Gå til innhold

IRN

Medlem
  • Innholdsteller

    52
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW E46 318i, BMW i3 I01

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Hei! Har en lydpotte på min E46 318i med M43TUB19 motor som er i ferd med å gå i oppløsning. Har en fæl eksoslekkasje og bråker godt. Tittet på realOEM og så at festeanordningen på potter fra E46 320i modeller var det samme. Mistenker at potten fra 320i kanskje gir litt annerledes (bedre?) lyd. Må sveise/skjøte på litt ekstra lengde på eksosrøret, men ellers virker det som rett fram å montere. Så da er spørsmålet: Er det lovlig å montere en potte fra en 6-sylindret motor på en 4-sylindret motor? Kravene går vel mest på støy? Og er det eventuelt gode grunner til at jeg IKKE burde skifte potte? Takk for svar!
  2. Hei, Etterinstallerer xenonlykter ordentlig og skal montere høydenivåsensorer. Noen som vet hvordan jeg lett kan trekke kabler fra høydenivåsensor bak og inn i kabinen? Er det noen hull i karosseriet bak som kommer opp i bagasjerommet ellerno?
  3. Noen som vet om mekaniske verksted som dreier bremseskiver i Oslo-regionen? Selvsagt rust det er snakk om, på en i3. Hard nedbremsing funket ikke bra nok til å få bort rusten før PKK. Kjenner til problemstilling rundt minimum tykkelse og har dokumentasjon for mine bremseskiver.
  4. Jeg kjøper mye deler fra Autodoc, men da gjennom en av de andre nettbutikkene deres. De eier mange nettbutikker med forskjellige navn. Selv bruker jeg buycarparts.co.uk. De viser priser inkl 20% mva, men så trekker de fra mva før de sender det. Sammenlignet med autodoc.co.no sparer jeg ofte en del. Eid av samme konglomerat, og pakkene jeg får på døra står det Autodoc på Som sagt av andre i tråden roter Autodoc innimellom med delene de sender. Har selv opplevd at de ikke hadde en vare på lager likevel, og derfor bytter den ut med samme del fra et annet merke uten å si ifra. Autodoc hevder alltid at merket de har byttet ut delen med er bedre, men der kan man være uenig Alt sammen sendes fra Tyskland. Tar vel litt over en uke fra bestilling til det er framme. Har klaget på noen deler, og da har de alltid vært greie med refusjon, man må bare sende inn litt dokumentasjon først.
  5. Hei! Etterinstallerer IHKA og AC i min bruktimporterte E46, og jeg prøver å få liv i IHKA-enheten. Noen som vet hvilken pin det er som gir strøm til IHKA-enheten? Fant pinout her, forstår jeg det rett at det er pin 2 på connector X608 som gir enheten strøm? Ser at på min bil har jeg bare 3 ledninger som går til X608, så må eventuelt trekke noen kabler. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e46-318i-lim/components-connectors/components/a-control-units-modules/a11-control-unit-autom-heater-a-c-system/YtOpOs9
  6. Bilia Furubakken (Høvik) har ansatt mange fra tidligere Furubakken Bilverksted, og jeg hadde bare gode opplevelser med dem. Fått mye feilsøking veldig billig av dem jobber i nærheten, og har også fått taxi-service til jobb av en mekaniker som skulle prøvekjøre en bil! Så meget service-orienterte folk.
  7. Du trenger ikke å bytte hele strømkabelen. BMW anbefaler å gjøre det og selger et reparasjonskit (dyrt), og det innebærer å skjøte strømkabelen. Man bør høre på BMW når det kommer til sånne fikser, men... Det du kan gjøre er å kjøpe en BST (Battery Safety Terminal) fra en delebil og bytte den over. BST'en er den delen som inneholder den eksplosive ladningen. Hvis du bruker en låsetang og setter den fast på kabelsiden så kan du lirke fram og tilbake. Da får du ut kabelen helt fint. Litt vanskeligere å få den inn igjen, men det går det også. Vær veldig forsiktig med at det ikke kommer noe fuktighet inn i ladningen når du har dratt ut kabelen. En ubrukt BST vil ha en liten grønn "knapp" inni. En som er brukt (detonert) vil ikke ha samme grønnfarge, se bilder. Jeg har byttet denne selv da det oppstod korrosjon på ledningene inni BST'en og den ga meg airbag-feil, så den måtte byttes. Mulig det er enklere å bytte hele kabelen, ville bare dele min erfaring https://imgur.com/a/nZsxaEs
  8. Takk for svar, akkurat det jeg lurte på
  9. Slik ser det altså ut i motorrommet mitt:
  10. Hei! Har en M43B19 motor hvor jeg skal bytte pakningene til registerkjede-dekslene (oljelekkasje). Må da ha av vibrasjonsdemper osv for å få av dekselet nede. Greia er at bilen min har ikke aircondition. Men motor ble byttet på et eller annet tidspunkt, og jeg observerer at jeg har et "ekstra" reimhjul som det ikke sitter noen reim på. Og en eller annen luring fjernet AC-kompressoren, sikkert for å selge den. Kan jeg rett og slett fjerne det ekstra reimhjulet? Tenker at det er jo bare dau vekt, blir jo bare som et ekstra svinghjul Det er altså del nr 2 fra dette diagrammet jeg snakker om: https://bmw.7zap.com/en/bmw/e46/318i+m43/l-0-1998-04-ece/11/2056/ Jeg tittet på GS Bildeler sin ETK katalog, og når jeg plotter inn mitt regnr så lister den ikke opp del nr 2 som noe jeg kan kjøpe for min bil.
  11. Takk, ser ut som at en av tåkelyktene er gått... Og en baklykt på lokket. Merkelig at den viser feil i instrumentpanelet. 20200406_153039.mp4
  12. Hei, Har en 1998 E46 318i med halogenlykter. Varsellampene for ødelagte frontlys dukket plutselig opp for høyre side, og deretter for venstre side en uke etterpå. Men både nærlys og fjernlys fungerer helt fint når jeg tittet på lyktene/pærene. Og jeg har ikke gjort noen endringer på lysene på flere måneder. To spørsmål: 1. Vil korrosjon i en kontakt kunne føre til denne tilstanden? Altså for høy motstand slik at varsellampen tennes, men lav nok motstand til at pæren i frontlykten lyser? 2. Vil den gi 2'er-feil på EU-kontroll fordi varsellampen lyser, selv om frontlysene funker helt fint?
  13. Nei det har du sannelig rett i! Vil olje kunne krype såpass langt på glødepluggen fra bunnen? Det er vel bare en bitteliten del som stikker ut i forbrenningskammeret, og det ser ut som at nesten hele lengden av pluggen er dynket i olje utifra bildene?
  14. Toppdekselpakning som lekker? Var det mye olje på coilpakken også?
  15. Får du lest ut noen feilkoder? Har selv opplevd de samme symptomene. Da var det kontakten i ABS sensor på høyre side bak som var kjip. Måtte bare rense den litt. Hvis du renser den og opplever at alle lampene bortsett fra ABS slukkes, så har du fikset det. Ved en slik ABS feil så må du kjøre litt før lampen slukkes igjen automatisk.
×
×
  • Opprett ny...