørbeinet er ute. Ny 12mm kobbernippel medfølger i Aerosus-pakken. Fjørbeinet tok jeg med bort på arbeidsbenken, og brukte lufttrekker for å skru av mutteren i topp. Da får man av mutter, en stor skive og en gummiforing. I bunnen av belgen sitter en liten hvit plasttapp som låser nederste del av belgen fast i fjørbeinet, den må tas ut. Når dette er av, kan hele belgen trekkes av fjørbeinet. Bytt så o-ringer og plast-ringer på toppen av demperen, og i bunnen der belgen går over fjørbeinet. Ny belg settes så på, jeg endte opp med å sette belgen i skrustikka og slå fjørbeinet inn i den. Fikk det fint og tett på denne måten, er litt trangt. Deretter er det bare å skru alt sammen igjen i omtrent samme rekkefølge. Husk å sette på kontakten til kompressoren.
-
I tillegg til det bmw cab skriver over, så kan det være verdt å nevne at dersom du har orginale solgardiner bak, har du også en skru gjemt bak dekslet til den som går vertikalt langs ruta. Tok meg litt tid å finne den. Jeg sliter derimot med å montere alt sammen igjen: Setter inn den nye innmaten Setter inn fremste del av selve håndtaket i mekanismen, merker da at innmaten blir stående litt i spenn. Setter inn bakerste del av håndtaket i mekanismen, skrur den fast. Merker da at håndtaket står litt ut i forhold til døren. Setter inn sluttstykket, og (vanskelig å se på bildet) men ikke pokker om hullene matcher så det er umulig å skru fast siste del. Håndtaket står også ut i forhold til døren. Hva er trikset her? For ordens skyld har jeg her satt på delene uten gummipakningene, for de gjør det ikke noe enklere.
-
På bilde nummer to som jeg la ut, helt nederst under cd-skifteren ligger en svart boks som også angivelig er en forsterker. Ifølge rapporten fra Brages i Molde er det en "dsp-forsterker". Så tilsvarende, NYERE enhet ble kjøpt på ebay med delenummer 65126940977 Etter at jeg byttet den har jeg DSP-knapp i menyen og lyd. Så nå fungerer endelig alt som det skal.
-
Som det står i topic. Delenr. 65126940977
-
- 65126940977
- e53
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Ingen hell med forsterker?
-
Oi, pen bil! Men stemmer det at det er en 2-liter på 231hk? Syns det var høyt effekt-uttak fra så lite volum.
-
Forsterker med delenummer 65128379376 ?
-
Gammel tråd; har du den enda?
-
fxslin reagerte på et innlegg i et emne: Z3M Coupe & Z3R 1.9 - It's raceday!
-
Høsten 2014 kjøpte jeg et sett med alt av bærearmer og stag til en A6, kostet 2000kr kontra 15000kr på Møller. To år og 60000km etter syns jeg atter en gang jeg kan høre ulyder fra forstillingen. Trenger ikke være kvaliteten, disse bilene spiser deler. Mener dette var Metzger, men jeg har også kjøpt Bendix bremsekalipper og klosser og det fungerer helt greit.
-
Jeg mistenkte at det har vært byttet diff i den før en gang, da delenummeret tyder på diff til en 4.4i fra 2003 med 2.64 i utveksling. Ved demontering så det ut til at diffen var merket med klistrelapp med 3.91 på, hvis lappen stemmer så er det korrekt diff og da kan det kanskje skyldes slitasje rett og slett. Uansett fikk jeg tak i diff fra en 06 3.0d med 3.91 i utveksling og nå går bilen som ei klokke igjen. Brukte 3 timer på demontering og ganske nøyaktig 3 timer på montering igjen, med ny simring og o-ring på diffen. Jeg bruker bilen mye utenfor asfalten pga jeg går mye i fjellet og drar på fisketurer, da må jeg ha gummi som egner seg så jeg slipper å være bekymret for skader på dekk og felger. Jeg lurer nå på å gå for samme løsning som deg når det gjelder ICE: Eonon GA5166X, men jeg ser det følger med ledningsnett for å koble inn på BM54-modulen og jeg har egentlig store planer om å kutte ut den og alt annet orginalt slik at jeg har kontroll på signalveien og slipper feilsøking på gammel elektronikk. Litt synd de ikke kommer med DAB i grunnen, men kan leve med streaming og evt en minnebrikke også. Blir vel bare nødt til å sette av en helg til montering, så går det seg til. Kanskje en liten tråd hadde vært på sin plass, du skal ha takk for tipset.
-
Har ikke bestemt meg, men siden lyden ikke kom tilbake med ny BM54-modul satser jeg på at den gamle fortsatt er i orden også. Alternativt kan det fort bli ettermarked ja, isåfall plukker jeg nok ut alt det orginale.
-
Utbedret enhet med kraftigere utgangstransistorer, siste versjon av firmware, rca-utganger og remote til ekstern forsterker. Jobben er gjort av Carphonics i england, og koster alene 2500kr. Med frakt og norsk mva kostet denne meg 5000kr, selges for 4000kr inkl frakt. " Here we have Carphonics Stage 2 Amp Upgraded BM54 boosting out real 50RMS watts per channel, with latest firmware to enable auxiliary and dynamic routing, RCA preouts with ignition cable, for easy sub and amp installations and Bluetooth Music Streaming, with the latest V.4.0 A2DP, for better sound quality. " http://www.carphonics.co.uk/bm54upgrades.htm
-
Takk for innspill! Litt usikker på hva disse bilene har og ikke har, men her er noen oversiktsbilder i tilfelle det kan hjelpe. Har kjørt diagnose med en i910; ingen feil knyttet til radio/stereo.
-
Er professional, med en grå BM54-modul i bagasjerommet. Den har jeg forsøkt å bytte uten hell. Mangler navi-plate så jeg får ikke testet om det kommer lyd fra navien. Nesten så det begynner å friste å røske ut alt og erstatte med ettermarkedsdeler. Da vet jeg ihvertfall hva jeg holder på med.
-
Har ikke dsp såvidt jeg vet, ingen knapp for det i menyen.