Jump to content

Mekkern

Members
  • Posts

    4
  • Joined

  • Last visited

Mekkern's Achievements

  1. Konklusjon: Fikk tatt en sjekk hos en som driver med AC-service, og det viste seg at anlegget ganske riktig var helt tomt for gass. Ny gass fylt opp, og trykket tilsa at kompressor fungerer som den skal, og at det ikke er noen stor lekkasje (om noen). Gassen inneholder sporstoff, så skal følge med om grønnfarge kommer fram noe sted langs rør o.l. Og helt klart det er best å gjøre dette hos en som har utstyr og kompetansen på plass, warg. Fikk også tips om hvor lekkasje oftest oppstår på den bilen, det er ved et rør som ligger inntil høyre hjulbue. Der ligger en del av røret vannrett på en plate det lett samler seg møkk og diverse på. Viktig å holde et rent der, er et deksel som bør skrus av så man kommer til. Kompressoren er sjeldnere problem på den bilen, visstnok. Så da er det å håpe på en varm sommer med mye bruk av AC!
  2. Takker for raske svar, da blir det sjekk av gassnivå og ev. lekkasjer neste.
  3. Hei, BMW E91 318i 129hk 2007-modell Lurer på om noen har tips til feilsøking/løsning på AC/klimaanlegg som ikke blåser kaldt. Fungerte fint i fjor, men da tempen begynte å stige i våres og det ble behov for kjøling, viste det seg at det er null kjøling nå. Alt fungerer fint på panelet i bilen, justering av temp, skru av og på AC, vifter osv. Hører også tydelig endring på motor når AC skrus av og på. Kjørt scan med Carly, men får ingen feilkoder. Antok/antar at dette er ting som bør sjekkes: - at compressor clutch starter/stopper Oppdaget da at denne bilen ikke har synlig clutch, men en løsning inne i kompressor - sikringer Byttet de to sikringene som hadde AC-ikon i oversikten, ingen effekt - rele, bytte Var såpass knotete å få av dekslet at dette ikke er gjort ennå - AC-sensor Sjekke strømtilførsel - Gassnivå Prøve å etterfylle Noen som har vært borte i samme problem og har kommentarer/andre tips til mulig årsak/hva som bør sjekkes først?
  4. Hei, Fikk en dag en liten "klunke-lyd" ved start av visker bak, den hakket litt og stoppet opp midt på ruta. Åpnet glassluka og satte visker i riktig posisjon, samme ved neste forsøk. Og etter noen ganger med dette ville ikke visker bevege seg i det hele tatt. Motoren fungerte fint, plata med hullet i nedre del av luka roterte som den skulle når jeg testa med åpen glassluke. Søkte selvsagt rundt etter mulig årsak/fix, og fikk mange treff på smøring av akslingen som går gjennom ruta. Men syntes armen gikk rimelig greit når jeg testet manuelt, så virket ikke som sannsynlig årsak. Fikk etter hvert mistanke til tappen under glassluka som går ned i hullet på plata som driver viskeren, syntes den så veldig kort ut når jeg sammenliknet med bilder jeg fant på nettet. Og løsningen ble å sprute på litt WD-40, vente litt, og så trekke forsiktig i tappen med en tang. Dermed ble den ca. dobbelt så lang, og viskeren fungerer igjen. Tappen er fjærbelasta, og min hadde tydeligvis rusta fast. Hadde på mer WD-40 og beveget tappen opp og ned til det ikke kom mer rustfarget væske ut. Hadde også WD-40 inn mot akslingen og beveget viskerarmen maaaange ganger fram og tilbake manuelt, forhåpentligvis motvirker det at den setter seg fast med det første.
×
×
  • Create New...