
martinkron
Medlem-
Innholdsteller
14 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
martinkron's Achievements
Newbie (1/14)
6
Nettsamfunnsomdømme
-
Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))
emne svarte i martinkron sin martinkron i Teknisk
Ser ikke ut som det ble noe mer problemer. Men ble et par dager i garasjen ja :) -
uglefossen reagerte på et innlegg i et emne: Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))
-
Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))
emne svarte i martinkron sin martinkron i Teknisk
Ja, det er sant selvfølgelig, så den opprinnelige observasjonen på nesten 45 grader stemmer nok da ... Når jeg målte TDC på sylinder 1 så syntes jeg de sto med omtrent 45 grader istede for omtrent 90 grader ... -
Otis reagerte på et innlegg i et emne: Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))
-
E.C. reagerte på et innlegg i et emne: Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))
-
Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))
emne svarte i martinkron sin martinkron i Teknisk
Kan bekrefte at dette var registerkjedeføringen. Føringa hadde knust/knekt flere steder. Drevet som kobler veivakselen til kjede var ganske skadet, man kunne se at tennene "lente" seg til den ene siden, så det er tydelig at det var her kjedet har hoppet over. Hvis du skal kjøpe deler til dette, så pass på at registerkjedet du får er helt og ikke har kjedelås. Dette lærte jeg den harde veien. Skal du bytte drevet på veivakselen så er det helt klart lettest å bytte med et kjede som er helt og ikke har kjedelås. Eneste gangen du trenger kjedelås er om du ikke skal løsne veivakselbolten på motoren... Det førte til at jeg også måtte av med bunnpanna, som også hadde en lekkasje, så det var jo greit nok. Når jeg fikk verktøyet for å låse motoren i posisjon, så viste det seg at kamakslene var nesten 180 grader ute av posisjon i forhold til normalt. Alikevel virker det som at motoren ikke har tatt skade av det. Bilen går fint etter at den nå er satt sammen igjen. Til folk som vurderer å droppe å ta av bunnpanna ved en slik reperasjon så bør man hvertfall sjekke om man får satt sammen føringen igjen uten å mangle noen deler.... Her er bitene jeg fant i oljepanna, de er såpass store at det hadde vært vanskelig å få alle disse i en håndfull. -
Kom over denne lekkasjen når jeg tok av det fremste dekslet under bilen (bmw 1 serie, 2005 modell 116i bensin). Er dette simmeringen som lekker, eller er det bunnpanna? Det er vått langt frem langs skjøten mellom motor og bunnpanne, men ikke fått nedover selve bunnpannen.
-
Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))
emne svarte i martinkron sin martinkron i Teknisk
Supert, takk for tips -
Bimmernew reagerte på et innlegg i et emne: Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))
-
Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))
emne svarte i martinkron sin martinkron i Teknisk
Takk for svar. Jeg sjekket også i stad hvordan tenningen står, når jeg får sylinder en i absolutt topp-posisjon, så står begge kamakslene på rundt 45 grader i stede for 90 grader. Det betyr nok at kjedet har hoppet over noen tenner på veivakselen. -
Bimmernew reagerte på et innlegg i et emne: Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))
-
Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))
emne svarte i martinkron sin martinkron i Teknisk
Den begynte å gå dårlig, så stoppet den helt. Katalysatoren var helt rød. feilmeldigner om vanos-ventiler. byttet til bilstein febi veivakselsensor... -
Feil på registerkjede? 1 serie 116i bensin (E87 / N45))
emne svarte i martinkron sin martinkron i Teknisk
Så det er bare å få byttet kjede? -
Jeg har en BMW 1 serie 2005 (E87) 116i (N45). Bilen starter ikke, men den drar rundt når starteren går. - Pluggene blir våte, så det er nok bensin - Det er gnist - Eksosen er ikke tett - Den får luft - Byttet VANOS-ventiler - Byttet Veivakselsensor som var ødelagt Fikk tips om at det kunne være registerkjedet, og har demontert topplokket. Når jeg dreier motoren så går kjedet fra stramt til slakt av og på. Se video: La ved bilde av slakt kjede. Antar dette ikke er sånn det skal være? Er det VANOS som regulerer feil, eller er det registerkjedet som ikke lengre er stramt nok?
-
Bimmernew reagerte på et innlegg i et emne: BMW 1 serie (E87) 116i starter ikke
-
Prøvde å ta opp lokket å bevege på kjedet. Kjedet var ikke mulig å flytte på med en skrutrekker, og det virket helt stramt. Jeg prøvde å løsne manifolden, og da virket det som at den tente innemellom, men startet ikke. Etter jeg hadde forsøkt å starte den en liten stund så gikk jeg å så i motorrommet, og da var det en liten brann i eksosportene, så det må ha tent. Jeg antar at det er et tenningsproblem, så jeg målte kamakselsensorene, ledning nr 1 hadde batterivolt uansett hva jeg gjorde, mens den midterste hadde batterivolt, men gikk ned til omtrent 0 når jeg tok skrutrekkeren på den, så de virker som at de er i orden ... Er det mulig at flere av coilene er gått slik at den ikke starter? Finnes det noen måte å sjekke om tenningen går som den skal?
-
på denne motoren så sitter katalysatoren på manifolden, det er riktignok en sensor i røret rett før katalysatoren, men den sitter sånn til at den er ikke så lett å løsne, må se om jeg får kappet til en fastnøkkel så jeg får plass ... https://www.gsbildeler.no/etk_delekatalog-eksos-18_0557
-
Hvordan tester jeg det, må jeg løsne manifolden så den får fri eksos kanskje?
-
Håper det er noen som kan gi meg litt hint om hva jeg kan prøve å sjekke. Kjøpte bilen i starten av måneden, også andre dagen jeg kjørte med den så begynte plutselig bilen å gå dårligere. Til slutt var det ikke noe trekkkraft igjen i bilen og den stoppet. Fikk ikke startet igjen, og måtte hentes med viking. Jeg åpnet panseret og så at katalysatoren var helt glødende rød. Prøvde å starte bilen igjen flere ganger, men fungerte ikke. Tok bilen hjem og skaffet meg ISTA+ og leste ut feilmeldinger, da var det feilmeldinger om feiltenning og om VANOS-ventiler. Byttet begge ventilene, og det hjalp ikke. Jeg har også sjekket om det kommer noe ut av eksosen, og det kommer noe ut så det er ikke helt tett ... Har også forsøkt å starte den uten luftfilter uten at det hjalp. Første gangen jeg gjorde dette så kom det masse røyk ut av den metalldelen med spjeldet til lufta, men har ikke klart å gjenskape dette.. virker nesten som at den tente et lite øyeblikk... Luftfilteret ser helt nytt ut. Andre feilmeldinger som var der var feil på batteri, og den klaget på at "Auxiliary water pump" ikke fungerer. Byttet batteri. Nå er det bare denne "Auxiliary water pump" feilen igjen, og den starter fortsatt ikke. Sjekket pluggene, og de gnister, og de blir helt våte av bensin... Noen som har noen ide om hva som er neste å teste?