
Bjerknez
Medlem-
Innholdsteller
91 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
Bjerknez vant dagen sist Desember 26 2024
Bjerknez hadde mest likt innhold!
Om Bjerknez
- Bursdag 06/27/1976
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Fredrikstad
-
Kjøretøy
BMW i4 M50
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Bjerknez's Achievements
-
fupsaker reagerte på et innlegg i et emne: Ny BMW i4 M50 bestillt :)
-
mr.pingu reagerte på et innlegg i et emne: Ny BMW i4 M50 bestillt :)
-
KireS reagerte på et innlegg i et emne: Ny BMW i4 M50 bestillt :)
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne: Ny BMW i4 M50 bestillt :)
-
Orjan reagerte på et innlegg i et emne: Ny BMW i4 M50 bestillt :)
-
Jeg må bare si at jeg regelrett elsker den Dravit Grey fargen! Det er utrolig vanskelig å vise denne fargen på bilde, men når solen skinner så har den et vagt brun/gullskjær i fargen. Den ser veldig mørk ut når det er mørkt ute, grå når det er overskyet, og gråbrun ish når solen skinner.
-
fupsaker reagerte på et innlegg i et emne: Ny BMW i4 M50 bestillt :)
-
Marius2002 reagerte på et innlegg i et emne: Ny BMW i4 M50 bestillt :)
-
Okay. Takker for opplysningen. Da er det nok ikke noe å gjøre med for min del
-
Okay. Veldig merkelig. Kan hende at dette kan være basert på lover og regler i landet man bor også?
-
Et lite spørsmål... Når jeg kjører med cruicecontrol og klikker "set" til den hastigheten som bilen viser er på stedet så funker jo det fint selvsagt. Like før en feks. 50 sone så viser bilen at det kommer en 50 sone og lar meg klikke "set" for å sette cruice til 50 etc. Bilen vet altså hastigheten på stedet og hvilken hastighetssone jeg kommer til. Er det mulig å få bilen til å stille inn cruicecontrol automatisk uten at jeg fysisk må trykke "set"?
-
Å sist men ikke minst, så glemte jeg å nevne det viktigste. Nemmelig tørk av bil. Jeg er ev den typen som mener minst mulig berøring av lakken er best. Så jeg anbefaler en blåsetørker. En god løvblåser er fin og bruke til å blåse bilen tørr. Men ikke bruk den som løvblåser. Bruk den kun for tørk av bil. Ikke noe kult og blpse løvrester fra filteret rett ut på en skinnende ren bil....
-
Jeg har litt snøring på bilpleie ja. Jeg er ikke proff, men har mer eller mindre holdt på med dette på entusiastnivå vertfall de siste 12 årene. Jeg har etterhvert fått et ganske jordnært forhold til bilpleie etter å ha testet et hav av produkter og falt i den store må ha alt kategorien og har hatt kjellerenfull av svindyre vokser og ellers alt annet som jeg har testet på egne og andre biler. Jeg har også rubbet/polert en del biler. Ikke bare min egen. Det du trenger for å få en ren bil hjemme og som er viktigst av alt er høytrykkspyleren. Skaff deg en høytrykkspyler med god vannmengde i forhold til trykk. 150 bar eller mer og ikke minst bra vanntrykk. Regje med å betale fra rundt 5.000 kr. For en god høytrykkspyler. Mange i dag bruker skumkanon, men det er ikke det viktigste for å få bilen ren. Men så koster det heller ikke all verden. For 500-1000 kr. Får du en god skumkanon. Skum brukes i hovedsak til å få avfettingen under til å henge lenger på panelene før dem tørker inn. På den måten er skum ganske effektivt. På vinteren bruker du petrokjemisk avfetting. Petrokjemisk avfetting bør ikke brukes på gummilister og dekk etc da petrokjemisk avfetting er oljebasert. Bør heller ikke brukes på ruter og man trenger ikke å bruke det andre steder enn nederst på bilen opp til vinduene der asfaltflekker etc dukker opp. Prickbort er en kjent avfetting som mange bruker. Så bør du kjøpe deg noe som fjerner bremsestøv, piggstøv etc. disse kalles ofte iron remover etc. meget effektive saker og brukes kun nederst på panelene der problemet er. Ingen grunn til å sause ned hele bilen med dette. På sommeren bruker du alkalisk avfetting som er mye bedre på og fjerne organisk skitt, som feks. Innsskter, fugleskitt etc. Der har jeg forelsket meg i Sufex Touch-less. Denne lan man blande ut og er meget drøy. Kan brukes som ren avfetting, eller i skumkanon. Når det kommer til bilshampoo så liker jeg å bruke en sjampo som ikke inneholder noen form for glansmidler og "beskyttelse". Grunnen til det er fordi den beskyttelsen man får derfra er sjelden god å jeg bruker uansett Gyeon hurtigforsegler etterpå. Å legge hurtigforsegler oppå en annen beskyttelse som er sårligere funker dårlig. Gyeon hurtigforsegler funker veldig bra. Den har best effekt etter et døgn med herding. Varigheten er lett 3-4 måneder mener jeg å den er superlett og påføre. Carpro sin er også veldig bra. Personlig sliter jeg veldig med ryggen, så jeg har ikke tolmodighet til å legge voks. Voks har som regel den samme varigheten som en hurtigforsegler, men det tar vesentlig lenger tid å legge. At noen anbefaler en spesifikk voks til en spesifikk lakk er noe jeg ikke tror noe på eller gidder å diskutere. Det er polering som gjør