Hei!
Har en sak med min 2011 BMW 320D, der pumpa har havarert og spredd spon i hele systemet, som forsåvidt er kjent på disse.
Det beste hadde selvfølgelig vært å sette den hos bavaria, men som student tillot ikke lommeboka det så den ble plassert hos en landsdekkende verkstedkjede med god omtale her i området. Men det kan virke som de aldri har vært ute for dette før, for bilen blir ikke bra. Pumpe og dyser er byttet, og nå vil de prøve å bytte fuelrail. Ser ikke for meg hvordan den kan være synderen? De bytter dyser så går bilen en liten stund før de ryker igjen, sammen med diverse andre feilkoder og nødmodus ved pådrag. Bilen har altså blitt både startet og kjørt under verkstedoppholdet, men aldri av meg da den har stoppet igjen rimelig fort ved prøvekjøring fra verkstedets side.
Siden den spiser dyser mistenker jeg systemet er langt fra godt nok renset og spon enda sirkulerer, selv om mekanikeren nekter for dette. Jeg frykter derfor at levetiden til nye pumpa er betydelig redusert, og at mengder med spon har tatt veien gjennom sylindre/eksos/turbo og også ned i motoren.
Så det jeg lurer på er, kan det være noe annet enn spon som gjør at verksted sliter med å få den til, og stadig feilmeldinger på dysene?
Eventuelt hvis jeg har rett i mine mistanker om dårlig rengjøring/deler de burde byttet som er oversett, kan flere komponenter innvendig i motor ta skade av det siden de på verksted har kjørt bilen? Kan dette eventuelt påvises på noen måte? Ser for meg at å bevise at verksted har skyld for et totalhavari i ettertid vil være fryktelig vanskelig.
Setter stor pris på innspill her, da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lengre!