E.C. Skrevet September 14, 2014 Share Skrevet September 14, 2014 Som åpenbart en god del andre så har også jeg fått en M52 som tikker. Det finnes en del tråder om dette allerede, men jeg tenker å legge ved video med lyd, så om problemet skulle løse seg for meg så hjelper det forhåpentligvis noen andre framover. Det virker heller ikke som at jeg har alle de samme symptomene som enkelte andre har. Jeg startet med å bytte olje, forrige eier kjørte Castrol så jeg påspanderte like så godt 0W-40 Castrol og nytt filter. Virket ikke å utgjøre noe forskjell, heller ikke nye tennplugger gjorde noe utslag (strammet med 25Nm). Leste noe om at det muligens kunne være kamakselsensor, så byttet denne idag og nå høres det nesten verre ut. Ulyden starter egentlig med en gang (fra kald) og er der fortsatt når motoren er varm. Følger opp turtallet også, selv om den blir litt overdøvet da. Har nesten begynt å lure på om jeg ikke hører 2 ulyder nå, muligens rådebank har meldt seg på også? Har vel ikke kjørt bilen mer enn 100 km siden oljeskift og nye plugger ettersom det er en del andre ting som må fikses (understell). Nå har det seg slik at jeg nesten har begynt å lurte på om det er verdt bryet å fikse alt det andre om motoren synger på siste verset. Tenkte at folket kunne høre litt på og si sin mening, så blir kanskje jeg noe klokere. Tenkte først at det var ventiltikking som det går an å leve med på en gammel bil, men har blitt mer usikker nå. Video på Youtube. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glue Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 din motor høres helt identisk ut med min. m52b20, gått 308 tusen. Har hatt den lyden i 50 000 km og selv etter mye hard kjøring, og banekjøring, har ikke lyden blitt værre. Tror ikke det er rådebank. Har ikke klart å finne ut hvor lyden kommer fra. Dersom du finner ut noe må du gjerne si fra til meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dejavu Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 http://bimmers.no/topic/564458-tikkingens-iboende-faenskap/?hl=+tikkingens%20+iboende Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 15, 2014 Forfatter Share Skrevet September 15, 2014 Høres ut som at den ikke raser med det første da, det er jo litt positivt. Bilen blir tilnærmet ikke kjørt om dagen, så jeg tenker å skaffe meg en kabel og få lest ut eventuelle feilkoder og se om noe kommer opp der. Blir litt kjipt å helle ut dyr olje når den fortsatt er gul og gjennomsiktig, men det får vel bare være. Kan kanskje prøve noe Biltema 5W-50 etter motorrens, kan jo bare helle ut ikke lenge etterpå om det ikke blir bedre. Var det noe spesiell grå flaske du kjøpte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 Har veldig lik lyd som deg. Bare det er ein M50 singelvanos. Fylte på 10w60 liqui Moly olje, men det var fortsatt like mykje tikking. Men hos meg så er det ganske sikkert vanosen som er defekt, Og vanosen kan lage rare lyder. Skal prøve å reparere vanosen, med nye oringer, og nytt shims til lageret, og se om det hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 15, 2014 Forfatter Share Skrevet September 15, 2014 Du får si ifra om det gir utslag! Fungerer vanosen normalt ellers? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet September 15, 2014 Share Skrevet September 15, 2014 Skal reparere vanosen så fort eg får deler, så eg skal oppdatere viss det hjelper på lydene Er bare ein m50b20, så eg vet ikkje om Vanosen funker eller ikkje Når eg kjøpte den så var den veeldig slapp. samme trykket fra 1000-6000. Forrige eiger var skjeldent over 4000rpm. Men den har komme seg litt no, den spenner litt meir på 4000rpm etter litt drag på turtall. Vanosen hadde mykje sterkere dunkelyder, og raslelyder da eg kjøpte den. Men den lager fortsatt lyder, som eg håper forsvinner ved rep Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 19, 2014 Forfatter Share Skrevet September 19, 2014 Fikk en mekaniker på jobben til å høre på og allerede etter 5 sekunder så mente han at det er dysene som lager lyden. Tok av dekselet hjemme og brukte en skrutrekker som stetoskop og det hørtes ut til å være korrekt. Spesielt den ene i midten som lagde masse tikking. Skal prøve å plugge de ut en og en og sjekke om lyden blir svakere/borte. Et annet triks for å sjekke dyser er å ruse motoren opp på turtallet og slippe brått gassen, da vil de ikke slippe noe bensin inn og tikkingen skal være fraværende når motoren er på vei ned turtallet. Så skal prøve på det i morgen om det ikke regner. Ellers så sa han at det er helt normalt og ikke mye å gjøre med. Om jeg derimot finner ut at enkelte av dysene tikker mye mer enn andre så skal jeg prøve å bytte dem ut med noen andre, om jeg finner noe billig. Blir for øvrig ingen garanti for at de nye er stille. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vmaxx Skrevet September 19, 2014 Share Skrevet September 19, 2014 Hadde samme problemet på min M50B20 singelvanos. Fikk høre at det var de hydrauliske løfterne som måtte byttes. Fikk ikke gjort noe med det før jeg solgte bilen, men her er et klipp av bilen min: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glue Skrevet September 22, 2014 Share Skrevet September 22, 2014 Her er min, mye dynamostøy. Men lyden høres MYE høyere på videoen enn i virkeligheten. Dette var fra da jeg kjøpte bilen, så forferdelig ut i motorrom. 2 år og ca 40k km siden med hard bruk og banekjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Oktober 4, 2014 Share Skrevet Oktober 4, 2014 Det var løs ein laus tennplugg hos meg som hadde den høgaste dunkelyden. Det var ein svakere dunkelyd etter eg stramma pluggen, så eg monterte nytt Vanos rep kit, og da blei det ganske stille på tomgang. Så det var ein liten dunkelyd i vanosen og Men eg ville ha sjekka tennpluggane først. Enklare det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå