Gå til innhold

Fikset - E46 manuell - Ulyder ved akselerasjon


Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

EDIT:

Problemet er fikset! :) viste seg å være diffen. 

 

 

Kort om hvordan min opplevelse med ødelagt diff var :P:

 

Dag 1:
Det startet med at jeg skulle på jobb. Lå merke til at det var en veldig lav og konstant ulyd når jeg la meg ut på motorvegen i ca 80 kmt. Trodde først det var en løs bolt eller noe. På vei hjem fra jobb var lyden der fortsatt. Ble veldig frustrert fordi jeg ikke visste hva det var. Satte meg ned og så minst 400 Youtube klipp for å se om jeg fant noe som stemte overens med ulyden jeg hadde, men jeg fant dessverre ingenting som matchet! :(

Bestemte meg for å ta en kjøretur i Maridalen på kveldstid for å sjekke om jeg kunne finne årsaken, men fant ingenting! :S Synes det var veldig merkelig at lyden plutselig bare oppstod. Det var ingen ulyder dagen før, og jeg har heller ikke "rævkjørt" bilen på noen måter.

 

Forresten: Ulyden vist på videoen er fra "Dag 1".  Ulyden i videoen var kjempe svak sammenlignet med helikopterlyden et par dager senere hehe :P.

 

Dag 2:
Fikk kjørt bilen opp på bukk og akselererte mens den var oppe i lufta. Jeg og mekanikeren fant ingen ulyder i alle gir og alle mulige hastigheter. Men med en gang vi fikk bilen ut på motorvegen var lyden tilbake, bare at denne gangen minnet lyden om en slags motorsykkel.
Altså: På det tidspunktet oppstod ulyden kun når diffen fikk belastning. Lyden oppstod kun når man ga gass, var ingen ulyder når man slapp gassen, eller holdt clutch inne.

 

Dag 3:
Skulle ta EU-kontroll hos Arne Gulbrandsen. Fikk dem til å ta en titt på ulyden i samme slengen. Dem kom frem til at det var diffen.

Lyden minnet om helikopter nå, og ved 60km/t fikk man KRAFTIG vibrasjon i rattet, samt en konstant "DRRRRRRRRRR" lyd fra bakstillinga. Hjalp ikke om man slapp gassen, eller holdt inn clutchen - Lyden var der uansett :(.

 

Fikk byttet diffen et par dager etter hendelsene over ^ Og nå er bilen frisk igjen! ;).

 

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Heisann folkens :)! Det har oppstått et lite problem på bilen min! Skjedde for et par timer siden. Håper at noen kjenner seg igjen, og kan hjelpe meg!

 

 

Lyden kommer kun mens bilen ruller, det skjer altså ingenting når man ruser bilen mens den står stille. Lyden på sitt høyeste under akselerasjon, og oppstår i alle gir. Det er vanskelig å høre ulyden i 1 og 2, men kjempe lett å høre i 3,4 og 5 når man cruiser mellom 2-3 tusen omdreininger.

Har ingen risting i rattet, og giringa går smud (ingen metall, skraping eller "wiii" lyder).

Høres dette kjempe dyrt ut? Noen som har hatt et lignende problem før?

Setter STOR pris på alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke fra motorrommet, det har jeg sjekka grundig.  Er heller ikke tett eksos (lager ingen lyder når jeg ruser motoren mens bilen står stille - eller ruser motoren mens jeg har clutch inne samtidig som bilen ruller)
 

Fikk en mekaniker til å ta en veldig rask titt nå nettopp. Fikk bilen først opp på bukken, og kjørte i gir, men da kom det ingen lyder. Etter å fått bilen ned på bakken tok vi en kjøretur på veien, og da var lyden der igjen. Så med andre ord kommer lyden kun ved belastning.

 

Han mente at lyden kom bak et eller annet sted, mest sannsynlig ved diffen sa han. Han anbefalte meg å bytte diff oljen, men kan det hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på subframe disaster! Mulig det kan være foringer også.. Men jeg tipper en av disse to :)

Subframe på en 320i som aldri har blitt banekjørt? Hmm, tror ikke det kan være tilfelle her? Håper ihvertfall ikke det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som et lite tillegg.. Virker håndbremsen din? :P

Artig :P. Fikk omtrent det samme spørsmålet på DCN forumet :P. La ut samme tråd der og, fikk dette svaret:

 

"Sjekk bremsebåndene til håndbrekket (inne i skivene bak).. De har det med å løsne fra bremseskjoldet, og kan da lage lyder som kan høres ut som det kommer fra differensial. :-)"

 

 

Men jo tilbake til spørsmålet ditt: Brekket fungerer når bilen står parkert, men den strammer ikke mens bilen ruller (regner med at det er vanlig på Bmw e46?)

