Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her som vet av en DIY til skifte av bremsebånd til min E46 320dat 04 mod?

Har brukt litt tid her og på youtube, men ingen overbevisende treff. Er mest opptatt av hvordan man bytter/ strammer båndenden slik at man får det symetrisk på begge sidene. Slik at man er i stand til å få bremskivene på etterpå. Hvor slakker og strammer man båndene?  \:D/

takk

Kentho

Skrevet

Skal være en fjør som man skal feste på ene siden av bremseskoene og en justeringsskrue på den andre siden. Ta bilder før du demonterer og sett sammen det nye helt likt. Deretter strammer du skruen noen runder :-)

Kan bli mye prakk å få sammen det nye settet hvis du ikke har gjort det før, derfor tar du bilder!

Skrevet

Er jo ikke så veldig hokus Pokus det der. Er ganske rett frem.

Av med hjulet. Bruk en lommelykt, så ser du gjennom ett av bolt hullene, til du ser en veldig rar justeringsskrue med tenner på. Bruk en tynn skrutrekker og vri på den til du føler at skiva går lett rundt, vri på den til det ikke går mer. Sprut på med WD40 eller noe, så går det lettere. Så er det av med bremse kaliper  og bremseklosser. Husk å løsne lille skruen som holder bremseskiva på plass før du skrur av bremser klosser eller begynner å løsne opp justeringsskrua på håndbrekk skoa. Det hender den sitter veldig godt, og er dritt å ha demontert alt, så stopper all jobben opp pga en liten skrue.

Etter det av med fjærene, kjøp nytt monteringssett og spray på med litt fett,så går ting lettere rundt. Så er det bare å sette sammen alt igjen. Før du monterer kaliper og bremseklosser tilbake, så må håndbrekket justeres opp. Da må du igjen vri på den justeringsskruen gjennom ett av de bolthullene. Vri på den til skiva går rundt,men stopper opp med engang uten hjelp. Da skal håndbrekk skoa være riktig justert i henhold til skiva.

Gå inn på nettsiden til gsbildeler,skriv inn regnr på kjøretøyet ditt og inn på ETK under håndbrekk sko. Der ser du veldig enkelt og greit hva som er hva, hvor ting skal stå. Så slipper du å kødde til noe.

Lykke til :)

Skrevet

Tusen hjertelig takk for et meget bra svar BMW CAB!! \:D/

Veldig bra beskrevet og akkurat det med stramming og slakking av bremsbånda gjennom bolthullet i skiva løste mye :)

Da vet jeg hva jeg skal gjøre i helga! :bmw:

Skrevet

Sist EU-kontroll fikk jeg mangel for veldig ulik bremsevirkning for parkeringsbremsen. Ville prøve å justere det inn, i tilfelle det ikke var nødvendig å bytte bånd eller skiver. Brukte den DIY'en her som hjelp http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1684596-DIY-E46-3-series-E-Brake-Adjustment.

Det ble ikke bra på første forsøk dessverre, men fikk tips om å kjøre et lite stykke  med håndbrekket litt på for å slite bort rust på innsiden av skiven. Justerte så på samme måte som før og den gikk rett gjennom på EU. Bare et lite tips!

Skrevet

Er også veldig greit å bruk sandpapir på inn siden av bremseskiva hvis den ikke skal byttes, men kun håndbrekk bånda. Prøve å få vekk mest mulig av slitekanten på inn siden.

Jeg pleier også å sette håndbrekk vaier i midten på gjengene inni bilen ved bytting av håndbrekk bånd, da står det likt på begge sider. Og man justerer inn etter feelingen.

• 1 year later...
Skrevet

Stramma håndbrekket på E46`n idag. Har lest igjennom DIY men blir ikke helt klok på hvordan det skal gjøres!

Fant fram til tannhjulene på begge sider for justering av bånda. Satte på håndbrekket 4 klikk opp og strammet tannhjulet til jeg ikke fikk vridd dekket på begge sider. Tok av håndbrekket og dekka rulla fint. Men når jeg var ute og testkjørte og stoppet i en bakke så måtte jeg dra håndbrekket helt opp men brekket tok ikke skikkelig tak så bilen seig litt forover. Strammet inne i bilen på selve brekket/vaierne, men nå stopper den på det 5 klikket. Men brekket skal vel ta tak ved 3-4 klikket?

Har jeg gjort feil med ikke å skru tilbake et par hakk på tannhjulet når hjulet ble låst? For det gjorde ikke jeg!

Har lest på DIY at dette skal gjøres om ikke jeg har lest helt feil, men hvorfor skal det løses opp igjen etter at hjulet er låst?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...