Jump to content

dopus

Members
  • Content Count

    360
  • Joined

  • Last visited

About dopus

  • Rank
    Major

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Rogaland
  • Interesser:
    bil.motor,data,teknologi,hifi
  • Kjøretøy
    2013 BMW 520D Touring

Recent Profile Visitors

1786 profile views
  1. dopus

    maks hk i 325

    Spot on. Bremser har i utgangspunktet ingenting med effekt å gjøre, men med vekt og toppfart. Så lenge man ikke endrer på toppfart og vekt så ser jeg heller ikke behov for å endre bremser. Toppfart kan være mekanisk begrenset av girkasse/bakaksling utveksling osv, eller elektronisk regulert på nyere biler. Det er ikke automatikk i at mer effekt=høyere toppfart.
  2. Ser du skriver at du har kontrollert og skiftet VNT akkurator og tilhørende deler. Har du sjekket at det fungerer slik dem skal. Kanskje det er mulig å sjekke med ISTA eller tilsvarende diagnose programm. Har plukket fra hverandre et par turboer med VNT spjeld som var sota fast, disse var som regel stuck i "liten" eller "stor" modus. Bilene gikk enten veldig bra på lave turtall og dårlig på høyere ("liten") eller omvendt ("stor") Ville ha dobbelt sjekket VNT relaterte deler (akkurator, spjeld, vakuum ventil/slanger osv. Din feilbeskrivelse minner veldig om VNT problemer (slik j
  3. I Signaturen til Otis som har svart i denne tråden ligger det linker :
  4. Bestill deg en diagnosekabel på ebay og last ned INPA eller ISTA-D eller tilsvarende program. Uten noe form for diagnose blir det ren gjetning for oss som forumbrukere her.
  5. Tenkte da på å skifte olje i converter, ikke skifte converter. Vet ikke om olja på converteren må skiftes seperate i forhold til kasse. Og for all del ikke skift deler uten diagnose først.
  6. Hvis den starter greit så burde det vel ikke være glødeplugger, vil jeg tro. Tenker jo girkasse jeg da, i og med at du sier at den skyter fart over 2500. Kanskje converter har en stallspeed på 2500? Hadde nok prøvd meg med et olje og filter skifte på girkassen dersom du har automat. Inklusiv skifte oljen i converteren.
  7. Hmm. Ja dem er todelt, derfor jeg eventuelt går for disse hvis jeg skal handle hos den aktuelle butikken. Får relativt rimelige todelte i norge også. Blant annet nk skiver hos bildeler.no "Disse bremseskivene er produsert i høykarbonisert bimetall. Det vil si at de er laget for å veie minst mulig, og tåle mest mulig. Skivens sliteområde er i høykarbon stål, som sikrer lengre levetid, og har bedre toleranser for varme. Samtidig er resten av skiven produsert i en aluminiumslegering som sparer vekt" Disse ligger på ca 1200 pr stk, men har ingen aning angående NK og kval
  8. Nei, kjøpte ikke bilen der, men garantijobber har blitt utført der, da det er min nærmeste bmw forhandler, og bilen ble kjøpt i en annen landsdel. Hadde lekkasje i venstre bakdør for et par år siden, og dette ble utbedret hos min lokale forhandler på garanti. Merket tidligere i år at dørlomma på den siden ble fuktig, Dem hadde bilen inne og sjekket. Sa dem hadde sjekket dreneringen. Dem burde jo ha sjekket fuktsperren da , da det er et ganske vanlig problem. Så dette blir vel da en reklamasjon på dårlig arbeid , mest sansylig dårlig del. Da det ikke burde begynne å lekke etter såpsss kor
  9. Kanskje du har samme problemet som jeg hadde?? Ta en kikk her
  10. Da var fuktsperre / lydisolasjon, på venstre bakdør, skiftet på reklamasjon. Bavaria skiftet dette uten kostnad for meg. Mulig jeg tar av dørtrekket, og går over med gummirulle bare for å være sikker på at butylen hefter godt til dampsperren. Får vente til værer er litt bedre. Er i hvertfall tett nå
  11. Skiftet til nye orginale skiver og klosser for noen år siden. Så hadde ikke rengnet.med kast i disse allerede. Kjører ikke mer en ca 10k km i året.så burde holde lenger. Har vært inne på tanken om det kan være rust på klaven/holdeten eller navet. Får vente til det blir litt bedre vær, så får eg ta av og kikke eventuelt pusse/smøre litt og se om det hjelper. Merker ikke noe i bilen under normal kjøring , bare litt hyling fra bakbremsene ved rygging ut av gårdsplass eller ved full sving. Så hvis det er kast i skivene så er det ikke mye i hvertfall, bare irriterwnde
  12. Dem jeg fant prisene på er oppgitt kompatible med oe nr fra oe delekatalogen for min bil.
  13. Så konklusjonen her er at det er rimligere å handle fta autodel.co.no. men at en løper risikoen med å få feil deler. Etter å ha letet langt bak i hukommelsen så husker jeg at faktisk hadde handlet der en gang for en del år siden. Et nav til en saab. Det kom aldri noe moms og fortollingsgebyr på varen. Selv om det skulle det, og jeg hadde beregnet det i totalprisen.. Sikkert bare flaks. Men det var rett vare., og ca 1.5 uke lev.tid. Hmm får se om det dukker opp noen gode kampanjer i forbindelse med black friday først. Støtter norsk butikk dersom prisforskjellen ikke er for sto
  14. Både Koed og GS (i tilegg også Bavaria) har nå samme eier, så da er det vel ikke noe særlig konkuranse på deleprisene heller . Dårlig nytt for som forbrukere. Kan nesten garantere at i hvertfall ikke blir mer konkuranse og lavere priser. Når dem mest kjente aktørene plutselig må svare for sanme eier. https://www.mynewsdesk.com/no/hedinautomotive/pressreleases/hedin-automotive-overtar-aksjemajoriteten-i-den-danske-bmw-dele-virksomheten-koed-3031769
×
×
  • Create New...