 

Gleder meg no jævlig til å ha en frisk bil! Føler at jeg har hatt jævlig mye uflaks i det siste nå :(!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subframe på en 320i som aldri har blitt banekjørt? Hmm, tror ikke det kan være tilfelle her? Håper ihvertfall ikke det! 

 

Subframe-disaster kan fint komme uten at bilen er kjørt på bane, selv den mest gubbekjørte 316i kan få dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndbremsen min virket greit nok når jeg sto i ro og strammet godt, som du sier. Men den var fortsatt rævkjørt.

De pinsene med fjærspenn som holder bremseskoene på plass hadde løsnet fra bremseskjoldet og pakket rundt inni der. Bl.a. mellom sko og skive.

Jeg fikk til tider noen stygge lyder, der jeg mistenkte subframe, mellomaksel eller at diff hadde røket. De kunne vare en hel dag, de kunne komme og gå, og de kunne være vekke i 3 mnd, for så å komme igjen. På andre siden hang alt der det skulle, men var bra slitt der også.

 

Her kan du se hvordan min så ut, på ene siden:

 

file.php?id=7924&t=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subframe-disaster kan fint komme uten at bilen er kjørt på bane, selv den mest gubbekjørte 316i kan få dette.

Da har jeg lært noe nytt.

 

Er ihvertfall ganske sikker på at jeg ikke har ødelagt subframe. Lyden jeg har er konstant når man gir gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndbremsen min virket greit nok når jeg sto i ro og strammet godt, som du sier. Men den var fortsatt rævkjørt.

De pinsene med fjærspenn som holder bremseskoene på plass hadde løsnet fra bremseskjoldet og pakket rundt inni der. Bl.a. mellom sko og skive.

Jeg fikk til tider noen stygge lyder, der jeg mistenkte subframe, mellomaksel eller at diff hadde røket. De kunne vare en hel dag, de kunne komme og gå, og de kunne være vekke i 3 mnd, for så å komme igjen. På andre siden hang alt der det skulle, men var bra slitt der også.

 

Her kan du se hvordan min så ut, på ene siden:

 

file.php?id=7924&t=1

 

Kom faktisk på at jeg opplevde rare ulyder da jeg dro opp brekket under vanlig kjøring ifjor. Har aldri opplevd det siden, kanskje fordi jeg aldri har dratt opp brekket mens bilen ruller :P.

Husker bare at lyden var konstant, og var en slags "duk-duk-duk-duk" lyd mens brekket var oppe. Den lyden jeg har nå derimot er ikke lik den lyden jeg hadde fra brekket ifjor. 

 

 

Edit: Lyden har forresten blitt noe høyere enn igår. Ikkje bra! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe løst i håndbrems, så kan du ikke sammenligne med en lyd du har hørt før.

Det kan riste, det kan rasle, det kan dunke og det kan klunke. Kommer an på om boltene flakser rundt, om de henger fast i noe og skraper, om de blir presset i mellom noe og om de river noe løs. Så hvis resten inni der har løsnet, blir det andre lyder igjen. Jeg hadde mange forskjellige lyder. Noen ganger hørtes det ut som jeg kjørte over en svær stein, som hang seg fast i dekket og løsnet igjen, slik at den ble slengt inn i noe metall i hjulhuset, så forsvant alle lydene. Noen ganger var det lyder, noen ganger kjente jeg nøkkene veldig godt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av med hjulet, av med bremsene (2 bolter), løsne en umbracoskrue på skiven, gi skiven et kakk med gummislegge e.l.

Ta et bilde av oppsettet, napp alt av med nebbtang og monter etter bildet av oppsettet.

 

Juster håndbrekket løst på forhånd og la det være litt løst når du tar på igjen skiven. Snu litt på skiven, til du ser justeringstannhjulet gjennom et av bolthullene til felg, stikk en flat skrutrekker inni og vri på tannhjulet til det "tar", så løsner du pittelitt.

 

Så går du inn igjen til håndbrekket og strammer litt. Her må bilen være jekket opp på begge bakhjul samtidig, evt. bukker. Vri på begge hjulene og se at de bremser likt. Når du trekker brekket ett klikk opp, skal begge hjulene stramme litt. Når du drar to klikk, skal begge hjulene stramme slik at du må bruke en del krefter for å snu på hjulene. På det tredje klikket skal hjulene sitte kubb. Ferdig :)

 

Edit: Mye mulig at bremseskjoldene er rustet i stykker der bremseskoene henger, og at disse må byttes. I så fall blir det litt mer jobb mtp hjullagger osv. Er også greit å kjøpe et servicekit, der du får med nye sko, fjærer, justeringsskruen osv. Men umbracoboltene på skivene bør også kjøpes. En på hver skive. Disse er gjerne rusten og rundes veldig lett. Hvis du runder de, kan du bare banke inn en litt større torx eller tolvkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...