lakken blank, ikke voksen. Voksen er der for å beskytte lakken samt få skitt til å ikke feste seg like lett og vannet til å prelle fortere av. Den beste voksen jeg har prøvd så langt er Collinte #845. Er vel rundt 300 kroner for en flaske å den har du trolig resten av livet. Swissvax Shield er også veldig god. En såkalt premium voks, men gir ikke noe mer glans enn noen andre jeg har prøvd. Du betaler dor at det er Swissvax og fordi den lukter himmels godt (Mango). Tull og bruke penger på om du lever på budsjett. Skinn tåler veldig mye juling. Har du en helt ny eller ganske ny bil så ville jeg kun brukt en skinnrens en gang i året. En såkalt balsam. Alt i ett produkt. Dette bør gjøres når det er litt varmt i været da skinn er litt mykere da som regel. Merk at mange mener at det å bruke hurtigforsegling på frontruten som Gyeon eller Carpro etc. er greit. Jeg mener at det kommer ann på. Jeg tror det finnes bedre dedikerte produkter for frontruten enn hurtigforsegling. Problemet er vinduspusserne. Det beste er nok å bruke en glass coating her. Du trenger som regel ingen dedikert felgrens. Med prokbort (ikke bruk petrokjemi på dekksider), iron remover og Surfex Touch-less samt en felgbørste kommer du veldig langt. Hvis du må bruke syrebasert felgrens for å få dem rene, så vasker du bilen for sjeldent. Jeg har aldri brukt syrebasert felgrens. Dette er noe man bruker for å få dårlig vedlikeholdte felger rene kjapt for å legge et grunnlag. Ellers, så trenger du en god vaskehanske. Mye og velge mellom her, med de fleste kjøpt fra norsk entusiastbutikk på nett er gode.
-
mslello reagerte på et innlegg i et emne: Ny BMW i4 M50 bestillt :)
-
Hvorfor oppgir dem med rullende start? Noen grunn til det, annet en at tallene skal se bedre ut? Når det kommer til BMW har jeg hørt at dem er ganske liberale med tallene dem oppgir og at man ofte finner ut at bilen overpresterer i forhold til oppgitte specs.
-
fupsaker reagerte på et innlegg i et emne: Ny BMW i4 M50 bestillt :)
-
Orjan reagerte på et innlegg i et emne: Ny BMW i4 M50 bestillt :)
-
En liten oppdatering etter ca. 4 måneders eie med noen bilder av bilen med sommerhjulene: Så langt er jeg veldig fornøyd med bilen og ikke opplevd problemer
-
Gratulerer med fet bil. Helt lik min. Samme farge også. Jeg har andre felger, men ellers lik. min bil ble vertfall levert en måned før den egentlig skulle. Jeg ble fortalt den 1. eller 2. uka i januar, men den ankom forhandler 10. desember
-
Min mening er at det å holde bilen jevnlig ren gjennom vinteren er bedre enn å ikke vaske i det hele tatt. Når jeg sier "ren" så blir den jo aldri 100% ren i disse automatene, men du får av det værste og er utgangspunktet bra, så blir resultatet etter automatvask bedre. Har du tilgang til en selvvaskehall hvor du kan ta med egne produkter samt du kan stå og holde på litt, så er det selvsagt bedre, men det er ikke mange av disse plassene. Dessuten er det som regel også mye dyrere.
-
Vinterstid er det mange som ikke har mulighet til å vaske bilen hjemme. Da kommer man nesten ikke utenom selvvask/automatvask. Jeg tegnet et abonnement hos Glitra. Som ny bruker får du ubegrenset antall vask første måned for 169 kroner. (Børsteløs). Det er bedre og vaske bilen jevnlig i børsteløs vask enn å ikke vaske den i det hele tatt mener jeg. En skitten bil blir ikke ripete i utgangspunktet, men den blir det når folk går intill den etc. hvis den er skitten. Ta en skikkelig vask på den før vinteren og sett den inn med en sterk sealer eller coating så holder den gjennom vinteren med noen automatvask (uten børster). Jeg la Gyeon H2O hurtigforsegler på lakken for 2 uker siden. Jeg har sikkert vasket den 5 ganger i Glitra automat uten børster og vannet pærler seg enda.
-
Kanskje BMW sine hester er mer reelle? Jeg har hørt at BMW er ganske liberale når dem oppgir slike specs. Feks. 0-100 tiden hvor dem oppgir 3.9 sek. mens de fleste får mye bedre tider enn det. har sett noen som har klart ned mot 3.5 sekunder med gjentatte forsøk. Uansett ikke uhyre viktig, men kan det være at BMW har oppgitt HK. på hjulene og ikke i selve motoren? Jeg er uansett grønn på dette selv...
-
Jeg er på ingen måte missfornøyd og tallene overrasker meg ikke veldig heller. Men jeg synes nå det bør tas med uansett når den argeste konkurrenten klarer langt under 20kwh til sammenligning. For man bruker jo ikke 544 hester til enhver tid og TMYP har vel strengt tatt omtrent like mange hester? Jada, dem veier mindre og det ser man igjen i kupeen vedrørende opplevd kvalitet som er dårligere etter min mening, så det kan hende BMW veier mer rett og slett fordi dem bruker materialer av høyere kvalitet som igjen går ut over rekkevidde etc. Men altså... jeg er på ingen måte missfornøyd
-
De adaptive LED lysene er så absolutt gode og lyser veldig bra. Jeg kjører alltid med "Auto" på. Har enda til gode å se at dem "bommer" og får andre bilister til å blinke på meg.