Gå til innhold

Feilkoder matetrykk E61 525d M57


Odd-M
 Share

Anbefalte innlegg

Var på service med bilen sist fredag for bytte av alt av væsker og filtre, samt en generell sjekk. I helgen poppet det opp feilkoder i fleng. Ved tung belastning går motoren i nødmodus "engine fail, reduced power". Stopp og start igjen, så fungerer det fint til den belastes tungt på nytt og feilkoden kommer.

Har fått lest av "minnet" på bilen.

 

Motor:

4212 glødeplugger sylinder 1, aktivering

4222 glødeplugger sylinder 2, aktivering

4232 glødeplugger sylinder 3, aktivering

4242 glødeplugger sylinder 4, aktivering

4252 glødeplugger sylinder 5, aktivering

4262 glødeplugger sylinder 6, aktivering

 

Hver med frekvens 1. Kan skyldes at releet har "stått over" ved en start..?

 

Så:

4560 Galleritrykkovervåking, mateavvik. Frekvens 4.

4570 Galleritrykkovervåking, mateavvik. Frekvens 2.

 

I følge mekanikeren som kjørte diagnosen kan dette skyldes en lang rekke forhold. Sensorfeil, pumpefeil, dysefeil, filterfeil etc. knyttet til drivstofftilførsel. Noen med erfaring på M57 her?

 

Instrument:

A3B2  Melding feilaktig, mottaker COMBI, sender CAS - periodisk

A3C700 - unknown

A3BE samme som A3B2

A3BB00 - unknown

A55708 - unknown

A559  Instrumentgruppe, strømtilførsel slått av

 

Multifunksjon:

9587 unknown

 

Multifunksjon:

9DF7 Maskinvare for signal bermselysbryter, mangler. Start bryter 2. Permanent.

 

Øvrige komponenter uten feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte komponenter på dette kostnadsnivået utgår. Bais at dette skulle dukke opp rett før ferien starter, ikke mulig å kjøre på ferie med dette...

 

Det blir til å finne et kurrant verksted og la dem prøve litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre selv er vel evt å se om det er noen åpenbare ledningsbrudd på railen og bare se at alt sammen ser OK ut.

Men igjen så er jo ikke BMW kjent for å ha ledningsbrudd andre plasser enn i bakluka :)

 

Men som sagt tidligere, dette bør være en kurant sak for et skikkelig verksted med diagnose mulighet under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakluke ja, been there... Men dette rimer dårlig med ledningsbrudd. Etter en telefonrunde får jeg en skrupelur som påstås å ha både peiling og utstyr til å se på saken i morgen. Tar det derfra..

For første gang føler jeg behov for å sette meg inn i testere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt problemer med å logge oss på. Programmet han bruker vil ikke koble til over "BMW-modus", bare som generisk OBD med begrenset funksjonalitet, og da er det ikke mulig å lese av alle live-verdier som trengs for å stille diagnose. Er det mye forskjeller på systemene? Han nevnte at han også hadde problemer med en 05 3-serie, men kom inn etter en del forsøk. Har BMW lagt inn sperrer mot uoriginale utgaver?

 

Han skulle ringe litt rundt og sjekke, oppdatere programmet sitt og gjøre et nytt forsøk i dag. Lykkes ikke det så renner det vel ut tusenlapper hos et verksted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom inn med en Launch. Første gang jeg har sett noe slikt i bruk så det var interessant og virket tilforlatelig lett å forstå. Det lå overraskende mye informasjon tilgjengelig og man får jo en anelse om kompleksiteten i systemet sett under ett når noe blir feil og dette begynner å bli gammel. Fikk trykke litt rundt og prøve selv og må nok investere i noe slikt for å spare en tur på verksted hver gang det er noe feil. Uansett...

 

Matetrykket på rail er normalt under vanlig kjøring. Sensoren viser at det ligger så godt spot on på første desimal, spesifisert verdi mot målt verdi, inntil trykket passerer 6-700 bar. Da begynner det å bli litt forskjell med avvik på første siffer. Over 1000 bar med 90% pådrag så begynner det å bli store avvik, f.eks. 1350-1400 specified mot 1100-1150 målt. Går jeg brått på gassen kutter den raskt, øker jeg gradvis tåler den noe mer før den kutter. 

 

Målingene over pumpevolum virker fornuftige og korrekte, alle øvrige verdier på turbotrykk, avgasstemperaturer osv. er normale.

Ingenting indikerer feil med dyser eller sensor, det ligger nok i systemet før motor et sted som fører til at den ikke får frem nok drivstoff.

 

Dette kan skyldes to ting har vi konkludert med, eller en kombinasjon:

1. Filter fløder ikke tilstrekkelig, evt. blokkasje/lekkasje på slanger/koblinger noe sted.

2. Fødepumpa i tanken.

 

Det vi reagerte litt på var spenningen. Fremme på motor er spenningen 14,7-14,8V. Er ikke det litt for høyt? Pumpa bak i tanken derimot, betydelig lavere spenning. Tomgang 11.1V, stiger litt på turtall men ikke over 12V. Står det noe sted i datasystemene til BMW hvor høy spenning pumpa i tanken skal ha?

 

Jeg hadde som sagt bilen på service sist fredag, for 6 dager siden. Jeg vet 100% sikkert at de ikke hadde originalt dieselfilter tilgjengelig og har handlet noe uoriginalt ute på byen et sted. Problemene startet umiddelbart etter at jeg hentet den fra service, merkelig nok....... Teorien vi står igjen med er da at dette filteret må være feil, så det blir nå bestilt opp et nytt originalfilter fra GS for å prøve dette ut.

 

Dersom det viser seg å ikke være filteret så bytter jeg pumpa i tanken. Virker det ikke da, ja så er jeg høyst usikker på veien videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Der ser du, du har jo kommet langt på vei allerede.

Men jeg skal være enig om at det er litt pussig at feilen kom rett etter service. Dog så kan det være en tilfeldighet.

Time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...